Sinds enkele maanden is de Humanitaire HelpDesk aan de Mauritsweg geopend. Op deze centrale plek in het midden van de stad helpen wij verschillende mensen in veelal kwetsbare situaties. De Humanitaire HelpDesk Rotterdam-Rijnmond is een veilige plek waar mensen met verschillende hulpvragen terechtkunnen. De focus ligt niet op waar mensen vandaan komen of waarom zij in deze situatie zitten, maar de nadruk wordt gelegd op de hulpvragen zelf, die vaak betrekking hebben op basisbehoeftes zoals onderdak, voedsel of medische zorg. De Humanitaire HelpDesk ziet een diverse groep mensen, waaronder bijvoorbeeld Oost-Europese migranten, ongedocumenteerden en vluchtelingen.
Hoe helpen we iemand?
Bij aankomst worden mensen vriendelijk ontvangen en krijgen ze iets te drinken. Vervolgens wordt er tijd genomen om naar het verhaal van de persoon te luisteren om zo de hulpvraag duidelijk te krijgen; dit altijd zonder oordeel. Op basis van hun verhaal worden zij gekoppeld aan juiste organisatie, die gespecialiseerd zijn in wat iemand nodig heeft. Vaak lukt dit binnen het netwerk van organisaties wat het Rode Kruis heeft in de stad.
Hieronder volgen enkele voorbeelden om een duidelijker beeld te krijgen van de hulpvragen en de mensen die we op de Humanitaire Helpdesk zien:
- Mensen uit Oost-Europa die hun baan hebben verloren, verliezen ook vaak hun huisvesting. Het Rode Kruis koppelt hen aan een organisatie zoals Barka, zij kunnen hen informatie geven over hun rechten en ondersteunen bij het vinden van een nieuwe baan of terugkeer naar hun land van herkomst.
- Als iemand medische klachten heeft, maar hij of zij geen verzekering heeft, ongedocumenteerd is of op dit moment geen woonadres heeft, kunnen wij helpen bij het maken van een afspraak bij een straatdokter, of kijken wij mee hoe iemand bij een huisarts terecht kan.
- Mensen die ongedocumenteerd zijn kunnen worden gekoppeld aan organisaties zoals ROS (Stichting Rotterdams Ongedocumenteerden Steunpunt) voor juridisch advies of eventueel opvangmogelijkheden. Ook informeren we hen over voedselinitiatieven in de stad waar zij maaltijden kunnen krijgen.
De Humanitaire HelpDesk heeft inloopspreekuren op dinsdag en donderdag van 12.00 uur tot 16.00 uur. Waar je altijd samen met een andere collega de shift draait.
Ben jij in staat om empathisch en gevoelig te communiceren? Heb je interesse in het sociale netwerk van Rotterdam? En ben je op zoek naar zinvol vrijwilligerswerk? Kom dan ons team versterken op de Humanitaire HelpDesk! Samen maken we de aangeboden hulp in de stad toegankelijker en inclusiever voor iedereen.
Neem contact op met Fayka de With, via +31681345216 of fdewith@redcross.nl