Groningen
Word vrijwilliger Doneer

Dagelijks telefoontje helpt tegen eenzaamheid

Geplaatst op 29 september 2022

Elly Rademaker kwam ongeveer twee jaar geleden via haar vriendin van de bridgeclub in aanraking met de contactcirkel van het Rode Kruis. Haar jarenlange ervaring als secretaresse in het UMCG, waar ze ook veel belde, kwam hierbij goed van pas. Ze merkt dat er behoefte is aan die korte contactmomenten.

Elke ochtend een telefoontje 

De contactcirkel zorgt er al jaren voor dat alleenwonende ouderen iedere dag een telefoontje krijgen. Twee groepjes van vier vrijwilligers, waar Elly er een van is, houden via een roulatiesysteem de contactcirkel draaiende. Er zijn zo’n acht ouderen die elke ochtend een telefoontje krijgen. Elly (77 jaar) begint even voor half negen te bellen: “Ik heb een half uur per dag in de week dienst en iedere zaterdag is er een overdracht. Als er bijzonderheden zijn, geef ik dat door aan de volgende beller. Daarnaast hebben we een lijst met contactpersonen die we kunnen bellen als we geen contact krijgen, want dat gebeurt ook wel eens. Laatst kreeg ik een meneer niet te pakken. Dan bellen we iemand van de familie. Zijn telefoon bleek afgesloten. Gelukkig was er niks met deze meneer aan de hand.” 

“Wat fijn dat ik je stem weer hoor” 

“We bellen onze cliënten op een vast tijdstip. Een gesprek kan heel kort zijn en soms loopt het uit als iemand behoefte heeft langer te praten. Dan zegt de volgende: ‘Goh, je belt later!’ Ze staan er niet bij stil dat ik nog andere mensen bel. De meeste mensen die we bellen zijn rond de tachtig of negentig jaar oud en wonen nog zelfstandig. Een tweeënnegentigjarige mevrouw die ik ken van de bridgeclub doet echt aan van alles mee. Op haar negentigste verjaardag heeft ze ons allemaal uitgenodigd. Die waardeert het echt. Als ik haar bel zegt ze: ‘Oh, wat fijn dat ik je stem weer hoor.’ Daar doe je het voor. Met de meesten is het contact goed. Sommigen hebben minder behoefte aan praten. Die reageren dan met: ‘Ja hoor, alles is goed. Doei.’ Dat mag ook.”
 

Houd je van bellen? Geef je dan op 

“Of er ook jongeren meedraaien in de contactcirkel weet ik niet. Ik ken alleen de dames van mijn groepje en die zijn rond dezelfde leeftijd als ik. Als je graag belt en het leuk vindt een telefoongesprek te voeren, dan kan ik het iedereen aanraden zich op te geven. Houd er rekening mee dat je belronde om 8.30 uur ‘s ochtends begint.”  

Ken jij iemand die baat heeft bij de contactcirkel? Neem dan contact op met het Rode Kruis in Groningen. E-mail: info.centraalgroningen@rodekruis.nl

Elly Rademakers

Meest recente berichten

Vrijwilliger Gerjan Vos is actief bij de Verbindingsdienst

Rode Kruiser in de spotlights: Gerjan Vos

27 oktober 2022

Toen een oud-collega zevenenhalf jaar geleden sprak over zijn vrijwilligersfunctie bij de Verbindingsdienst in Drenthe, werd het enthousiasme van Gerjan Vos (35) aangewakkerd. Hij werd al snel gevraagd voor de functie coördinator in Groningen. In een paar jaar tijd bouwde hij samen met zijn team de Verbindingsdienst weer op, en zorgde hij ervoor dat deze nu uit een professionele ploeg vrijwilligers bestaat.

Lees meer

Veiligheidsregio Groningen en Rode Kruis tekenen Convenant Bevolkingszorg

19 oktober 2022

De samenwerking tussen de Veiligheidsregio Groningen en het Rode Kruis is op vrijdag 7 oktober officieel vastgelegd door het tekenen van het Convenant Bevolkingszorg. In het kort betekent dit: als het welzijn of de veiligheid van Groningers in het geding is, kan het Rode Kruis dankzij de afspraken die in dit convenant zijn vastgelegd, nog sneller en beter in actie komen.

Lees meer
Studentendesk Groningen

Even voorstellen: de Studentendesk

29 september 2022

De Studentendesk Groningen zet zich in om zoveel mogelijk vrijwilligers voor het Rode Kruis te werven. Een zeskoppig bestuur leidt dit allemaal in goede banen. Van financiën en projecten tot bereik en contact met andere vrijwilligers: maak kennis met het bestuur van de Studentendesk Groningen van ’22-‘23!

Lees meer