Het werk van het Rode Kruis is totaal onmogelijk zonder de inspanningen van heel veel vrijwilligers. District Hollands Midden telt iets minder dan 500 vrijwilligers, die enthousiast samenwerken om alle hulpverlening tot een succes te brengen. Wie zijn deze mensen? Wat beweegt hen zich in te zetten voor het Rode Kruis? Vrijwilliger Corné vertelt waarom hij niet alleen voldoening krijgt van hulpverlenen, maar ook nauw betrokken is bij de organisatorische kant achter de schermen.
Vrijwilligerspaspoort
Naam: Corné van de Krol
Leeftijd: 35
Woonplaats: Bodegraven
Vrijwilliger: sinds september 2009
Locatie: Bodegraven-Reeuwijk e.o.
Functies bij het Rode Kruis: Evenementen Eerstehulpverlener, Biker, Teamleider Evenementenhulp, Coördinator Evenementenhulp, Praktijkbegeleider Evenementenhulp, Vrijwilliger Materiaalvoorziening
Hoe ben je in aanraking gekomen met het Rode Kruis?
Misschien is het een beetje met de paplepel ingegoten, want mijn moeder was ook Rode Kruis vrijwilliger. Maar voor mij begon het in groep 8 van de basisschool. Er kwamen vrijwilligers langs van Rode Kruis Bodegraven om te vertellen over EHBO. Het leek me leuk om hier meer over te leren, dus ik heb me aangemeld om buiten schooltijd EHBO-les te volgen. In een groep met wel vijftig andere kinderen begonnen we met oefenen voor ons diploma Jeugd EHBO A. Ik vond het zo leuk dat ik daarna doorging om ook mijn Jeugd EHBO B en C diploma te halen.
Toen ik 16 werd, mocht ik een officieel EHBO certificaat halen, maar de lessen vielen samen met mijn activiteiten voor de jeugdbrandweer. Ik heb er toen voor gekozen te stoppen met EHBO. Een aantal jaar later, na mijn studie, heb ik besloten alsnog mijn EHBO diploma te halen. Een heel bewuste keuze, omdat ik graag hulpverlener wilde worden. Ik sloot me aan bij Rode Kruis Bodegraven, waar mijn moeder toen ook nog actief was.
Nu is het 14 jaar later. Wat is er zo leuk dat je nog altijd actief bent voor het Rode Kruis?
Dat we het allemaal samen doen. Je maakt onderdeel uit van een groter plaatje. Alle stukjes van de puzzel dragen bij aan het kunnen hulpverlenen waar het nodig is. Ik ben zelf hulpverlener op evenementen, maar ik heb ook verschillende organisatorische functies achter de schermen. Zonder hulpverleners zijn we nergens, maar zonder organisatie ook niet. Het werkt alleen als we het allemaal samen doen, met mensen die van verschillende dingen houden en verschillende talenten hebben.
Is er veel veranderd in de 14 jaar die je nu vrijwilliger bent?
Ja, er heeft binnen Rode Kruis Bodegraven een enorme professionaliseringsslag plaatsgevonden. Dat zit bijvoorbeeld in de materialen die we gebruiken, uniformiteit in onze manier van werken en verbeterde opleidingen. Rond 2017 werden er dankzij een grote sponsoractie veel donaties opgehaald. Met dat geld kon geïnvesteerd worden in nieuw en goed materiaal. Dat betekende bijvoorbeeld nieuwe rolstoelen, een behandeltafel, aanhanger en tent, maar ook mountainbikes. Daarmee konden we een bike-team oprichten, om nog flexibeler te zijn tijdens onze hulpverlening.
Het beheer van al het materiaal werd lange tijd gedaan door een vrijwilliger met verschillende functies bij het Rode Kruis. Ik begon hem te helpen met wat taken en heb later het materiaalbeheer in Bodegraven volledig van hem overgenomen. Deze functie heb ik, naast het hulpverlenen, nog altijd. Dat betekent dat ik ervoor zorg dat onze vrijwilligers altijd over voldoende en goed werkende materialen beschikken tijdens een inzet. Ook ik krijg daarbij gelukkig hulp van een andere vrijwilliger. En bij grote evenementen worden er nog extra helpende handen geboden.
Je bent daarnaast ook nog Coördinator Evenementenhulp. Hoe is dat ontstaan?
Dat ging eigenlijk een beetje op dezelfde manier. Ik begon hier en daar de toenmalige coördinator te ondersteunen in haar taken, zodat ze meer tijd had voor andere dingen. Het aantal aanvragen voor Rode Kruis inzet bij evenementen is door de jaren heen flink toegenomen. Ook is alles steeds digitaler geworden. Er komt best het één en ander kijken bij de organisatie voorafgaand aan een evenement. Hans heeft vorig jaar de functie van Locatiecoördinator Hulpverlening in Bodegraven op zich genomen. Ik ondersteun hem door de coördinatie van evenementen te doen, vanaf 2024 samen met een andere vrijwilliger.
Wat doe je precies in deze functie?
Ik beheer het e-mailadres waar aanvragen vanuit opdrachtgevers terechtkomen. Ze vragen dan om EHBO’ers voor hun evenement. Dat varieert van grote tot kleine evenementen. Meestal binnen Bodegraven, maar soms ook daarbuiten. Hans en ik houden allereerst in de gaten of het past in onze agenda. Daarna is het belangrijk dat we alle informatie compleet hebben van de organisator van het evenement. Wat is er nodig? Kunnen wij deze vrijwilligers leveren? Als we iets missen, vraag ik extra informatie op. We kennen na al die jaren veel organisatoren wel, dus meestal hebben we snel een goed idee of het gaat lukken. Daarnaast worden er afspraken gemaakt met de organisator over de kosten, door het opstellen van een offerte.
Het is vervolgens zaak om voldoende vrijwilligers te vinden. Twee tot drie maanden van tevoren zet ik het evenement open voor aanmeldingen in het digitale systeem van het Rode Kruis. Soms melden zich meer vrijwilligers aan dan nodig, dan moeten we kiezen wie we inplannen. We proberen daarbij alles zo eerlijk mogelijk te verdelen over al onze vrijwilligers. Op andere momenten komen we tekort, dan breng ik het evenement extra onder de aandacht van onze hulpverleners. Vlak voordat de vrijwilligers aan de slag gaan, stel ik een zogenaamde inzetbrief voor ze op, zodat ze alle belangrijke informatie over het evenement op een rij hebben.
Wat brengt het vrijwilligerswerk voor het Rode Kruis jou persoonlijk?
Het begint natuurlijk met iets kunnen betekenen voor een ander. Als evenementenhulpverlener is dat direct zichtbaar, maar uit mijn organisatorische functies haal ik ook die voldoening. Helpen in de voorbereiding is ook helpen. Je helpt de mensen die naar het festival gaan, je helpt de organisator en je helpt de vrijwilligers door het goed te hebben voorbereid.
Daarnaast is het vrijwilligerswerk een goeie afwisseling van mijn betaalde baan. In het dagelijks leven werk ik als vrachtwagenchauffeur. Dat is meer fysiek werk. Ik vind het leuk dat ik in mijn functies bij het Rode Kruis meer mijn hoofd moet gebruiken. Je krijgt ook veel ruimte om mee te denken over hoe dingen beter of handiger kunnen. Je kunt als vrijwilliger echt bijdragen aan een betere hulpverlening.
Heb je nog ambities binnen het Rode Kruis?
Voor nu heb ik alles wat ik wil. Ik ben een tijdje lid geweest van het noodhulpteam, maar dat matchte niet met mijn werk. Ik heb in het verleden ook de functie van Locatiecoördinator Hulpverlening overwogen, maar dat paste toen niet echt bij mij. Veel vergaderen is niet helemaal mijn ding. Als vrachtwagenchauffeur weet ik nooit precies hoe laat ik thuis ben. Misschien dat ik de functie van Locatiecoördinator Hulpverlening in de toekomst nog wel eens overweeg als hij weer vrijkomt.
Ik gebruik vooral de weekenden voor evenementenhulp, maar probeer ook dat wel in balans te houden. Je wilt ook gewoon nog leuke dingen doen met vrienden. Gelukkig helpen we elkaar binnen de locatie. Als het even teveel is, kun je op elkaar rekenen. Als vrijwilliger kies je zelf de taken die passen bij jou en dat betekent soms ook dat je taken tijdelijk of permanent neerlegt. Als bepaalde werkzaamheden niet meer matchen, kun je er altijd over in gesprek.
Heb je advies of tips voor mensen die er over denken ook vrijwilliger te worden?
Kom gewoon eens kijken. We zijn een hele gezellige organisatie, waar voor iedereen mogelijkheden zijn. Voor alle kwaliteiten is er wel iets te doen. Je hoeft niet allerlei functies te doen, je hoeft zelfs niet eens directe hulp te verlenen. Je kunt zoveel als je wilt, maar ook zo weinig als je wilt. Iedere schakel is belangrijk, want we doen het allemaal samen.
Rode Kruis Hollands Midden kan ook jouw hulp goed gebruiken! Check de vrijwilligersvacatures die nu open staan!