Veilig sporten

Zo verklein je de kans op oververhitting tijdens het sporten

Wist jij dat het helemaal geen 35 graden hoeft te zijn om oververhit te raken? Ook bij minder warm weer kan je lichaamstemperatuur hoog oplopen.

Oververhitting kan leiden tot hitte-uitputting en zelfs een hitte-beroerte. Om dat soort ernstige situaties te voorkomen is een goede voorbereiding essentieel. Nog belangrijker: ken je eigen grenzen en stop als je lichaam het laat afweten.

Met deze tips houd je hoofd en vooral je lijf koel tot aan de finish.

3, 2, 1… start!

Als je graag intensief sport, bestaat de kans dat je ook weleens aan een evenement meedoet. Een hardloopwedstrijd bijvoorbeeld. Een goede voorbereiding bestaat behalve uit intensieve training ook uit het ter harte nemen van de volgende tips:

  • Start niet te snel en laat je lichaam goed wennen aan de warmte.
  • Pas je tempo aan en luister goed naar je lichaam.
  • Blijf goed drinken.
  • Drink ook grote slokken per keer, want met kleine slokjes wordt de maag minder goed geprikkeld voor de spijsvertering.
  • Naast goed drinken, is eten ook belangrijk. Zorg dat je voldoende suikers en zouten binnenkrijgt.
  • Rust en slaap de dagen voor het evenement voldoende. Zo sta je fit aan de start!

548

sportevenementen zijn er jaarlijks in Nederland