Word vrijwilliger Doneer

Vrijwilligers hulplijn

Het Nederlandse Rode Kruis is dé noodhulporganisatie van Nederland. Ook tijdens de coronapandemie staan we klaar om te helpen waar dat nodig is. Vanaf het begin van de coronacrisis kunnen mensen de Rode Kruis Hulplijn bellen voor een luisterend oor, advies of extra hulp omdat ze in thuisquarantaine zitten. We zoeken enthousiaste vrijwilligers die ons daarbij kunnen helpen.

Wat ga je doen?

Je beantwoordt telefoontjes van mensen die de Rode Kruis Hulplijn bellen. Je kunt telefoontjes verwachten van mensen die in thuisquarantaine zitten, een luisterend oor nodig hebben, praktische vragen hebben over corona, of op welke manier dan ook geraakt zijn door de maatregelen rondom corona.

Jij geeft de beller tijd en aandacht en probeert samen een antwoord te vinden op de hulpvraag. Je draait wekelijks tenminste één shift van circa vier uur per dag (een ochtendshift van 09.00 – 13.00 uur of een middagshift van 13.00 – 17.00 uur). Reken daarnaast op ongeveer een kwartier in- en uitlogtijd. Je doet dit vanuit je eigen huis.

Welke competenties heb je hiervoor nodig?

  • Communicatief vaardig (goed kunnen luisteren, moeilijke gesprekken kunnen voeren)
  • Analytisch
  • Flexibel (snel schakelen, multitasken)
  • Zelfstandig
  • De grenzen van je verantwoordelijkheid kennen en weten wanneer je hulp moet vragen
  • Computervaardig

Wat verwachten we verder van je?

  • Het is voor ons belangrijk dat je je houdt aan de grondbeginselen van het Rode Kruis en onze gedragscode. Als je je aanmeldt, ontvang je hier meer informatie over.
  • Verder is het van belang dat je over een goed werkende laptop en/of computer beschikt en een stabiele internetverbinding.
  • Een headset of oortjes zijn noodzakelijk om de telefoongesprekken te kunnen voeren.
  • Je zorgt voor een rustige omgeving waarin je gedurende de shift (dat is dus ruim vier uur lang) ongestoord kan bellen.
  • Je beschikt over goede communicatieve vaardigheden en bent digitaal vaardig.

Wat mag je van het Rode Kruis verwachten?

  • Uiteraard krijg je alle benodigde informatie, instructies en ondersteuning.
  • Je staat er nooit alleen voor. Je hebt contact met andere helpdeskmedewerkers en met het hulplijnteam. Dit gaat onder andere via de chatdienst van de hulplijn in Microsoft Teams. Je helpt elkaar, en is het ook nog gezellig.
  • Je krijgt de gelegenheid om je zinvol in te zetten en bij te dragen aan het tegengaan van de verspreiding van het coronavirus in Nederland.
  • Je doet veel ervaring op met gesprekstechnieken.
  • Verder staat dit werk natuurlijk mooi op je cv.

Heb je vragen over deze functie? Stuur dan een mail naar Inge Benschop via IBenschop@redcross.nl.