GRONINGEN – Ze schuifelen achter elkaar afwachtend naar binnen. De een met rollator, de ander met stok, weer een ander wordt ondersteund door zoon of dochter. Een enkeling loopt zelfstandig. Bij de deur heet een GGD-medewerker ze hartelijk welkom en controleert hun papieren en identiteit. Daarna mogen ze naar binnen in MartiniPlaza. Daar kijken ze hun ogen uit. Als eerste zien ze een groot welkomstbord met de tekst: ‘Wat fijn dat je er bent!’ Daarna wijzen pijlen op de vloer overduidelijk waar ze heen moeten, makkelijk voor als je met een rollator loopt. En overal GGD-medewerkers die de ouderen voortdurend in de gaten houden en ze een stoel wijzen. Zodra ze zitten kijken ze elkaar aan en voel je de sfeer: ‘Het lijkt wel een schoolreisje!’ Het enige wat ontbreekt is het gegiechel.
Wat een service!
Op die koude winterse dinsdag 9 februari rijdt Rode Kruiser Joke haar twee buurtjes van 85 en 86 jaar oud naar de vaccinatielocatie bij MartiniPlaza. Hij nog vitaal, zij ernstig Parkinsonpatiënt waardoor ze nauwelijks nog kan lopen. Al direct bij de parkeerplaats worden ze erop gewezen dat er rolstoelen klaarstaan voor gebruik. En als ze de auto midden op het parkeerdek parkeren, komt er direct een medewerker aan en wijst ze een veel betere parkeerplaats aan, helemaal bij de entree. De rolstoel die Joke al had opgehaald neemt hij zelf mee terug. Wat een service! Het verkeer wordt zo geregeld dat de ouderen steeds voorrang hebben en rustig over kunnen steken van de parkeerplaats naar MartiniPlaza.

Goed georganiseerd
En zo gaat het door. Ook binnen is er alle tijd, rust en aandacht voor de ouderen. Het gaat ook snel.
Soms kunnen ze meteen doorlopen naar de ‘vaccinatiestraat’, een afgeschermde vierkante ruimte met twee tafels, een stoel en twee GGD-medewerkers. Soms moeten ze even wachten op stoelen die 1,5 meter uit elkaar zijn geplaatst. Terwijl de ene medewerker de legitimatie en de brieven controleert en alle gegevens op een laptop invult, geeft de andere een prik. In de bovenarm en soms moet daar de trui voor uit. Het is in korte tijd voor elkaar. Daarna gaan ze naar de wachtruimte waar ze een kwartier moeten wachten voor ze weer naar huis mogen. Daar hoor je het zoemen: ‘Wat is dat goed georganiseerd zeg!’
Rode Kruis-medewerkers
In de wachtruimte zijn steeds twee Rode Kruis-medewerkers. Vandaag zijn dat Hennie Nijlaan, die er elke twee weken een dag lang is vanaf half negen ‘s morgens tot ‘s middags vijf uur en Henny Smit, die er vanaf de start van de vaccinatiestraat meteen drie dagen lang bij was. Veel hoeven ze niet te doen, soms een glas water aanbieden en vooral een praatje maken. Henny: ‘Dit is zulk fantastisch werk hier! We maken eigenlijk de hele dag door een praatje of bellen een taxi. Daar gebruik ik gewoon mijn eigen telefoon voor hoor. Het is superleuk en dankbaar werk. Daar doen we het toch voor?’

Overall
Ruim 50 GGD-medewerkers zetten in MartiniPlaza dagelijks zo’n 950 prikken, zeven dagen per week. Dan zijn er nog twee bewakers en vier verkeersregelaars en twee Rode Kruis-medewerkers. De firma Vitrina heeft spontaan 30 rolstoelen aangeboden, zodat de ouderen zo goed en veilig mogelijk naar de vaccinatiestraat kunnen. Kortom: het goed organiseren van het vaccineren van ouderen kan prima! Kijk maar naar Groningen. Daar is het gewoon gezellig!