Drenthe
Word vrijwilliger Doneer

Terugblik interview over EHBO-inzetten

Geplaatst op 02 april 2021

Van evenementencoördinatie naar noodhulpcoördinatie.
Hoe zijn de inzetten van het Rode Kruis veranderd het afgelopen jaar?

Samen met Tonnis Bruinius en Roelof Bult blikken we terug op het afgelopen jaar, waarin de inzetten van het Rode Kruis enorm zijn veranderd. Een jaar geleden hadden we niet kunnen voorzien waar we nu staan met de noodhulpinzetten van het Rode Kruis. Tonnis en Roelof zijn al een geruime tijd werkzaam voor het Rode Kruis Drenthe. Tonnis als coördinator evenementenhulp en Roelof als projectleider bij grote evenementen. Inmiddels zijn zij verantwoordelijk voor de projectleiding en coördinatie van de noodhulpinzetten bij de vaccinatiestraten in het district.

Sinds het najaar van 2020 zijn Tonnis en Roelof bezig met het coördineren van de EHBO-inzetten bij vaccinatiestraten in Drenthe en Groningen. In samenwerking met de GGD werd besloten om vrijwilligers van het Rode Kruis in te zetten om bij de gevaccineerde mensen te blijven in de eerste 15 minuten na hun vaccinatie. Een taak voor Tonnis en Roelof om deze inzetten zo goed mogelijk te organiseren. In de eerste zes weken werd er alleen gewerkt met vrijwilliger. Een kerngroep van ongeveer 15 goed gemotiveerde vrijwilligers begon te groeien tot een basis voor deze inzetten. Uiteindelijk bleek het lastig om vrijwilligers te vinden en daarom werd er omgeschakeld naar betaalde EHBO-krachten. Het werd een gemengd gezelschap en daarom is het belangrijk om de kwaliteit van het Rode Kruis te waarborgen. Dit is gelukt door gedeelde feedback en monitoring.

‘Goede aandacht is prettig in de wachtkamer’
Wat het meest is opgevallen is dat vrijwilligers zijn erg enthousiast om zich in te zetten en het blijkt ook echt van toegevoegde waarde. Veel gevaccineerde mensen vinden de goede aandacht prettig in de wachtkamer. Voor de vrijwilligers is niets een probleem en ze willen altijd iets extra’s doen. Vrijwilligers verlenen met veel plezier en liefde hulp in tijden van crisis. “We hebben ook al veel bedankjes gekregen over ons werk en dat is een succes”, aldus Roelof.

Positieve verandering
Volgens beide is er meer bewustwording gekomen over de toegevoegde waarde van een noodhulporganisatie. “Wij doen het samen en de ervaring van vrijwilligers bij evenementenhulpverlening werpt zijn vruchten af in deze situatie”, aldus Tonnis. “De evenementenhulpverlening is nodig om noodhulp te kunnen bieden. Ook hebben veel meer nieuwe mensen zich aangemeld”, vult Roelof aan.

De toekomst
Tonnis en Roelof verwachten dat er in de toekomst landelijk flink meer wordt ingezet door het Rode Kruis. Ook verwachten beide dat er weer wordt terugvallen op evenementenhulpverlening. Roelof: “We hopen dat noodhulp niet meer nodig is in de toekomst, maar in deze samenleving kan het wel. Daarom is het belangrijk om goede vrijwilligers te behouden en te trainen”. Tonnis vult aan: “We houden goede vrijwilligers vast door goede dingen te doen”.

Word ook vrijwilliger
Op de vraag waarom mensen vrijwilliger moeten worden en blijven zijn beide heel duidelijk. Je kunt namelijk echt van betekenis zijn voor anderen en je levert een bijdrage aan de samenleving. Daarnaast geeft het je ook veel terug, zoals ervaring en vrijetijdsbesteding. Je ontmoet mensen en hebt contact

Meest recente berichten