Word vrijwilliger Doneer

Goede voornemens: met deze tips ga jij je er dit jaar aan houden

Geplaatst op: 7 januari 2022

Het nieuwe jaar is begonnen en jij gaat het helemaal anders doen. Vanaf nu ga je écht vaker sporten, gezonder eten of minder overwerken. Alleen: dit heb je al eens eerder gezegd. Hoe zorg je dat je je dit jaar aan je goede voornemens houdt? Tips van Rode Kruis-psychologen Esmée Pluijmers en Madelon Bronner.

1. Stel de juiste voornemens op

Ben jij van plan dit jaar vloeiend Russisch te leren spreken, gespierder te worden dan The Rock en de Nobelprijs voor de Vrede binnen te slepen? Dit zou eventueel kunnen mislukken.

Om je goede voornemens vol te houden, moet je eerst zorgen dat je de juiste voornemens opstelt. Kies voor kleine, haalbare doelen en bepaal heel concreet wat je wilt bereiken. Je leest hier hoe je voornemens opstelt die je kunt volhouden.

2. Zet je omgeving in

Gebruik je omgeving om je doelen te halen. Wil jij iedere dinsdagochtend hardlopen? Leg op maandagavond je sportkleding klaar. Ga jij stoppen met snoepen? Plak post-its op de koelkast (‘Er ligt hier niets lekkers!’) of vraag je huisgenoot om de chocola te verstoppen. Minder tijd op Instagram spenderen? Stel een maximale tijd in voor die app op je telefoon. Wat je voornemen ook is: kijk of je het jezelf makkelijker kunt maken.

vaker gezond eten goede voornemens volhouden rode kruis
Gezonder eten? Laat je huisgenoot de chocola verstoppen en leg groente en fruit in het zicht.

3. Maak een als-danplan

Tijdens het werken aan je doelen kunnen obstakels op je pad komen. Wat als het ijzelt en je niet kunt hardlopen? En hoe kun je je dieet volhouden als je vriend je verrast met een vijfgangendiner?

Bereid je alvast voor op obstakels en maak een als-danplan. Rode Kruis-psycholoog Madelon: “Een als-danplan gaat zo: ‘Als ik (vul je obstakel in, bijvoorbeeld: ‘s avonds voor de tv zit en niet meer naar buiten wil’), dan (vul je voornemen in, bijvoorbeeld: ‘bel ik een vriendin om te gaan wandelen’).” Op die manier kom je niet voor verrassingen te staan en heb je afspraken met jezelf over het omgaan met tegenslagen.

4. Hou je aandacht erbij

Vaak zijn we in maart alweer vergeten dat we überhaupt goede voornemens hadden opgesteld. Probeer daarom regelmatig opnieuw aandacht te besteden aan je doelen, zet bijvoorbeeld een reminder in je telefoon voor iedere zondagavond. Esmée: “Het is heel erg belangrijk om regelmatig stil te staan bij hoe het met je goede voornemens gaat. Gaat het goed? Waar ben je trots op? Wat is er lastig? Moet je jouw doel misschien bijstellen?”

5. Wees trots op je prestaties en beloon jezelf

Wees trots op jezelf als je iets bereikt, ook al is het maar een kleine prestatie. Is het een dag gelukt om met je vingers uit de koektrommel te blijven? Schouderklopje voor jezelf. Ben je vandaag minder dan twee uur online geweest? Lekker bezig! Heb je twintig minuten gewandeld? Goed gedaan! Esmée: “Vier je successen, ongeacht hoe groot ze zijn. Het moet tenslotte wel een beetje leuk blijven.”

Ook jezelf belonen kan helpen. Zo heb je extra motivatie om je aan je voornemens te houden. Madelon: “Bijvoorbeeld: als je een week lang elke dag gewandeld hebt, mag je dat ene leuke boek kopen.”

vaker sporten goede voornemens rode kruis
Wees trots op je prestaties, ook al zijn ze klein.

6. Wees mild als het een keer niet lukt

Het veranderen van je gedrag is niet makkelijk. Je hebt een gewoonte (elke dag chips eten op de bank) en wilt iets anders (alleen in het weekend chips eten op de bank). “Je gedrag écht veranderen kost tijd en wilskracht”, zegt Esmée.

Wees daarom lief voor jezelf als het een keer niet lukt. Misschien was dit jouw dag niet, probeer het morgen gewoon opnieuw.

7. Stel je doel bij als dit nodig is

Merk je dat het vaak niet lukt om je aan een voornemen te houden? Wellicht was jouw doel dan toch niet haalbaar. Dit hoeft niet automatisch te betekenen dat je helemaal niets kunt bereiken.

Geef dus niet op en stel je doel bij. Zo kun je jezelf toch nog verbeteren ten opzichte van vorig jaar. “Zeker in covid-tijd is motivatie moeilijker te vinden. Misschien heb je je doel toch iets te groot gemaakt. Kijk daar eerlijk naar en bedenk voor jezelf welk doel je wél zou kunnen halen”, zegt Esmée.

8. Schakel anderen in

Tot slot kunnen ook anderen je helpen om jouw voornemens vol te houden. Madelon: “Door iemand anders te vertellen wat je wilt bereiken, heb je een extra stok achter de deur. Je wil tenslotte dat de ander ziet dat je succes boekt!” Esmée: “Deel je doelen met je beste vriend, met je familie, desnoods met de buurman. Sociale steun helpt. Je hoeft dit allemaal niet alleen te doen. Vergeet dat niet!”

Bij het Rode Kruis kun je je dit jaar zelfs laten sponsoren voor je goede voornemens. Je vrienden en familie doneren dan een bedrag aan het Rode Kruis als jij doel bereikt. En haal je het niet? Dan doneer je zelf een bedrag. Op die manier kun jij met je goede voornemens ook nog eens een ander helpen. Zo begin je 2022 extra goed!

Wil je meer weten over mentale gezondheid?