Vertel eens iets over jezelf?
Ik ben Anne-Marie van den Hurk en woon samen met Marc, vier kinderen en twee katten in Eindhoven. Ik hou van sporten en buiten zijn. Zo boks, fiets en golf ik, en ik doe aan yoga. Nu ik zoveel achter de computer werk is een beetje beweging wel fijn. Met het boksen kan ik even helemaal los gaan; met fietsen, wandelen en yoga komt dan alles weer in balans.
Sinds een jaar ben ik vrijwilliger communicatie bij het Rode Kruis. Ik doe wel meer vrijwilligerswerk, maar hier kan ik mijn vakkennis kwijt.
Waarom wilde je je graag inzetten voor het Rode Kruis?
Ik vind fijn het om me in te zetten voor een voor een goede doelen organisatie. Ik vind dat het Rode Kruis als organisatie staat als een huis dat veel betekent voor Nederland. Het is een organisatie waar je op kunt vertrouwen. Als je het Rode Kruis ziet, weet je dat in goede handen bent. Bij sportieve evenementen zijn er bijvoorbeeld altijd mensen die voor de veiligheid en de gezondheid zorgen. Dat geeft mij een goed gevoel.
Ik vind het nog interessanter geworden dat de hulp ook breder ingezet wordt zoals bij rampenbestrijding, bij de voedselbank of vaccinatiestraten. Zo zijn we als organisatie nog zichtbaarder.
Wat ook mooi is, is dat het Rode Kruis voor het grootste deel op vrijwilligers draait die zich echt met hart en ziel inzetten en heel erg betrokken zijn. De meesten doen het al gedurende een hele lange tijd!
Is dat ook wat een Rode Kruiser voor jou een Rode Kruiser maakt?
Jazeker! Dat is toch heel erg mooi?
Hoe kwam je bij het Rode Kruis?
Via een vacature voor een vrijwilliger communicatie waar ik op reageerde. Ik had een leuk gesprek en ik dacht: “Nou, Laten we maar eens gaan kijken.” Het was prettig dat zaken (het contract en computertoegang en zo ) snel geregeld waren. Ook de contacten met het hoofdkantoor op gebied van communicatie waren goed geregeld.
Ik heb altijd bij profit organisaties gewerkt en ik vond het leuk om me in te zetten voor een non-profit organisatie.
Natuurlijk zijn commerciële bedrijven anders om voor te werken, maar je wilt altijd in gesprek met de mensen die voor jou belangrijk zijn en voor wie jij iets kan betekenen. Je wilt zien waar de behoeften liggen en daar dan zo goed mogelijk jouw activiteiten op afstemmen. Het heeft geen zin om jezelf op te dringen aan mensen die niks van je willen.
Wat doe je precies als vrijwilliger communicatie?
In het begin was het een heel brede functie want het communicatieteam was toen nog in wording, Ik hield me vooral bezig met het opzetten van de nieuwsbrief voor de vrijwilligers: inhoud verzamelen en meedenken over de communicatie over evenementen. Helaas kon er veel door corona niet doorgaan.
Bij communicatie gaat het er meestal om hoe je als organisatie met zo min mogelijk kosten een zo groot mogelijk bereik hebt. Dat geldt zeker voor een goede doelen organisatie.
Daarom brainstormen we veel over social media. Wat we waarvoor kunnen inzetten om veel mensen te bereiken. Social media is relatief goedkoop. Door het genereren van content kun je dingen delen waarmee je bezig bent en bekendheid creëren. Als mensen dat dan leuk vinden, ‘liken’, dan komt het bij een bredere groep onder de aandacht. Met social media kun je ook een dialoog aangaan met mensen die geïnteresseerd zijn in jouw activiteiten. Dat maakt het nog interessanter.
Ik ben een voorstander van een mix van publicatiekanalen en -middelen, want soms zie je het één en soms zie je het ander. Een combinatie van ‘old school’ en digitale middelen, vind ik het meest ideaal.
Je doet nog meer vrijwilligerswerk zei je?
Ja, ik werk ook bij een hospice, ter ondersteuning van het verplegend personeel. Je maakt de laatste fase voor de gast zo prettig mogelijk. De strijd is gestreden en herstel is niet meer mogelijk. Je verwent de gast, geeft hem alles waar hij nog blij van wordt. Denk bijvoorbeeld aan frietjes of een ijsje omdat hij door medicatie een droge mond heeft. Zulke dingetjes.
Heeft je dagelijkse werk een link met je werk bij het Rode Kruis?
Ja, in het dagelijks leven ben ik communicatieadviseur bij de Technische Universiteit, bij innovation Space. Dat is een gedeelte van de Technische Universiteit waar onderwijsinnovatie plaatsvindt. Studenten van verschillende faculteiten werken samen aan een oplossing voor vraagstukken vanuit het bedrijfsleven of maatschappelijke organisaties. Ze zijn bezig met ondernemerschap. Er komen regelmatig startups uit voort.
Heb je voor het Rode Kruis iets gedaan waar je trots op bent?
Oef, daarvoor ben ik er nog niet lang genoeg. En ik ben eigenlijk nooit zo snel trots. Ik ben altijd wel blij als de nieuwsbrief er goed uitziet. Het is elke keer een heel proces van met het team overleggen, onderwerpen bedenken, informatie verzamelen, verder uitwerken en foto’s erbij zoeken. Het is niet klaar met een avondje werk! Als het dan uiteindelijk klaar is en iedereen is tevreden, dan ben ik eigenlijk elke keer weer trots.
Achter de schermen kan ik zien dat 70% van de ontvangers de nieuwsbrief ook daadwerkelijk opent. Dat vind ik mooi want daar doe je toch voor? Je kan nog zo blij zijn dat je iets moois hebt gemaakt, maar als niemand erop zit te wachten, dan is dat geen fijn gevoel. En dat is bij onze nieuwsbrief (dus) niet het geval.
Het team communicatie heeft een vacature, toch?
Ja dat klopt, we zoeken een social media redacteur. Het is een leuke job en je kunt vanuit thuis werken. Ideaal dus! De oproep hiervoor staat in de nieuwsbrief en op de website.
We zijn erg blij met versterking, dus reageer als het je aanspreekt!
Tekst: Nicolette van Heesch