Groningen
Word vrijwilliger Doneer

Rode Kruisers in the spotlights: Roy Weening

Geplaatst op 18 november 2020

Overdag is Roy Weening monteur in de grootkeukentechniek. Maar tref je hem ‘s avonds of in het weekend, dan is hij vrijwilliger bij het Rode Kruis Groningen. Zijn tak van sport? De Verbindingsdienst!

En waar veel mensen de eerstehulpverleners van het Rode Kruis wel kennen, zijn onze vrijwilligers Verbindingsdienst wat minder bekend. Daar mag verandering in komen! We vroegen Roy over het bijzondere werk dat hij en zijn team voor het Rode Kruis doen.

Vertel eens, wat doet de Verbindingsdienst?

“De Verbindingsdienst is een ondersteunende eenheid voor de evenementenhulp. Ons team zorgt er op evenementen voor dat alle aanwezige Rode Kruisers met elkaar kunnen communiceren. We geven antwoord op vragen van EHV’ers en zorgen waar nodig voor actie, zoals het bellen van een ambulance.

We leiden eigenlijk het volledige berichtenverkeer in goede banen. We zoeken daarvoor altijd een rustige plek op, waar we onze meldkamer opzetten. We zetten daar onze apparatuur neer zodat we de berichten van de vrijwilligers – bijvoorbeeld via portofoons – kunnen ontvangen en coördineren in samenwerking met de inzetleider(s).”

Contact via de meldkamer

Bij kleine evenementen kunnen hulpverleners ook onderling via porto’s overleggen, maar bij grotere evenementen is de centralist altijd het aanspreekpunt. Roy: “Onderling contact kan dan wel, maar met toestemming van onze centralist. Zo houden we de lijnen zoveel mogelijk vrij en kan iedereen die iets met de meldkamer moet delen dat ook doen.”

De drukte in de meldkamer wisselt enorm per evenement en hangt af van zaken zoals het type event, het aantal bezoekers maar ook het weer. Soms komen er wel drie meldingen in vijf minuten binnen, terwijl dat er een andere keer maar één in twee uur is. De schone taak aan de Verbindingsdienst om altijd het overzicht te behouden.

Etherdiscipline

Maar, de Verbindingsdienst doet meer dan de meldkamer bemannen, vertelt Roy. Bij elk evenement komt namelijk flink wat voorbereiding kijken. Niet alleen maakt de Verbindingsdienst een inschatting van de benodigde materialen en mankracht, ook verzorgen ze het hele jaar door de basis- en herhalingslessen rondom de porto’s en mobilofoons.

Roy: “Met theorie- en praktijklessen laten we zien hoe de apparatuur werkt en welke protocollen we handhaven. De sfeer tijdens die lessen is leerzaam maar vooral ook gezellig. Iedereen zit er toch in zijn vrije tijd, het mag best leuk zijn!”

Nieuwe apparatuur

Begin dit jaar kreeg de Verbindingsdienst van district Groningen nieuw werkmateriaal: een basisset met daarin 20 portofoons (incl. accessoires), 8 mobilofoons en 3 repeaters.

Repeater, mobilofoon en portofoon.

De reden voor de vernieuwing is de wens van de evenementenbranche voor steeds betere zorg. Locatie-informatie moet bijvoorbeeld sneller beschikbaar zijn, zodat hulp eerder ter plaatse is. Roy: “Daar waar het 5 – 6 jaar geleden voldoende was als vrijwilligers zelf hun locatie meldden, is de verwachting nu dat we elke seconde kunnen zien waar zij zijn. Dat was met onze oude apparatuur niet mogelijk. Onze nieuwe basisset beschikt over GPS en biedt die service wél.”

De Verbindingsdienst in coronatijd

De oefening waarin het Verbindingsteam o.a. de nieuwe apparatuur in de praktijk kon testen, ging halverwege oktober door de coronamaatregelen helaas niet door. Ook alle andere, gebruikelijke activiteiten vervielen de afgelopen maanden. Logisch: waar evenementen niet zonder Verbindingsdienst kunnen, geldt dat ook andersom.

Erg jammer, maar het gaf het Verbindingsteam ook de tijd om klussen op te pakken die anders door drukte blijven liggen. Zo werd het magazijn in de zomer aangepakt en kon het team de aanhanger met daarop een grote mast voor de ontvangers afmaken.

De aanhanger met pompmast.

Een hecht team

De afgelopen maanden werd er door het team geappt en spraken de teamleden elkaar digitaal. Een alternatief voor de gebruikelijke contactmomenten. “Onze vergaderingen duren normaal altijd lang, puur omdat het zo gezellig is. Dat is dan ook zeker iets dat we – vooral tijdens de eerste lockdown – als team misten.”

10 jaar vrijwilliger

Roy werkt inmiddels ruim 10 jaar bij het Rode Kruis. Hij kwam binnen na het afronden van zijn ICT-opleiding toen hij naar werk zocht in de zorg. Hij behaalde bij het Rode Kruis zijn EHBO-diploma en werkte jaren als EHBO’er en later als EHV’er en evenementencoördinator voor evenementen in Martiniplaza.

Zo’n 5 jaar geleden switchte Roy naar de Verbindingsdienst. Een nieuw pad binnen het Rode Kruis dat hem sindsdien goed bevalt: “Ik kom thuis met een lach op mijn gezicht en heb de grootste verhalen. De gezelligheid die ik met mijn team heb, maakt dat ik met plezier voor het Rode Kruis de dingen doe die ik doe!”

Bekijk onze vacatures

Bekijk meer Rode Kruisers in de spotlight