De Humanitaire Helpdesk van het Rode Kruis Amsterdam-Amstelland – te vinden bij verschillende samenwerkingspartners in Amsterdam – is een veilige plek waar mensen met uiteenlopende hulpvragen terechtkunnen. De focus ligt niet op waar mensen vandaan komen of waarom ze in hun huidige situatie verkeren, maar op de hulpvraag zelf.
De Humanitaire Helpdesk is opgericht voor mensen in nood, om hen te ondersteunen op cruciale momenten. Bijvoorbeeld wanneer ze vastlopen in systemen, worstelen met het verkrijgen van benodigde informatie, of wanneer ze dringend toegang nodig hebben tot passende hulp. We bieden een luisterend oor, helpen mensen op weg via de bestaande Rode Kruis hulpverlening of verwijzen door naar andere formele en informele hulpverlening.
Bij de verschillende Humanitaire Helpdesk van het Rode Kruis in Amsterdam streven we ernaar om effectieve en passende ondersteuning te bieden. De hulpvragen zijn voornamelijk gericht op basislevensbehoeften, zoals onderdak, voedsel, medische zorg en hygiëne, die vaak ontbreken in noodsituaties. Via de Helpdesks kunnen mensen de juiste informatie ontvangen over hun situatie, worden ze verbonden met organisaties die passende hulp kunnen bieden of direct geholpen met tijdelijke ondersteuning door het Rode Kruis zelf.
Wie helpen we?
Iedereen kan, ongeacht achtergrond, status of hulpvraag, terecht bij de Humanitaire Helpdesks in Amsterdam. We ontvangen met name mensen die minder rechten hebben in Nederland, zoals mensen zonder papieren. Ook staan we klaar voor mensen die zichzelf niet kunnen voorzien in basislevensbehoeften en degenen die niet weten waar ze terecht kunnen.
Openingstijden Humanitaire Helpdesk
Onze Humanitaire Helpdesk zijn op verschillende locaties in Amsterdam te vinden.
Adresgegevens en openingstijden van de helpdesks vind je op onze website Helpfulinformation.redcross.nl