Het dagelijks leven begint langzaam steeds meer te normaliseren op Sint-Maarten. Tegelijkertijd is er overal schade en is een van de belangrijkste inkomstenbronnen van het eiland, de toeristenindustrie, ingestort. Hulp blijft daarom hard nodig. Op dit moment verzorgt het Rode Kruis in samenwerking met Open House (Nederlandse festivalorganisatoren) op schooldagen ontbijt en middageten voor ruim 4.000 kinderen op 17 publieke basisscholen. Ook kwetsbaren, zoals ouderen of mensen met een beperking, krijgen via het Rode Kruis bonnen waarmee zij in bepaalde supermarkten zelf inkopen kunnen doen.
Deze maand start het Rode Kruis met het “repair voucher”-programma. Inwoners van Sint-Maarten met ernstige schade aan hun woning krijgen bonnen van het Rode Kruis die ingewisseld kunnen worden voor bouwmaterialen bij bouwmarkten. Ook adviseert het Rode Kruis over hoe huizen het beste teruggebouwd kunnen worden op een manier zodat deze huizen noodweer beter kunnen doorstaan. Door deze aanpak kunnen bewoners zelf kiezen welke materialen zij het hardste nodig hebben en wordt de lokale economie gestimuleerd.
De hulpverlening van het Rode Kruis wordt mogelijk gemaakt door giften. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten mobiliseerde hun gemeentes om te doneren en ook Samenwerkende Fondsen voor het Caribisch deel van het Koninkrijk droegen significant bij aan onze activiteiten.
Noot voor de redactie/niet ter publicatie:
Voor een compleet overzicht van de hulpverlening van het Rode Kruis op Sint-Maarten de afgelopen drie maanden, kunt u de publieksterugkoppeling Nationale Actie “Nederland helpt Sint-Maarten” lezen op de website van het Rode Kruis: www.rodekruis.nl/sint-maarten
Voor meer informatie neem contact op met Rode Kruis persvoorlichter Iris van Deinse via 06-12894923 of ivandeinse@redcross.nl.
* hiervan zijn tenminste 18.881 individuele mensen geteld, van de overige mensen is niet bekend of zij één keer of meerdere malen hulpgoederen ontvingen bij de grootschalige distributies in de eerste week na de ramp.