Amsterdam-Amstelland
Word vrijwilliger Doneer

Oefening Nooddrinkwater – 16 september 2021

Geplaatst op 28 september 2021

Door: Sam Booij

Op 16 september voert het Rode Kruis Amsterdam-Amstelland een oefening nooddrinkwater uit. Tijdens deze oefening worden de vrijwilligers getraind in wat hen te wachten staat als een bepaalde regio geen water meer kan ontvangen. Wat doen de vrijwilligers tijden zo’n oefening, en waarom is de beschikking over drinkwater zo belangrijk? Onze vrijwilliger Ester vertelt.

“Het eerste wat ik ’s morgens doe is een glas water pakken. Ik denk daar bijna niet over na, maar vertrouw erop dat ik dat water gewoon kan drinken. Maar wat als dat ineens niet zo is? Geen drinkwater betekent geen water kunnen drinken, maar ook geen koffie of thee zetten en ook geen eten kunnen koken. En wat dacht je van de wc doorspoelen en douchen? Dat zou erg onprettig kunnen zijn voor je huisgenoten, maar drinkwater missen is pas echt een probleem. Het is een taak van de overheid om ervoor te zorgen dat de meest noodzakelijke middelen beschikbaar zijn, zoals drinkwater. Hoewel we waarschijnlijk allemaal denken dat er geen gebrek aan water is in ons waterrijke land, is het toch belangrijk om te weten wat ervoor nodig is om ervoor te zorgen dat elke burger toegang krijgt tot drinkwater. Dat heeft het Rode Kruis Amsterdam-Amstelland op 16 september geoefend: Casus Distributie Nooddrinkwater.

Tekst gaat door onder de afbeelding.

Voorbereiding

In een eerder stadium werd het Rode Kruis Amsterdam-Amstelland al door de gemeente Amsterdam betrokken bij de voorbereiding op deze oefening. In de praktijk betekent dit dat de gemeente al plannen maakt om de noodvoorziening in gang te zetten. Het doel is om alle stappen voorafgaand zo’n situatie te doorlopen. Alles wordt in gang gezet vanaf het moment dat er meldingen binnenkomen van (mogelijk) verontreinigd drinkwater in een bepaalde wijk. In het Regionaal Actiecentrum van de Gemeente werd het startpunt geoefend: wie belt wie, waar moet het water naar toe, welke locaties zijn geschikt, hoe snel kan het water geleverd worden, hoe wordt het verspreid? Op 16 september hebben we dit samen met alle ketenpartners (Waternet, Gemeente Amsterdam, Veiligheidsregio) in de praktijk geoefend. Het is van belang om de samenwerking in deze samenstelling te oefenen, zodat we goed voorbereid zijn op een noodsituatie. Daarom hebben er 2 oefeningen plaatsgevonden, op verschillende locaties.

De eerste oefening

Bij het winkelcentrum Buikslotermeerplein in Amsterdam-Noord kwam Waternet aanrijden met een container gevuld met water en een installatie met tappunten. Onze Rode Kruis Teamleider Bevolkingszorg kreeg ter plaatse nadere instructies van de Gemeente Amsterdam en vertegenwoordigers van de Veiligheidsregio Amsterdam Amstelland kwamen kijken om te zien hoe de oefening verliep. Een aantal vrijwilligers en omwonenden vervulden de rol van ‘bewoner’ en kwamen langs met flessen water, emmers en jerrycans en vuurden de nodige vragen op onze vrijwilligers af: ‘Waarom moet ik het water 3 minuten koken?’, ‘Waarom mag ik maar 3 liter per persoon meenemen?’, ‘Kunt u het ook bezorgen?’, ‘Ik heb geen flessen, kunnen jullie dat niet regelen?’ Het werd onze Rode Kruis hulpverleners niet altijd makkelijk gemaakt door de acteurs in het rollenspel, maar een beetje ervaren hulpverlener lukt het goed om menslievend te blijven handelen.

Tekst gaat door onder de afbeelding.

De tweede oefening

De tweede oefening werd gehouden in een woonwijk in Diemen waar de diverse rollen nu door andere medewerkers van de diverse organisaties en onze Rode Kruis vrijwilligers werden vervuld. De oefening werd hier nog een keer uitgevoerd. Op de verschillende locaties krijg je te maken met andere uitdagingen, zoals beperkte openbare ruimte en andere reacties van burgers. ‘3 liter is te weinig, ik wil meer water!’, ‘Ik heb haast, mag ik voor?’, ‘Hoe weet ik of dit water wél drinkbaar is?’ Een aantal toezichthouders en ook de burgemeester van Diemen kwam een kijkje nemen. Het weer zat mee, de sfeer was goed en ieders motivatie was optimaal. Knelpunten werden benoemd in het evaluatiemoment. Naast water werden complimenten gelukkig ook uitgedeeld.

Als er een moment komt dat het water uit de kraan niet gedronken kan worden, dan weten we bij het Rode Kruis Amsterdam-Amstelland in ieder geval hoe wij samen met de ketenpartners een noodvoorziening snel en adequaat op gang kunnen krijgen. We weten hoe we iedereen moeten voorzien van voldoende water totdat de bewoners weer op hun eigen kraan kunnen vertrouwen.”Lees verder over dit onderwerp

Meest recente berichten