Brabant-Zuidoost
Word vrijwilliger Doneer

Kijkje achter de schermen bij Logistiek

Geplaatst op 08 oktober 2022

“Zelfs als de koffie op is komen we nieuwe brengen, want koffie is erg belangrijk bij lange diensten voor de hulpverleners.”

Kijkje achter de schermen: Roy van Wijk Logistiek coördinator

Roy, wie ben je?
Roy dus, 38 jaar oud en ik woon in Eindhoven, ik ben van oorsprong Bosschenaar maar ben een jaar of 13 geleden voor het werk verhuisd naar Eindhoven en daar blijven hangen.

Wat doe je bij het Rode Kruis?
Je kunt beter vragen wat ik niet doe haha!
In 2003 haalde ik mijn EHBO diploma bij een EHBO-vereniging, echter door verlengingsproblemen liep het stuk. Dat heb ik toen bij het Rode Kruis wel voor elkaar gekregen en zo ben ik er een beetje ingerold. Van het één kwam het ander: noodhulp, evenementenhulp, bevolkingszorg, verbindingen, en nu dus logistiek. Ik nam dit werk bij logistiek over van een collega. Ik heb een achtergrond in transport en logistiek dus het werken in een magazijn was niet vreemd voor me. Sinds 2020 ben ik Logistiek coördinator.  
Deze functie past goed bij me. Ik hoef niet zo nodig met mijn snufferd vooraan te staan. Ik vind het veel leuker om op de achtergrond te blijven en te zorgen dat iedereen zijn spullen op tijd heeft en zijn werk goed kan doen.

Heb je nog een leven buiten het Rode Kruis om? 
Jawel hoor, ik heb mijn vrienden en familie, en mijn werk, natuurlijk. Ik werk 40 uur per week als servicemonteur bij een bedrijf in brandbeveiliging voor bedrijven en particulieren. Momenteel zijn we bij logistiek erg druk met de crisisopvang van vluchtelingen, opbouwen en inrichten van vaccinatiestraten en de Marathon, dus staan andere dingen even op een laag pitje.

Het is nu werken, thuiskomen, douchen en eten, en dan naar het Rode Kruis voor overleg of een lesavond of iets anders. Dat kost me normaliter twee avonden per week. In de periode van grote evenementen komt daar gemiddeld een extra dag bij in het weekend. Maar ik klaag niet hoor, ik doe dit vrijwilligerswerk met heel veel liefde en plezier. Straks, na de Marathon, heb ik weer meer tijd voor andere zaken.

Wat doe je als logistiek coördinator voor de Marathon?
Samen met mijn team zorg ik ervoor dat alles vanuit het magazijn bij alle EHBO-posten langs de route komt. We beginnen drie weken van tevoren met inventariseren van alle spullen. Wat moeten we nog bij het landelijk magazijn bestellen? Want ik heb hier bijvoorbeeld maar een x-aantal EHBO-tassen, en met 24 posten langs de route hebben we die natuurlijk veel meer nodig. Die huren we dus. We kijken wat er extra besteld moet worden aan materialen om de tassen, kisten en verbandkarren in orde te maken, en we checken de verloopdatums van al die materialen.

Op de dag voor de Marathon gaan we in een aparte ruimte alles klaarzetten voor alle EHBO-posten: de tassen, klapstoelen, borden enzovoort. Verbindingen zorgt dat daar de portofoons bij komen te liggen. Alles voorzien van een briefje met wat voor welke post is. Zodat zondags na de briefing iedereen alles mee kan nemen wat hij nodig heeft. Kisten, brancards en zaken voor de grotere posten die niet gemakkelijk meegenomen kunnen worden, laden we zaterdags al in aanhangers en brengen wij zondag naar de posten.     

We brengen ook het materiaal voor Medical Events, waarmee we samenwerken, naar de posten, zodat zij er geen omkijken naar hebben. Zij leveren de medische hulpverleners (artsen en verpleegkundigen) voor de grotere posten. De spullen die zij nodig hebben, worden van tevoren naar het Rode Kruisgebouw gebracht en die nemen wij ook mee.

Zondagsmorgens zijn we vanaf 7 uur paraat. Na de briefing rijden we tussen 8.00 en 10.00 uur materialen naar EHBO-posten, soms helpen we ook mee om de wat grotere posten op te bouwen. Later op de ochtend rijden we spullen op bestelling. Als alle lopers van de marathon bij de eerste posten zijn langs geweest, worden die posten opgedoekt, of die evenementenhulpverleners worden bij de grote posten gestationeerd. Daarvoor regelen we ook het vervoer van mensen en materialen. En aan het einde van de dag halen we alle materialen bij alle posten weer op. Tegen een uur of 10 ’s avonds zijn we meestal wel klaar.

Je doet dit niet in je eentje neem ik aan?
Nee, ik heb een team van drie tot vier vaste mensen, en dan is er nog een ploeg van enthousiaste vrijwilligers die graag meehelpen tijdens grote evenementen. In totaal zijn we tijdens zo’n dag als van de Marathon met een man of 12, schat ik in.

Wat heb je zoal nodig aan materiaal voor zo’n dagje marathon?
Ehm…. Er zijn die dag 88 evenementenhulpverleners en een aantal Advanced Life Support (ALS) medewerkers actief. We hebben 24 volledig ingerichte EHBO posten langs de route, waarvan vier grote medische posten. Hiervoor gebruiken we 40 AED’s, 620 handdoeken, 1315 ISO-dekens èn we zorgen voor 420 kilo ijsblokjes.

420 kilo ijsblokjes? Wat doe je daarmee, waar haal je die vandaan en hoe zorg je dat ze niet smelten?
Het ijs wordt gebruikt bij oververhitting van de lopers. We hebben contact met een horecagroothandel in diepvrieskisten en ijsblokjes. Op het hoofdkantoor hebben we twee 500 liter vrieskisten staan en de grote posten hebben een eigen diepvries. Wij leveren de ijsblokjes uit in  isolerende bakken, 30 liter per grotere EHBO-post. Zolang het deksel dicht blijft, blijven de ijsblokjes koud. Als ze gebruikt zijn (er wordt water bij de ijsblokjes gegoten, de handdoeken gaan in de ijsblokjes, de loper wordt gekoeld met ijskoude, kletsnatte handdoeken), vullen wij de bakken daarna aan met nieuw ijs.

Zo rijd je de hele dag heen en weer met allerhande materialen. 
Ja, maar ook bijvoorbeeld met koffie. Als de koffie op een locatie op is, gaan we die bij wijze van spreken ook nog brengen. Want voor de hulpverleners is koffie bijna het  belangrijkste op zo’n lange dag.

Hoe kom jij met je busje door de drukte heen op de dag van de Marathon?
Wij zijn als Rode Kruis natuurlijk goed herkenbaar, en we kijken de verkeersregelaars lief aan. Zo kunnen wij bijvoorbeeld soms over de busbaan om bij de post te komen waar we de materialen moeten brengen. Het is natuurlijk ook handig om de sluiproutes te kennen zodat je van A naar B kunt komen zonder de route van de Marathon over te steken. Dat is een leuke uitdaging. Ik ken de stad na 13 jaar best goed maar ook ik rij mezelf nog wel eens klem. Je snapt dat daar nog jaren over nagepraat wordt binnen het team, haha.

Wanneer is de Marathon voor jou geslaagd?
Als het om 10 uur begint en ik de eerste uren niets hoor over de portofoon. Dan komt niemand materiaal tekort. Dat hebben we dan toch maar weer mooi voor elkaar gekregen met het hele team!

Tekst: Nicolette van Heesch

Meest recente berichten