Haaglanden
Word vrijwilliger Doneer

Interview met Rode Kruis EHBO instructeur Hans

Geplaatst op 15 oktober 2021

Onze Rode Kruis EHBO instructeurs verzorgen vaak al jaren les aan deelnemers. Nieuwe EHBO cursisten of deelnemers die een herhalingscursus komen doen; EHBO instructeur Hans Klein Obbink draait zijn hand er niet voor om. Wat vindt Hans leuk aan het vak ‘eerste hulp verlening’? Wat drijft Hans in zijn rol als instructeur? Lees hier meer in dit interview.

Waarom ben jij EHBO instructeur geworden?

Voordat ik instructeur werd was ik werkzaam in de chemische industrie en gaf ik internationaal les aan collega’s over nieuwe computerprogramma’s. Op deze lessen werd positief gereageerd. Door een reorganisatie werd mijn baan verplaatst en ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe uitdaging,
Ik was toen al 10 jaar met veel plezier actief in de EHBO. Eigenlijk heb ik dus van mijn hobby mijn beroep gemaakt, door het lesgeven en de EHBO te combineren.

Wat vind jij het leukst in jouw eigen EHBO cursussen om te mee te geven aan de groep, aan de deelnemers?

Het besef dat EHBO niet eng is en het vertrouwen om EHBO toe te passen. Veel cursisten zitten met de vraag durf ik het wel in een echte situatie. Door het goed aanleren van de vaardigheden en het vooraf beantwoorden van de vraag waarom ga ik deze handeling doen, zullen veel cursisten ook in de praktijk de EHBO toepassen.

Waarom ben jij EHBO instructeur geworden? Voordat ik instructeur werd was ik werkzaam in de chemische industrie en gaf ik internationaal les aan collega’s over nieuwe computerprogramma’s. Op deze lessen werd positief gereageerd. Door een reorganisatie verviel mijn baan verplaatst en ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe uitdaging, Ik was toen al 10 jaar met veel plezier actief in de EHBO. Eigenlijk heb ik dus van mijn hobby mijn beroep gemaakt, door het lesgeven en de EHBO te combineren. Wat vind jij het leukst in jouw eigen EHBO cursussen om te mee te geven aan de groep, aan de deelnemers? Het besef dat EHBO niet eng is en het vertrouwen om EHBO toe te passen. Veel cursisten zitten met de vraag durf ik het wel in een echte situatie. Door het goed aanleren van de vaardigheden en het vooraf beantwoorden van de vraag waarom ga ik deze handeling doen, zullen veel cursisten ook in de praktijk de EHBO toepassen.

Heb je zelf een situatie meegemaakt waarbij jouw EHBO-kennis van belang was?

Als instructeur vind ik het belangrijk feeling te houden met de praktijk, dus je treft mij ook op evenementen aan.
Van één van de voorbeelden die ik tijdens de lessen gebruik om aan te tonen hoe belangrijk communicatie en uitvragen is, volgt hieronder de korte versie:
Tijdens een theater evenement in Amsterdam komt een mevrouw van ong. 60 jaar naar mij toe en vraagt om een paracetamol (een pijnstiller). Op mijn vraag waarom zij deze nodig heeft antwoordt ze dat zij duizelig is. Tijdens het uitvragen blijkt dat zij al langere tijd moe is en spierpijn tussen de schouders heeft. Deze mevrouw is dezelfde avond nog geopereerd aan twee verstopte kransslagaders.
Door uit te vragen zijn wij er achter gekomen dat deze mevrouw dus een hartprobleem had en hebben haar tijdig kunnen overdragen aan het ziekenhuis voor verdere behandeling.

Waarom doen de meeste EHBO cursisten een EHBO cursus bij jou? Wat zijn de belangrijkste redenen?

De motivatie waarom mensen een cursus volgen is verschillend:
Het is noodzakelijk voor hun werk;
Ze zijn pas (groot)ouders geworden;
Willen graag anderen helpen;
Hebben zelf recent een traumatische ervaring gehad.

Eigenlijk is de reden waarom niet zo belangrijk, het feit dat deze cursisten het belangrijk vinden en hun tijd investeren in het aanleren van de EHBO om anderen te kunnen helpen is geweldig.
In Nederland heeft iets meer dan 3% een geldig EHBO diploma, maar 100% van de mensen wil graag goed geholpen worden in een noodsituatie.

Op deze mensen kan je dus rekenen!

Meest recente berichten