Wat te doen bij een stroomstoring?

Tips bij een stroomstoring

Het is het begin van de avond, je hebt je net geïnstalleerd voor de televisie. De afwasmachine snort in de keuken, je draait nog even een wasje, en dan plotseling: poef. Alles is opeens stil en je zit in het donker. Buiten zie je dat ook de straat volledig in het donker gehuld is. Wat moet je doen tijdens een stroomstoring, en hoe bereid je jezelf voor?

Tijdens de stroomstoring

  • Bel geen 112, want het is geen acute nood. Wel kun je bellen met het nationale stroomstoringsnummer: 0800-9009. Beperk verdere telefoontjes zoveel mogelijk, want die kunnen het netwerk overbelasten, waardoor noodoproepen niet meer doorkomen.
  • Haal de stekkers uit de stopcontacten. Zo voorkom je schade aan apparaten en overbelasting op het moment dat de stroom weer terugkomt.
  • Op gasenstroomstoringen.nl kun je ontdekken of er een storing in je straat/wijk is.
  • Loop even langs bij mensen die misschien hulp nodig hebben. Kijk of je kunt helpen met praktische zaken als informatievoorziening of een powerbank om een telefoon op te laden.
  • Is het koud, dan is het handig om alleen de kleinste ruimten in je huis te bewonen en te verwarmen, zodat je niet teveel energie verliest.
  • Open je koelkast en vriezer zo weinig mogelijk zodat het eten minder snel warm wordt of ontdooit.
  • Hou ramen en deuren gesloten in de winter, zodat de warmte binnenshuis blijft.

Voorbereiden doe je met deze tips

  • Zorg dat je een powerbank hebt die opgeladen is, zodat je je mobiel ermee kunt opladen.
  • Haal waxinelichtjes of kaarsen, een aansteker en een zaklamp in huis.
  • Een radio op batterijen in huis is handig; dan kun je het rampennieuws volgen
  • Zorg dat je een voorraad medicijnen in huis hebt die je op een koele plaats bewaart
  • Drie liter water per persoon x drie dagen, dat is een handige hoeveelheid om aan waterflessen in huis te hebben staan.

Bij een stroomstoring van langer dan vier uur ontvang je schadevergoeding van je netwerkbeheerder. Deze hoef je niet zelf op te vragen; de netbeheerder zal deze automatisch binnen zes maanden na de stroomstoring uitkeren. Wel is deze vergoeding aan een aantal voorwaarden verbonden.

0800-9009

is het Nationale Storingsnummer