Het is vast niemand ontgaan: het Rode Kruis is volop in actie gekomen tegen het coronavirus (COVID-19). Zo is er de Rode Kruis Hulplijn waar je terecht kunt voor een luisterend oor, advies of extra hulp. Ook verzorgt het Rode Kruis voorlichting over de maatregelen van het RIVM en brengt ze in kaart waar zorg nodig is en wie daarbij kan helpen.
Noodhulp coördineren en organiseren
Om vraag en aanbod van die hulp in goede banen te leiden heeft het Rode Kruis door heel Nederland ‘Districts Actie Centra’ opgericht, ook wel DAC’s. Doel van die centra is om Nederland zo goed mogelijk voor te bereiden op de groeiende zorgvraag als gevolg van de ontwikkelingen omtrent het coronavirus.
In het Noorden is Frans Mooi voorman van het DAC. Samen met Rode Kruiscollega’s uit Groningen en Drenthe maakt hij lange dagen om de noodhulp in de regio te coördineren.
De huidige situatie in Groningen en Drenthe
Frans: “Op dit moment zien we dat het in de noordelijke regio’s nog relatief rustig is. Maar, we verwachten dat de piek in coronabesmettingen ook hier nog komt. De afgelopen weken staan voor ons bij het DAC dan ook in het teken van een strakke voorbereiding. Als er straks noodhulp nodig is, dan kunnen we die zo snel mogelijk bieden.”
Hulp: inzet van mensen en middelen
Frans en zijn collega’s brengen in kaart welke vrijwilligers en middelen waarvoor ingezet kunnen worden. “Ontstaat er straks een te hoge druk op de zorgketen, dan kunnen ziekenhuizen, huisartsenposten en andere zorginstellingen een beroep doen op het Rode Kruis. Onze eerstehulpvrijwilligers kunnen bijvoorbeeld medisch personeel ondersteunen met screenings zoals temperaturen, of door werkruimten schoon te maken. Ook kunnen Rode Kruisers en Ready2Helpers zorgpersoneel te hulp schieten als ook in het Noorden zogenaamde ‘coronazorghotels’ geopend worden: hotels die hun deuren openen voor patiënten die ‘te goed’ zijn voor het ziekenhuis, maar die nog niet zelfstandig naar huis kunnen.”
Ook organisaties die steunen op vrijwilligers, zoals de Voedselbank, kunnen op de hulp van het Rode Kruis rekenen. Rode Kruisers helpen daar bijvoorbeeld door voedselpakketten in te pakken. En mocht er in verzorgingstehuizen door besmettingen een tekort aan personeel ontstaan, dan kunnen Ready2Helpers bijspringen door bijvoorbeeld de koffierondes te lopen of andere hand- en spandiensten te verrichten.
Netwerken inschakelen
Voor persoonlijke zorgvragen kunnen mensen bellen naar de landelijke Hulplijn van het Rode Kruis. Vanuit de centrale wordt dan het DAC van het district waar de beller woont, ingelicht.
Frans vertelt: “Als zo’n hulpverzoek bij ons binnenkomt, dan kijken we hoe we de betreffende persoon zo goed mogelijk kunnen helpen. Deze week had een van onze Ready2Helpers bijvoorbeeld een persoon aan de lijn die onder de risicogroep valt en een blindengeleidehond heeft. Nu hij/zij niet meer naar buiten kan, is hulp nodig om de hond uit te laten. We sturen dan niet direct een Rode Kruiser op pad, maar kijken hoe we het netwerk rondom die persoon kunnen activeren voor een langetermijnoplossing. In veel gemeenten zijn bijvoorbeeld lokale vrijwilligersverenigingen actief die dat kunnen en willen opvangen. Ook kijken we wat familie, vrienden of buren kunnen doen.”
Samenwerken & kennis delen
Naast het DAC in Groningen en Drenthe zijn er nog 24 DAC’s in Nederland. Drie keer per week overleggen alle vertegenwoordigers van die centra met elkaar tijdens een online vergadering. Er wordt o.a. besproken wat er in alle districten speelt rondom het virus. Waar lopen anderen tegenaan? Welke zorgdrukte is er op dit moment bijvoorbeeld in Brabant, en kan die kennis gebruikt worden in andere districten? De centra leren van elkaar om zo de best mogelijke noodhulp te kunnen bieden.
Nederland, vrijwilligersland
Wat ons precies nog te wachten staat, kan Frans niet zeggen. “Dat is voorlopig koffiedik kijken. Maar”, meent hij, “een goede voorbereiding is het halve werk en de inzet van alle vrijwilligers is fantastisch.” Hij is trots op alle Rode Kruisers die wéér aantonen klaar te staan voor anderen. En eigenlijk is hij gewoon trots op heel Nederland: “Toch mooi dat je in tijden zoals deze ziet dat heel Nederland wil helpen. Dat zijn gewoon 17 miljoen vrijwilligers!”
Meehelpen? Doneer!
De afgelopen weken hebben Rode Kruisvrijwilligers zich massaal gemeld om extra te helpen. Ook is het aantal aanmeldingen van Ready2Helpers overweldigend. Heel Nederland staat paraat!
Wil jij ook helpen? Je kunt bijvoorbeeld een bedrag doneren.
Heb jij hulp nodig?
Heb je een luisterend oor, advies of extra hulp nodig omdat je in quarantaine of thuisisolatie zit? Dan kun je contact opnemen met de Rode Kruis Hulplijn (070-4455 888). Dit nummer is van maandag t/m zondag bereikbaar van 09:00 – 21:00 uur.Doneer!