De Studentendesk Groningen zet zich in om zoveel mogelijk vrijwilligers voor het Rode Kruis te werven. Een zeskoppig bestuur leidt dit allemaal in goede banen. Van financiën en projecten tot bereik en contact met andere vrijwilligers: maak kennis met het bestuur van de Studentendesk Groningen van ’22-‘23!
Naomi (23), Femke (21) en Astrid (21) zitten allemaal in het laatste jaar van de bachelor Psychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen en zijn dit jaar alle drie actief geworden bij de Studentendesk Groningen. ‘Eigenlijk heel toevallig dat we allemaal dezelfde studie doen’, lacht Naomi, ‘want we kenden elkaar van tevoren nog niet. Samen met Jesse (24), Belinda (25) en Maudi (22) vormen wij dit jaar het bestuur van de Studentendesk. We hebben allemaal onze eigen functie. Jesse is voorzitter en zorgt ervoor dat we allemaal onze functie uitvoeren. Belinda gaat als penningmeester over de financiën en onze secretaris Maudi notuleert alles wat we bespreken tijdens vergaderingen. Zelf ben ik verantwoordelijk voor de Public Relations. Ik ben verantwoordelijk voor de naamsbekendheid en het bereik van de desk. Dit doe ik onder andere door het maken van promotiemateriaal en het beheren van de website en social media.’
Allerlei projecten en activiteiten
Femke gaat verder: ‘Ik ben projectcoördinator binnen de studentendesk, dus ik ga over de Projectcommissie. Hiermee zetten we projecten op waarmee we verschillende groepen van de samenleving helpen. Een actueel onderwerp is bijvoorbeeld de vluchtelingencrisis. Maar we hebben ook projecten waarmee we eenzame ouderen ondersteunen. Dan gaan vrijwilligers eens in de zoveel tijd langs bejaardentehuizen om spelletjes te spelen met ouderen die geen tot weinig bezoek krijgen.’ Het is belangrijk dat er een vast aanspreekpunt is voor alle vrijwilligers en geïnteresseerden. Vrijwilligerscoördinator Astrid zorgt hiervoor: ‘Ik stuur meerdere commissies aan en organiseer regelmatig borrels waar alle vrijwilligers elkaar kunnen ontmoeten.’
Waarom de Studentendesk?
Femke: ‘Komend collegejaar heb ik weinig vakken. Ik wilde me graag nuttig maken in mijn vrije tijd en mijn steentje bijdragen aan een goed doel. Door mijn huisgenootje ben ik uiteindelijk bij de Studentendesk terechtgekomen. Ik kende het eigenlijk helemaal niet. Maar juist daarin zag ik een mooie uitdaging: het leek me leuk om de Studentendesk weer bekender te maken onder studenten. Het Rode Kruis kent iedereen wel, maar weinig mensen weten dat je als student ook aan de slag kunt.’
Dit past bij mij
Ook Naomi wilde iets nuttigs doen tijdens haar rustige studiejaar. ‘Ik kreeg toevallig de vacature voor het bestuur van de Studentendesk doorgestuurd en wist meteen: dit past bij mij. Het Rode Kruis komt op voor alle groepen in de samenleving, en dat vind ik ook belangrijk. Daarnaast heb je bij de Studentendesk veel vrijheid voor eigen projecten.’
Brug
Vrijwilligerswerk is Astrid niet onbekend. ‘Ik ben zelf vrijwilliger geweest bij de Kindertelefoon en Humanitas. Het is enorm leuk en dankbaar werk. Daarom wil ik vrijwilligerswerk stimuleren in de maatschappij, en dat kan perfect met dit bestuursjaar. De Studentendesk vormt echt een brug tussen studenten en andere doelgroepen. Zo kom je als student een beetje uit je bubbel.’
Doel voor dit jaar
Naomi: ‘De afgelopen jaren hebben veel projecten noodgedwongen stilgestaan door de coronaperiode. Hierdoor zijn ook veel vrijwilligers gestopt. We hebben daarom een werkplan opgezet voor dit jaar waarmee we enerzijds zoveel mogelijk bestaande projecten weer op willen pakken en nieuwe projecten willen opstarten. Anderzijds is het nu belangrijk om zoveel mogelijk vrijwilligers te werven. Ik zorg er bijvoorbeeld voor dat we actief zijn op de socials en de website, zodat we steeds bekender worden onder studenten. En we geven voorlichting tijdens colleges, zodat mensen een beeld krijgen van wie we zijn en wat we doen.
Ook internationale studenten
Astrid: ‘We proberen ook meer internationals te werven. Dit doen we onder andere door internationale commissies op te zetten, zoals de Humanitarian Support Committee. Deze commissie zamelt bijvoorbeeld geld of hulpgoederen in voor rampen in het buitenland. Je kunt je als international inzetten voor een goed doel en ook allerlei nieuwe contacten opdoen in zo’n commissie als internationale student.’
Veel mogelijkheden
‘Zoals Astrid al aangaf is de Studentendesk een geweldige manier om nieuwe mensen te leren kennen, niet alleen voor internationals’, vertelt Femke. ‘Er zijn ontzettend veel mogelijkheden tussen en binnen de verschillende commissies. Eigen input en ideeën zijn altijd welkom. Als je iets belangrijk vindt, heb je de vrijheid om zelf iets nieuws op te zetten. Bovendien kun je vaak zelf aangeven hoeveel tijd je eraan wil besteden. Er is heel veel mogelijk. Zo draagt iedereen zijn steentje bij.’
Help jij ook mee? – https://www.rodekruis.nl/studentendesk/vacatures/
Boven: Belinda, Astrid, Femke en Maudi
Onder: Jesse en Naomi