Flevoland
Word vrijwilliger Doneer

2023 in vogelvlucht: een jaar bij het Rode Kruis in Flevoland

Geplaatst op 27 december 2023

Aan de ene kant is het jaar voorbijgevlogen, maar aan de andere is er zóveel gebeurd in 2023. District Flevoland vormt daar geen uitzondering op. Benieuwd wat we allemaal hebben gedaan en meegemaakt? Vlieg met ons mee voor een jaaroverzicht in vogelvlucht.

2023 in cijfers

In 2023 hebben onze toegewijde vrijwilligers onvermoeibaar gewerkt om hulp te bieden aan wie dat het meest nodig hadden. Hartverwarmende acties laten zich moeilijk in cijfers vangen, maar toch doen we een poging om onze impact te kwantificeren. Reken je met ons mee?

3500 hulpvragers

We hebben meer dan 3.500 afzonderlijke hulpvragers ondersteund met 600 hygiënekaarten en 9.153 boodschappenkaarten. Deze hulpvragers wonen hoofdzakelijk in Almere, Lelystad en Zeewolde. Bovendien ontvangen momenteel 606 kinderen in ons district ontbijtkaarten als onderdeel van het Schoolmaaltijdenproject.

900 boodschappenkaarten

In 2023 hebben we maandelijks meer dan 900 boodschappenkaarten uitgedeeld aan ongeveer 450 hulpvragers, waaronder gezinnen, alleenstaanden, statushouders en werkende armen. Deze waardevolle steun was mogelijk dankzij onze samenwerking met 9 voedselpartners in Flevoland.

159 evenementen

In 2023 waren we aanwezig op 159 evenementen, waarbij onze EHV-vrijwilligers samen maar liefst 5.739 hulpverleningsuren hebben ingezet. Dit werd mogelijk gemaakt door 41 Basis Eerstehulpverleners, 70 Evenementen Eerstehulpverleners, 17 biketeamleden en 17 teamleiders.

25 gastlessen

Gedurende het jaar hebben we op 6 scholen in totaal 25 gastlessen gegeven, waaronder 7 EHBO-gastlessen en 18 Pleisterraces. Vrijwilligers in Flevoland staan klaar om Humanitair Oorlogsrecht (HOR) gastlessen te geven in het nieuwe jaar.

16 telefooncirkels

In 2023 activeerden we 16 telefooncirkels in 4 steden. 46 trouwe vrijwilligers besteedden in total meer dan 1.000 uur aan het dagelijks opstarten van de cirkels voor in totaal 80 deelnemers.

8 families herenigd

We hebben veel gesprekken gehad om families met elkaar te herenigen. Er waren 50 intakes en 20 tweede gesprekken tijdens het spreekuur in Dronten, waarbij 50% van de gesprekken betrekking had op minderjarige asielzoekers uit Somalië. We hebben 3 directe matches en nog eens 5 matches gemaakt naar aanleiding van door ons begonnen zoekacties.

Help jij mee in 2024?

Hoe interessant het ook is om de cijfers erbij te pakken, bij het Rode Kruis is niemand een nummertje. Ben jij op zoek naar een uitdaging die het verschil maakt en een diep gevoel van voldoening heeft? Sluit je dan aan als vrijwilliger bij het Rode Kruis, District Flevoland. Bekijk hier de openstaande vacatures. Wij kijken ernaar uit om samen impact te maken!

Meest recente berichten