3FM Serious Request 2018: levens redden met Lifeline
3FM Serious Request: Lifeline vindt net als andere jaren plaats van 18 t/m 24 december, maar op een andere manier dan je gewend bent. Dit keer komt er geen Glazen huis, maar trekken teams met 3FM-dj’s vanaf drie verschillende locaties een week lang te voet van actie naar actie. Dit doen zij om geld in te zamelen voor het Rode Kruis, waarbij het publiek een eigen doel kan kiezen: levens redden in Nederland, bescherming tegen natuurgeweld en noodhulp bij oorlogen en conflicten.
Toch is niet alles anders: net als andere jaren kun je gewoon weer een plaatje aanvragen. En je kunt in actie komen door een evenement te organiseren. Van een winters feestje in de tuin met glühwijn tot aan een lezing over je favoriete boek, van een jamsessie in de plaatselijke kroeg tot aan een walk-in dinner. Alles wat geld oplevert is een goed plan! En wie weet komen de dj’s dan wel bij je langs en wordt jouw actie onderdeel van de Lifeline.
TivoliVredenburg als hoofdkwartier
Nadat de dj’s een week lang door het land zijn getrokken, komen ze op kerstavond aan bij TivoliVredenburg in Utrecht: de stad waar 3FM Serious Request in 2004 begon.
Vanuit Utrecht krijgen de dj’s de hele week lang opdrachten die ze onderweg moeten uitvoeren, maar er wordt ook radio gemaakt die je 24/7 kunt beluisteren via live online streaming. Daarnaast wordt in TivoliVredenburg een festival georganiseerd waar je terecht kunt voor optredens, workshops, lezingen, talks, games, karaoke en nog veel meer. Geen Glazen Huis dus, maar wel degelijk groot feest!
“Je kunt nu zelf bepalen wat je belangrijk vindt”
Sharid Alles, zendermanager van 3FM: “3FM Serious Request is al 14 jaar lang een evenement dat fantastische doelen heeft bereikt en voor onvergetelijke momenten heeft gezorgd. Deze keer gaan de dj’s het hele land in en is er niet één centrale actieplek. Ook kun je nu zelf bepalen wat jij belangrijk vindt en voor één of meerdere doelen gaan. Het gevoel en het doel van de actie zijn niet veranderd, maar met deze vorm kunnen we het luisterende publiek meer dan ooit bij 3FM Serious Request betrekken.”