Amsterdam-Amstelland
Word vrijwilliger Doneer

Bijeenkomst vrijwilligers humanitaire helpdesk

Geplaatst op 10 oktober 2023

Op woensdag 4 oktober organiseerde het Rode Kruis Amsterdam-Amstelland een bijeenkomst voor een flinke groep nieuwe vrijwilligers. De vrijwilligers gaan zich inzetten op de Humanitaire Helpdesks, en voor het nieuwe pilotproject Toegang Medische Zorg. Op de humanitaire helpdesks organiseren we in samenwerking met verschillende initiatieven in Amsterdam spreekuren. De hulp is gericht op ondersteuning van mensen die moeite hebben te voorzien in hun eerste basislevensbehoeftes, waaronder een grote groep ongedocumenteerde migranten en werkende minima. De hulp wordt gegeven in de vorm van onder andere voedsel- of hygiëne-vouchers, OV-kaartjes om naar belangrijke (medische) afspraken te kunnen en tijdelijk onderdak. Maar ook informatie en doorverwijzing naar andere organisaties die hen verder kunnen helpen.  

De vrijwilligers voor het project Toegang Medische Zorg kijken samen met de casemanagers op welke levensgebieden ongedocumenteerde migranten met medische problematiek moeilijkheden ondervinden, en hoe zij hierin integraal ondersteund kunnen worden. Daar waar nodig zullen ze de mensen begeleiden bij bijvoorbeeld afspraken met zorgverleners, om zo drempels weg te nemen voor deze kwetsbare groep (als een soort buddysysteem). 

Na de introductie en kennismaking met elkaar, namen de coördinatoren Bernike, Marieke, Mirre, Rieneke, Doris en Annelies de nieuwe vrijwilligers mee in een informatieve sessie over ongedocumenteerde migranten en hun rechten. Ze gaven uitleg over de doelstellingen van het Rode Kruis hierin, en wat zij in hun rol als vrijwilliger kunnen betekenen voor deze groep mensen. 

In de pauze haakten de overige vrijwilligers, die al actief zijn op de helpdesks, aan. En was er ruimte voor verdere kennismaking tijdens een lekker vega Caribische maaltijd, gemaakt door Kesia Di!  

In het tweede deel van de avond was er aandacht voor de uitdagingen waar vrijwilligers voor komen te staan in hun rol als Helpdesk agent. Annelies inventariseerde onder de vrijwilligers wat ze al aan kennis hebben, en waar ze vragen over hebben. In deze sessie deelden de al actieve helpdeskvrijwilligers ook hun ervaring en tips met de nieuwe vrijwilligers. Annelies ging vervolgens dieper in op wat ze nodig hebben om zich verder te kunnen ontwikkelen.  

Deze avond leende zich ook goed om met iedereen stil te staan bij wat we al bereikt hebben met de uitvoering van de helpdesks het afgelopen jaar. Mirre gaf een korte presentatie met mooie cijfers over gerealiseerde doelen in het afgelopen jaar. Zo hebben de vrijwilligers op 5 helpdesk zo’n 150 hulpvragers verder kunnen helpen! Ze vervolgde met een vooruitblik van de plannen voor de nabije toekomst, waar het Rode Kruis Huis een grote rol in gaat spelen.  

Het was een meeting met heel veel informatie voor de vrijwilligers, van een overzicht van het Rode Kruis hulpaanbod, tips en tools, praktische zaken, tot een volle map met flyers en prints om nog eens na te lezen. We hebben wel wat van ze gevraagd, op het eind van de avond was iedereen duidelijk behoorlijk vol 😀   

We zijn superblij met de grote aanvulling op onze groep vrijwilligers! In de meeting kwam duidelijk naar voren hoe gemotiveerd en betrokken iedereen is om de meest kwetsbare mensen in Amsterdam waar mogelijk te helpen.   

Meest recente berichten