Wat moet een stand van het Rode Kruis op de vt wonen&design beurs?
Oktober is voor veel Nederlanders dé maand om nieuwe accessoires te kopen voor in huis, of om die lang verwachte inloopkast te realiseren. In grote delen van de wereld zijn de woonzorgen van geheel andere aard. Miljoenen mensen hebben niet eens toegang tot de meest basale voorzieningen als een douche, toilet of überhaupt schoon water.
Met een stand op de vt wonen&design beurs in de RAI wezen we bezoekers op dit grote verschil. “Met een beetje vriendelijk prikken hoopten we mensen te inspireren.”
Leonie Mooren en Anke Helmich waren de twee stylistes van de stand, die van 2 t/m 7 oktober in de RAI stond. Voor het tweede jaar op rij waren zij betrokken bij de Rode Kruis-campagne ‘Oktober Woonmaand’, en hadden ze de opdracht de stand zo in te richten dat deze zou inspireren, informeren en vooral prikkelen.
“Het concept van de stand was gebaseerd op de focus van de campagne: het belang van hygiëne en schoon water. We maakten dit op verschillende manieren visueel. Zo lieten we zien hoe groot het verschil is tussen de situatie hier en die in bijvoorbeeld een vluchtelingenkamp in Oeganda, waar mensen maar 12 liter water per dag beschikbaar hebben om te koken, te wassen, te drinken, te douchen.”

Leonie en Anke druk bezig met de Rode Kruis-stand.
120 flessen water
Zo had de stand een wand met 120 flessen water. “Dat is de hoeveelheid water die een Nederlander gemiddeld per dag gebruikt. Van die 120 flessen water waren er 12 met vies water erin. Zo veel – vervuild – water heeft iemand in Oeganda tot zijn beschikking.
Een bordje dat erbij stond, moest de boodschap duidelijk maken: zoveel water verbruiken als wij doen is niet vanzelfsprekend.”
Niet alle wc’s beschikbaar
Een andere manier waarop de bezoekers geprikkeld werden, waren enkele afgesloten wc’s in de RAI. Ook sommige wastafels functioneerden niet. “Daarmee wilden we mensen een stukje bewustwording geven: een wc in de buurt en je handen kunnen wassen is lang niet altijd een gegeven.”

Een schets van de Rode Kruis-stand op de vt wonen&design beurs
Ook nieuwe trends zichtbaar
Was alles rondom de Rode Kruis-stand dan informatief? “Helemaal niet”, benadrukt Leonie. “Als je naar een woonbeurs gaat, wil je geïnspireerd worden, toch? Dus de stand was vooral ook erg mooi, met basic accessoires en een vooruitblik op trends die komen: veel tegeltjes en gekleurd sanitair. Mensen moesten met een blij gevoel de stand verlaten. Én natuurlijk een klein centje doneren aan het Rode Kruis.”
Wil je meer weten over de Oktober Woonmaand campagne?