Toen een oud-collega zevenenhalf jaar geleden sprak over zijn vrijwilligersfunctie bij de Verbindingsdienst in Drenthe, werd het enthousiasme van Gerjan Vos (35) aangewakkerd. Hij werd al snel gevraagd voor de functie coördinator in Groningen. In een paar jaar tijd bouwde hij samen met zijn team de Verbindingsdienst weer op, en zorgde hij ervoor dat deze nu uit een professionele ploeg vrijwilligers bestaat. Gerjan: “Vaak starten de teams van de Logistiek en de Verbindingsdienst al om vijf uur ’s ochtends met het opbouwen van de zenderlocatie bij een groot evenement. Als de eerste hulpverlener dan om tien uur verschijnt, zit er voor ons al een werkdag aan voorbereiding op.”
Onderlinge communicatie
De Verbindingsdiensten van het Rode Kruis regelen bij inzetten de onderlinge communicatie tussen de vrijwilligers. Die communicatie verloopt via portofoons en mobilofoons en bij grote evenementen ook via zenders op hoge gebouwen of onze eigen zendmasten. Er komt dan aardig wat apparatuur aan te pas. Gerjan legt uit: “Bij de 4 Mijl is de hele Verbindingsdienst van Groningen actief en maken we gebruik van zowat alle portofoons van het Rode Kruis in Noord-Nederland.” Bij evenementen maakt de Verbindingsdienst een plan voor het inrichten van de radio en alle zenders en het verloop van de communicatie tussen onder andere de beveiligers, verkeersregelaars, en vrijwilligers. Bij grotere evenementen wordt er ook een meldkamer ingericht, waarin centralisten deze communicatie coördineren.
Nieuwe vrijwilligers
Als software-engineer en teamleider is Gerjan dagelijks in de weer met techniek en het aansturen van mensen. Het inrichten van dataverkeer en het coördineren van een team kun je dus wel aan hem overlaten. Over de beginjaren vertelt hij: “Ik had in mijn werk ook al een leidinggevende functie. Daarom durfde ik het wel aan om meteen coördinator te worden. Toen ik begon, was er een gebrek aan vrijwilligers, er was zelfs twijfel over het voortbestaan van de Verbindingsdienst. Maar we besloten om nieuwe, gemotiveerde mensen aan te trekken en dat lukte. Daardoor ontstond er binnen een paar jaar een solide ploeg van twaalf vrijwilligers. Daar zijn we blij mee. Maar om het team compleet te maken kunnen er nog steeds mensen bij.”
Twee functies
Nieuwsgierig naar wat de vrijwilligers in het veld precies doen besloot Gerjan om ook evenementenhulpverlener (EHV’er) te worden. Nu kan hij zich beter verplaatsen in de hulpverleners als hij tijdens een evenement bijvoorbeeld een dienst draait in de meldkamer. Hij legt uit: “Als iemand via de portofoon niet reageert, kan er van alles aan de hand zijn. Daarom is het waardevol om in beide functies actief te zijn.” In de evenementenhulp is hij zelfs actiever dan bij de Verbindingsdienst.
Op- en afbouwen
Bij de afdelingen Logistiek en de Verbindingsdienst gebeurt er veel achter de schermen. Gerjan licht toe: “Vaak starten deze teams al om vijf uur ’s ochtends met het opbouwen van de zenderlocatie. Als de eerste hulpverlener dan om tien uur verschijnt, zit er voor ons al een werkdag aan voorbereiding op. We programmeren de apparatuur, stellen het in en testen het. Als de communicatie dekkend is, hebben we ons werk goed gedaan. Tijdens het evenement bemensen we de meldkamer of Verbindingswagen. Na het evenement moet alles weer afgebouwd worden. Gelukkig is ons team goed op elkaar ingespeeld. Daardoor kunnen we efficiënt werken.”
Lastige keuzes
Als coördinator is het Gerjan’s belangrijkste taak om zijn teamleden in staat te stellen het beste uit zichzelf te halen. Dit doet hij onder andere door de juiste mensen op de juiste plek te zetten. Dat gaat hem als probleemoplosser goed af. Hij vertelt: “Als coördinator moet je vooruit kunnen kijken en met mensen schuiven als het nodig is. Samen met mijn vaardige team, dat het meeste werk verricht, lukt dit goed. Verder moet je in staat zijn om snel te schakelen en de situatie in goede banen te leiden als er iets onverwachts voorvalt. Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat er twee reanimaties tegelijkertijd plaats vinden en er maar één AED beschikbaar is. Het is dan het beste om die te brengen naar de persoon met de meeste overlevingskansen. Je kunt in de praktijk dus voor lastige keuzes worden gesteld.” Als Rode Kruiser ben je er voor anderen en vervul je een serieuze taak. Dat zijn voor Gerjan de belangrijkste redenen om vrijwilliger te zijn. Maar daarnaast is hij ook blij om onderdeel te zijn van het Rode Kruis. “Het Rode Kruis is een prachtige organisatie. Het vrijwilligerswerk brengt je overal, je maakt bijzondere dingen mee, en je voegt iets toe aan de maatschappij. Dat maakt het leuk.”