Het logo van het Nederlandse Rode Kruis.
Mobile Menu
Zoeken.
Home Stuur een hulppakket Veelgestelde vragen over het Rode Kruis-hulppakket

Veelgestelde vragen over het Rode Kruis-hulppakket

Belangrijkste vragen

 
 

1) Wat houdt een donatie van een Rode Kruis-hulppakket in?

In de Tweede Wereldoorlog en na de Watersnoodramp verspreidde het Nederlandse Rode Kruis ontelbare hoeveelheden hulppakketten. De pakketten bevatten enkele basisproducten, maar het belangrijkste was dat ze hoop en steun gaven. Hoewel ons werk door de jaren heen enorm is veranderd, is onze hulp nog steeds hard nodig.
 
Een Rode Kruis-hulppakket ziet er nu wellicht anders uit dan 60 jaar geleden, bevat het nog steeds datgene wat alle mensen in moeilijke omstandigheden nodig hebben om te overleven: hoop. Nu kunt u uw eigen virtuele 'Rode Kruis-hulppakket' verzenden om mensen in nood waar ook ter wereld te helpen. Selecteer het virtuele product of de producten die u wilt verzenden. Er zijn producten voor elk budget. Het ingezamelde geld wordt door het Nederlandse Rode Kruis gebruikt, daar waar de nood het hoogst is. Kijk voor meer informatie over het werk van het Rode Kruis op www.rodekruis.nl.
 

2) Wat is een virtuele gift?

Een virtuele gift betekent dat u geen echt hulppakket verstuurt, maar dat het pakket en de inhoud daarvan symbool staat voor het bedrag dat u doneert. Alle donaties worden gebruikt om steun te bieden aan mensen in nood, ongeacht wie ze zijn en waar ze zich bevinden.
 

3) Wordt mijn donatie daadwerkelijk gebruikt om de door mij gekozen hulpproducten te kopen?

De op deze site genoemde producten zijn voorbeelden van producten die het Nederlandse Rode Kruis bij een ramp met uw donatie financiert.
Wanneer een land door een ramp wordt getroffen, is het essentieel dat wij snel hulp kunnen bieden. Door direct in actie te komen, zorgen wij ervoor dat de gevolgen van een ramp zo veel mogelijk beperkt blijven. Producten als dekens, medicijnen, voedsel, water en sanitair zijn direct nodig om beschutting te bieden en om te voorkomen dat ziekten zich verspreiden. Ook is het van belang dat er voldoende kennis en kunde aanwezig is (in de vorm van menskracht) om adequaat en efficiënt te helpen.

Wij werken bij een ramp samen met de internationale Rode Kruis-organisatie. In het land waar de ramp heeft plaatsgevonden weten ze namelijk het beste welke hulp er precies nodig is.
De producten kunnen er uiteraard anders uitzien en ook de prijs verschilt per situatie (een waterpomp in een zeer droog gebied moet aan andere eisen voldoen dan in een overstroomd gebied). Ook zal het Rode Kruis bepaalde producten in pakketten aanbieden, zoals de schep. Deze wordt vaak in een pakket aangeboden waar ook andere materialen in voorkomen om bijvoorbeeld gewassen te verbouwen.

Niemand kan voorspellen waar de volgende overstroming, cycloon of aardbeving, of het volgende geweldsconflict precies zal plaatsvinden. Maar wanneer ze zich voordoen, moet het Rode Kruis direct kunnen handelen. Zie www.rodekruis.nl voor meer informatie over hoe we uw donaties besteden.
^Terug naar boven

4) Hoe selecteert het Rode Kruis de hier vermelde producten en hoe wordt de prijs bepaald?

De op deze site vermelde producten zijn voorbeelden van producten die het Nederlandse Rode Kruis bij een ramp met uw donatie helpt te financieren. Onder producten worden noodhulpgoederen en kennis en kunde verstaan (in de vorm van menskracht). Wij werken bij een ramp samen met de internationale Rode Kruis-organisatie. In het land waar de ramp heeft plaatsgevonden weten ze namelijk het beste welke hulp er precies nodig is.
 
De prijs is vastgesteld op basis van de gemiddelde kosten van deze producten. Per ramp, land en situatie kan de prijs verschillen. Plaats de muis op een bepaald product in de schuifbalk om meer informatie, waaronder de prijs, zichtbaar te maken. In de prijs zijn de kosten opgenomen die ervoor zorgen dat de noodhulp zijn bestemming bereikt (11%).

5) Waar vind ik informatie over de mensen of projecten die ik met mijn Rode Kruis-hulppakket heb gesteund? 

Wij kunnen niet precies zien en bijhouden waar uw persoonlijke donatie precies besteed is. Wij kunnen wel nagaan waaraan het totale aan particuliere donaties is besteed. Deze informatie kunt u vinden in het jaarverslag dat we ieder jaar online publiceren. 
^Terug naar boven
 

6) Wat doet het Nederlandse Rode Kruis met mijn gegevens? 

De informatie die u ons geeft via e-mail of via een webformulier behandelen wij vertrouwelijk en zullen wij niet aan derden verstrekken tenzij ons privacyreglement of de wet dat bepaalt. Uw gegevens worden in onze administratie opgenomen, zodat wij u op de hoogte kunnen houden van onze Rode Kruis-activiteiten. Wij stellen je gegevens nimmer aan derden ter beschikking anders dan in het kader van informatieverstrekking. Als u deze informatie niet op prijs stelt, kunt u dit te allen tijde melden aan service@redcross.nl of telefonisch op 070-44 55 678 of per post naar het Nederlandse Rode Kruis, t.a.v. afdeling Fondsenwerving, Postbus 28120, 2502 KC Den Haag. 
^Terug naar boven

7) Hoe verzend ik een Rode Kruis-hulppakket?

Klik op het product of de producten of sleep ze vanaf de schuifbalk die onder aan het scherm loopt naar het pakket. Nu worden de producten vermeld op het boodschappenlijstje aan de rechterkant. Het totaalbedrag van uw donatie verschijnt onder aan het boodschappenlijstje en op het pakketlabel.
 
Wanneer u met de muis over een product schuift, ziet u een aanvullende beschrijving van dat product plus de prijs. Heeft u uw pakket gevuld, dan kunt u uw gegevens invoeren. Wanneer u alle relevante gegevens hebt ingevuld, klik dan op de rode knop “Verzend pakket”. Wanneer u uw pakketdonatie heeft voltooid, ontvangt u een e-mail ter bevestiging. 
 

8) Hoe en door wie wordt de betaling afgehandeld??

Je kunt doneren door middel van:
a) het afgeven van een éénmalige machtiging. Je geeft dan toestemming het gekozen bedrag éénmalig van je rekening af te laten schrijven.
b) een idealbetaling. Je komt dan na het selecteren van “ideal betaling” terecht in je eigen bankieromgeving.
c) het invoeren van je creditcard gegevens.
Deze site is beveiligd; ingevoerde gegevens worden versleuteld verstuurd.
 

9) Wat zijn de algemene voorwaarden?

Klik hier om onze volledige voorwaarden te zien.
^Terug naar boven
 

10) Waarom is mijn e-mailadres nodig? 

Wij vragen om uw e-mailadres om uw pakketdonatie te kunnen bevestigen. Indien u het vakje m.b.t. de e-nieuwsbrief aanvinkt, sturen we u regelmatig onze e-nieuwsbrief. Uw gegevens worden in onze administratie opgenomen, zodat wij u op de hoogte kunnen houden van onze Rode Kruis-activiteiten. Wij stellen je gegevens nimmer aan derden ter beschikking anders dan in het kader van informatieverstrekking.
 
Als u deze informatie niet op prijs stelt, kunt u dit te allen tijde melden aan service@redcross.nl of telefonisch op 070-44 55 678 of per post naar het Nederlandse Rode Kruis, t.a.v. afdeling Fondsenwerving, Postbus 28120, 2502 KC Den Haag. 
^Terug naar boven
 

11) Wat kan ik doen bij technische problemen op de website?

Probeer de site en de internetbrowser allereerst te sluiten. Keer dan later nog eens terug, want er kan sprake zijn van tijdelijke technische problemen. Blijft u problemen houden, neem dan contact op met ons Service Center via service@redcross.nl of 070 44 55 678.
Wij zullen ons best doen om u te helpen.
 
Wij hebben daarvoor zoveel mogelijk informatie nodig, zoals wat u ziet op uw beeldscherm, waar op de site u precies problemen heeft, en indien mogelijk ontvangen wij graag schermafbeeldingen. Het is ook handig als we weten welke browser en wat voor computer u gebruikt.
^Terug naar boven
 

12) Heb je het antwoord op jouw vraag nog niet gevonden?

Neem dan contact op met ons Service Center via service@redcross.nl of telefonisch op 070-44 55 678.

^Terug naar boven