Amsterdam-Amstelland
Word vrijwilliger Doneer

Medewerkers Aristo doen vrijwilligerswerk onder werktijd: “Mijn energie en tijd gaan naar het goede doel”

Geplaatst op 08 april 2021

De lockdown betekent voor veel ondernemingen niet alleen gesloten vestigingen en minder omzet, maar ook personeel dat thuiszit. Aristo meeting center biedt daarom haar medewerkers de kans om zich vrijwillig in te zetten in de essentiële sectoren. “Wij hebben gekeken waar de druk het hoogst is en waar we kunnen helpen,” zegt directeur René Steenbakkers.

Door: Helbien Abdel Jabar

Op een doodnormale werkdag verwelkomt receptioniste Noraly Bogers (39) klanten bij Aristo meeting center met haar vriendelijke lach. Haar collega Murat Ozturk (28) weet als shiftleader met een kordate stem de juiste mensen op de juiste plek te krijgen en alle geplande vergaderingen en trainingen soepel te laten verlopen.

De laatste tijd gaat het echter iets anders eraan toe bij Aristo. De zalen zijn leeg. Alle vier vestigingen zijn gesloten voor de reguliere vergaderingen, congressen, borrels en events. “We zijn alleen open voor essentiële bijeenkomsten zoals examens,” legt Noraly uit. “Intern zijn we wel bezig,” voegt Murat eraan toe. “Veel gebouwbeheer, schoonmaken en alles doornemen voordat we weer open mogen. Het is toch niet een dag zoals je een volle dienst draait. Dat heeft een impact op ons gehad. Ook privé.” Noraly neemt weer het woord: “Op een gegeven moment houdt het werk gewoon op. We hebben toen gezegd: als we ergens kunnen helpen, dan doen we dat.”

Werken als vrijwillige aanname centraliste

Zo gezegd, zo gedaan. Noraly en Murat werken sinds kort onder werktijd als vrijwillige aanname centralist voor het Rode Kruis. Ze hebben een werkruimte bij Aristo ingericht met extra schermen. “Onze werkdag begint met een kop koffie,” lacht Murat. Na overleg met de coördinator van het Rode Kruis begint het dan. De telefoontjes van ziekenhuizen, huisartsenposten en verpleegkundigen komen binnen. Ze bellen Noraly en Murat  om te vragen of ze vervoer kunnen regelen voor veelal eenzame personen die niet zelfstandig naar het ziekenhuis kunnen. Daarna bellen Noraly en Murat de cliënten zelf op met de geruststelling dat er vervoer is.

“Het zijn voornamelijk oudere mensen. Ze zijn dolblij dat we vervoer voor hen hebben,” zegt Murat. Noraly: “Bij Aristo heb je te maken met een zakelijke en vlotte branche. Maar hier moet je iets regelen voor iemand die anders niet naar haar doktersafspraak kan. Daar smelt je eigenlijk van. Het is echt een prachtige baan waar je behulpzaam kunt zijn. Ik ben blij dat ik dit doe.”

Een krachtig team door vrijwilligerswerk

“We merkten dat mensen iets wilden doen om de persoonlijke sfeer beter in balans te houden. Tegelijkertijd wilden ze iets nuttigs doen voor de maatschappij,” zegt René Steenbakkers, de directeur van Aristo. Hij probeert in deze moeilijke tijden zijn team in kracht te houden. Vrijwilligerswerk doen onder werktijd is één van de opties die hij biedtaan zijn personeel.

De optie om vrijwilligerswerk te doen, komt niet uit de lucht vallen. Het familiebedrijf, dat al 37 jaar business-to-business ruimtes verhuurt voor de trainings- en vergadermarkt, is een onderneming die oprecht zaken wil doen. “Eerlijkheid staat voor ons op de eerste plaats. Duurzaamheid is een groot onderdeel. Maar ook oprechtheid naar en ontwikkeling van onze medewerkers. Vrijwilligerswerk past daarom bij ons. Het zit in de genen van Aristo.”

Maatschappelijke betrokkenheid als rode draad

“Wij vinden maatschappelijk belang van grote waarde,” legt René uit. De medewerkers van Aristo doen bijvoorbeeld al jaren mee aan NLdoet. Ook nu ondersteunen ze vrijwillig het ROC Amsterdam in het uitvoeren van praktijkopdrachten.

Waarom de keuze op het Rode Kruis is gevallen deze keer? “We hebben gekeken waar de druk het hoogst is en waar we kunnen helpen.” De banden met het Rode Kruis gaan echter nog verder terug in het verleden toen Aristo meerdere jaren het Rode Kruis Gala sponsorde. “Wij vinden dat het Rode Kruis heel veel betekent voor Nederland. Het is een algemeen goed waar we als bedrijf heel erg achter staan,” aldus René.

“Ik ben nodig”

Murat en Noraly zijn erg te spreken over hun vrijwillige aanstelling. “De afgelopen tijd hebben we gezien hoe het zorgpersoneel het steeds zwaarder en drukker kreeg,” zegt Murat. “Ze werken hard en maken veel overuren. Zij kunnen bijvoorbeeld minder tijd met hun familie en kinderen doorbrengen. Voor ons is dat net andersom: wij zijn veel thuis en hebben meer tijd. Door dit werk kunnen wij gelukkig ook iets doen.” Noraly denkt hetzelfde daarover: “Ik ben blij dat ik iets mag doen. Ik ben nodig,” lacht ze. “Ik sta niet stil. Mijn energie en tijd gaan naar het goede doel. Het heeft iets met mij gedaan – dat ik er ben.”Word ook vrijwilliger

Meest recente berichten