Het belteam spreekt vrijwilligers na hun inzet bij het opvangen van gevluchte Oekraïners. Zo kunnen zij hun gevoelens en ervaringen delen.
Het Rode Kruis-team van vrijwilligers wordt gebruikt als nazorg voor de vrijwilligers die zich in de regio’s Utrecht en Gooi & Vechtstreek inzetten met betrekking tot gevluchte Oekraïners. Dit zijn EHBO’ers die helpen op opvanglocaties, vrijwilligers en Ready2Helpers van het Humanitair Servicepunt en de mensen die Oekraïners met de bus naar opvanglocaties brengen.
Werkwijze
De bellers werken met een script, zodat ze geen belangrijke onderdelen missen. Zij vragen aan de vrijwilligers hoe ze de inzet vonden, hoe het voor ze was en of ze ergens tegenaan liepen. Het kan namelijk impact hebben of heftig zijn om mensen te helpen die van slag zijn. Tijdens zo’n gesprek kunnen vrijwilligers hun verhaal kwijt. Hiervoor vraagt het belteam goed door. Als het werk te veel doet met iemand, biedt het team aan om binnenkort nog een keer te bellen. Soms verwijzen de bellers degene door naar bijvoorbeeld de psychosociale hulp van het Rode Kruis of de huisarts. Tot slot wordt gevraagd of er iets is wat de vrijwilligers willen meegeven. Dit zijn voorbeeld praktische verbeterpunten, zoals uitgebreidere instructies voorafgaand aan de inzet.
Redacteur: Esther Kiemel