Amsterdam-Amstelland
Word vrijwilliger Doneer

Begeleid Vervoer vanaf Schiphol

Geplaatst op 15 februari 2023

Vrijwel iedere week landt er op Schiphol een speciaal omgebouwd vliegtuig met medische evacués uit Oekraïne. Dit zijn veelal gewonde Oekraïense mensen die in Nederlandse ziekenhuizen behandeld worden. Soms zijn het oncologische patiënten die in Nederland de behandeling krijgen die in hun thuisland niet mogelijk is. Aan dit begeleid vervoer vanaf Schiphol gaat een heel logistiek- en planningsproces vooraf.

Door: Belinda de Ridder (medewerker en vrijwilliger Begeleid Vervoer)

Degenen die voor dit speciale vervoer in aanmerking komen, worden in Polen geregistreerd. Vervolgens is er een afspraak met een aantal Europese landen om deze hulpvragers op te nemen en te behandelen. In Nederland wordt dat via het Landelijk Centrum Patiëntenspreiding (LCPS) gecoördineerd, die hulpvragers verdelen over ziekenhuizen die de geschikte behandeling kunnen geven. Het Rode Kruis Begeleid Vervoer vervoert de zittende hulpvragers. Voor liggende hulpvragers worden reguliere ambulances ingezet. Het is een hele mooie en waardevolle samenwerking tussen het LCPS, Schiphol Medical Services, de ambulancediensten en het Rode Kruis Begeleid Vervoer.

Informatie over de hulpvragers

Bij onze meldkamer Begeleid Vervoer in Amstelveen krijgen we meestal op vrijdag al voorinformatie wanneer het vliegtuig in Amsterdam wordt verwacht en hoeveel zittende hulpvragers er in Amsterdam van boord zullen komen. Net na het weekend krijgen we meer gedetailleerde informatie. Dan weten we welke hulpvragers door ons vervoerd gaan worden en waarheen. Vervolgens kunnen we vanuit de meldkamer Begeleid Vervoer de teams en voertuigen inplannen om de ritten uit te voeren. Het streven is dat we voertuigen en vrijwilligers inzetten vanuit een standplaats in de buurt van het ziekenhuis waar de hulpvrager naartoe gaat.

Speciale toegang op Schiphol

Op 1 februari stonden we met twee Rode Kruis bussen op Schiphol. Eén team uit Apeldoorn en één team uit Amstelveen. Het Amstelveense team mocht een persoon vervoeren naar het Holiday Inn hotel in Amsterdam, waar Oekraïners worden opgevangen. Het VU AMC is daar dichtbij en dat is natuurlijk heel handig voor de mensen die daar behandeld gaan worden. Wij melden ons op zo’n dag bij een speciale toegangspoort op Schiphol, samen met de andere voertuigen. Daar werken we als collega’s heel fijn samen met de verschillende aanwezige personen en partijen.

Begeleid vervoer met een kolonne voertuigen

Na controle van de Marechaussee en de beveiliging wordt een kolonne van voertuigen gevormd: achter elkaar rijden we door de toegangspoort het platform op. Best wel een spectaculair gezicht: voorop een Schiphol auto die de weg wijst, daarachter een voertuig van Schiphol Medical Services met de coördinator erin, vervolgens de bussen van het Rode Kruis Begeleid Vervoer en ambulances en daar weer achter een auto van de beveiliging. We rijden over het platform in colonne met oranje zwaailichten naar de plek waar het vliegtuig gaat landen. Even later landt het speciale SAS vliegtuig. In het omgebouwde vliegtuig is plek voor 20 liggende hulpvragers, naast ook zittende. Er wordt bij de voorste deur een trap geplaatst en bij de achterste deur een speciale ‘container’ met een hefsysteem. Daar gaat de brancard van de ambulance in omhoog en naar beneden met de liggende hulpvragers.


Een lange reis achter de rug

Onze hulpvrager kan zelf de trap af lopen naar ons voertuig. Hij spreekt een beetje Engels. Verder communiceren we met hem via de Say Hi app (heel handig). We proberen hem zoveel mogelijk op zijn gemak te stellen. Hij heeft die dag al een lange reis achter de rug: in de vroege ochtend vertrokken uit Oekraïne naar Polen en daar het vliegtuig in. Vervolgens eerst naar Parijs om daar hulpvragers af te zetten en dan door naar Amsterdam. Je probeert je zo goed mogelijk een voorstelling te maken wat er in hem om gaat, maar eigenlijk is het niet te bevatten wat hij allemaal heeft doorgemaakt. Wij brengen hem snel naar het Holiday Inn hotel en kunnen hem daar in goede handen achterlaten. De volgende ochtend heeft hij al een eerste afspraak in het VU UMC.

Mooi en dankbaar

Het blijft bijzonder om je op deze manier in te zetten. Natuurlijk omdat je op Schiphol op plekken komt waar je normaal niet komt. Maar vooral omdat deze hulpverlening en samenwerking van het Rode Kruis mooi en dankbaar werk is. De Begeleid Vervoer vrijwilligers zijn niet voor niets enthousiast over deze speciale inzet en melden zich vanuit het hele land graag aan om een dienst te doen.

Wil je ook iets doen voor het Rode Kruis? Bekijk alle vacatures voor vrijwilligerswerk in Amsterdam-Amstelland online.

Meest recente berichten