Ben of ken je iemand die hulp kan gebruiken?

In deze moeilijke tijd is het extra belangrijk om er voor elkaar te zijn. Gelukkig zijn er veel mensen die jou of jouw dierbaren graag helpen. Het Rode Kruis koppelt haar vrijwilligers aan mensen die hulp nodig hebben. Ouderen, chronisch zieken of andere kwetsbaren kunnen zich aanmelden via onderstaand formulier of de Rode Kruis Hulplijn. Ook buren, familie of vrienden kunnen dat voor deze mensen doen.

Hoe krijg je vervolgens hulp?

Na een aanmelding zorgt het Rode Kruis ervoor dat er op werkdagen telefonisch contact wordt opgenomen en een vrijwilliger langskomt. Die blijft buiten op een veilige afstand staan en vraagt of alles goed gaat en of er iets is dat hij of zij kan doen. Denk bijvoorbeeld aan het doen van boodschappen of regelmatig bellen om contact te houden als je niet de deur uit kunt. Samen kunnen jullie afspreken dat de vrijwilliger op regelmatige basis langskomt of opbelt.

Veelgestelde vragen

Waarom doet het Rode Kruis dit?

In de gesprekken bij de Rode Kruis Hulplijn merken we dat veel mensen zich zorgen maken over anderen, terwijl ze zelf niet kunnen helpen. Bijvoorbeeld omdat ze zelf in quarantaine zitten of omdat een kwetsbaar familielid aan de andere kant van het land woont. Ondertussen willen veel Rode Kruis-vrijwilligers en burgerhulpverleners van het Rode Kruis Ready2Help-netwerk graag helpen. Met het Let op Elkaar-netwerk brengen we deze mensen bij elkaar.

Kan ik ook hulp vragen voor een ander?

Ja, je kunt ook hulp vragen voor een ander. Bijvoorbeeld als je (groot)ouders of andere naasten ver weg wonen en je niet in de gelegenheid bent om bijvoorbeeld boodschappen voor hen te halen. Meld dan – nadat je contact met het Rode Kruis hebt opgenomen – wel bij die persoon dat er iemand van het Rode Kruis langskomt. Als we een telefoonnummer krijgen bij aanmelding, bellen we ook altijd even.

Mag ik mensen opgeven waarvan ik denk dat ze hulp nodig hebben?

We zullen geen mensen helpen die daar zelf geen behoefte aan hebben. Het doel van deze hulpverlening is om mensen aandacht te geven en gerust te stellen en waar nodig te helpen met praktische, basale dingen. Vraag je deze hulp voor een ander, check dan van tevoren of die persoon daar behoefte aan heeft.

Wat kan de hulpverlener doen?

Je kunt met de vrijwilliger bespreken wat nodig is, bijvoorbeeld boodschappen doen of de hond uitlaten. We kunnen ook helpen bij het benaderen van de apotheek indien er medicatie bezorgd moet worden. Ook kun je je zorgen met de hulpverlener delen of vragen stellen.

Als de hulpverlener boodschappen doet, hoe gaat dat dan met betalen?

Daarover kun je rechtstreeks afspraken maken met hem of haar. Wij adviseren om boodschappen met een digitaal betaalverzoek te verrekenen. Betalen met een Albert Heijn boodschappenkaart kan ook uitkomst bieden. Je kunt online een kaart bestellen en betalen. De kaart wordt verzonden via e-mail en kan digitaal gedeeld worden met de persoon die voor jou boodschappen gaat doen. Een AH boodschappenkaart is te bestellen op: https://lekkerweglekkerthuis.ah.nl/cadeaukaarten/9/

Wat gebeurt er met de gegevens van de hulpbehoevenden die op deze manier verzameld worden?

Door akkoord te gaan met de gebruiksvoorwaarden in het formulier, geef je zelf toestemming om gegevens te bewaren voor de huidige hulpverlening en voor andere hulpverlening van het Rode Kruis in de toekomst (bijvoorbeeld bij hittegolven).

Werkt dit systeem geen babbeltrucs in de hand?

De hulpverlener heeft een flyer bij zich van het Rode Kruis. Neem bij twijfel rechtstreeks contact op met het (lokale) Rode Kruis. Heb je er geen goed gevoel bij, doe dan de deur weer dicht en neem contact met ons op.

Is er ook een video met uitleg?

Ik ben doof/slechthorend. Hoe nemen jullie contact op met mij?

Ben je doof of slechthorend? Dan is het handig om dit bij het blokje ‘omschrijving concrete hulpvraag’ te vermelden in het formulier. Goed om hierbij ook aan te geven hoe wij dan het beste contact met je op kunnen nemen, zoals WhatsApp of SMS.

Komt je er niet uit, dan kun je ook een berichtje sturen via ons WhatsApp-nummer om je hulpvraag te bespreken: 06 5781 3499.