Brabant-Zuidoost
Word vrijwilliger Doneer

Hoe wordt de Contactcirkel in Brabant-Zuidoost ervaren?

Geplaatst op 16 februari 2022

Dagelijks contact

Vindt u het ook zo prettig om elke dag even iemand te spreken? Het hoeft geen lang gesprek te zijn, maar in de ochtend even persoonlijk contact zodat iemand weet dat u ‘s morgens goed bent opgestaan en dat alles oké is. Of zodat het opgemerkt wordt, als u bijvoorbeeld eens valt. Want ben nou eerlijk: als u alleen woont kan dat zomaar gebeuren.

Contactcirkel

Precies daarvoor heeft het Rode Kruis Contactcirkels. Als u deelneemt aan zo’n Contactcirkel spreekt u iedere dag iemand. U wordt op een vast tijdstip gebeld Als het niet lukt om op dat moment contact met u te krijgen, alarmeert de cirkel uw contactpersoon om even een kijkje bij u te nemen. U wordt dus niet zomaar vergeten.

Bellen of gebeld worden

Meestal begint een Rode Kruisvrijwilliger met bellen naar de eerste deelnemer in de cirkel. Die belt een volgende deelnemer en de laatste maakt de cirkel rond door de vrijwilliger weer te bellen.

Het kan ook zijn dat u elke dag door een andere vrijwilliger van het Rode Kruis gebeld wordt. U hoeft dan zelf niet een volgende deelnemer te bellen.

Er wordt rekening gehouden met uw voorkeur voor een tijdstip om gebeld te worden. Natuurlijk kunt u zich afmelden als u eens niet in de gelegenheid bent om de telefoon op te nemen. U hoeft er dus niet uw leuke activiteiten voor af te zeggen.

Zelf bellen

Lien, één van de vrijwilligers, belt op een vaste dag alle deelnemers. In haar geval zijn er dat maar twee, dus dat daar is ze snel mee klaar. “Het klopt dat het dan eigenlijk geen cirkel meer is. We zijn zelf iedereen gaan bellen toen bleek dat ‘onze’ deelnemers vergeetachtig waren. De cirkel werd regelmatig niet afgerond, of er vergat iemand door te geven dat hij niet aanwezig was. Bovendien waren er maar weinig deelnemers, en zelf bellen was wel zo overzichtelijk.”

Sindsdien doet de Contactcirkel in Valkenswaard het op deze manier.

Persoonlijke band

Lien is al 35 jaar vrijwilligster voor het Rode Kruis; ze deed veel verschillende dingen. De Contactcirkel vindt ze het leukst, door het persoonlijk contact dat ze heeft met de deelnemers. Het valt haar op dat in het weekend de gesprekjes langer zijn dan door de week. “op zaterdag en zondag heeft men veel meer tijd.” Zo maakte ze op zondag met één van de deelnemers regelmatig de puzzel uit de krant.  

Die band reikt verder dan alleen maar telefonisch contact. Er worden ook kaartjes gestuurd bij verjaardagen en met Kerstmis. “En we proberen eenmaal per jaar met de vrijwilligers en deelnemers samen te komen voor een gezellige middag. Helaas is dat door corona al een tijdje niet mogelijk.”

Voorkomen van noodsituaties

De Contactcirkel is vooral gericht op het voorkomen van noodsituaties. Dat het ook helpt tegen eenzaamheid is een mooie bijkomstigheid. In de 30 jaar dat Lien dit werk als vrijwilliger doet, heeft ze één keer  meegemaakt dat iemand ’s nachts zijn heup gebroken had, en twee keer dat iemand in zijn slaap was overleden. “Gelukkig dat wij er waren!  Het raakt je, want je bouwt toch een band met de deelnemers op!”

“Het bevalt uitstekend!”

Eén van de deelnemers kwam met de Contactcirkel in aanraking nadat haar man overleed. Door zijn ziekte en opname in een verpleeghuis voelde mevrouw zich eenzaam. Dat gevoel werd sterker nadat na zijn overlijden, ook het contact met de lotgenoten-praatgroep wegviel. Hoewel mevrouw zelfstandig woont en veel bezigheden heeft, miste zij toch een dagelijks contact. Het geeft haar ook een veilig gevoel in geval van een noodsituatie, die gelukkig nog nooit voorkwam. “Die Contactcirkel bevalt mij uitstekend!”

Zij hoorde via de lokale tv-zender toevallig over de Contactcirkel. Daar is zij nog altijd dankbaar voor, hoewel ze er heel graag eerder over gehoord had.

Mevrouw wordt elke dag gebeld. “Bij voorkeur vóór 9 uur ‘s morgens, want daarna heb ik mijn bezigheden. Gelukkig wordt daar rekening mee gehouden”. Iedere dag spreekt ze iemand anders. Dat vindt zij erg prettig want zo spreekt ze veel verschillende mensen. Soms wordt er iets uitgebreider gepraat. Zo weet zij bijvoorbeeld dat sommige vrijwilligers ouder zijn dan zijzelf en dat ze dit werk al járen doen. Daar heeft zij respect voor. “Ik trek me echt aan deze dames op!” In coronatijd waardeert mevrouw de telefoontjes extra: “Anders spreek je helemaal niemand meer, nu we aan huis gebonden zijn!”

Herkent u zich in dit verhaal en wilt u ook deelnemen?
Neem contact op met Rode Kruis Brabant-Zuidoost via 040-2443311 of contactcirkel.brabantzuidoost@rodekruis.nl

Neem contact op

Tekst: Nicolette van Heesch

Meest recente berichten