Rode Kruis heeft nu ook Frans- en Spaanstalige WhatsApp-Hulplijn

Geplaatst op 2 december 2021

Anderstalige hulplijnen ontvingen dit jaar al meer dan 6.000 berichten

Voor mensen die vragen hebben over corona en die Frans of Spaans spreken en de Nederlandse taal niet beheersen, opent het Rode Kruis vanaf vandaag (2 december) een speciale Frans- en Spaanstalige Hulplijn. Via organisaties in het land waarmee de hulporganisatie samenwerkt, ontving het Rode Kruis signalen dat er naast de huidige anderstaligen Hulplijnen behoefte is aan een Frans- en Spaanstalige Hulplijn.

Het Rode Kruis schat dat zo’n 1.000 tot 3.000 mensen in Nederland hoofdzakelijk Frans spreken en dat er 26.000 Spaanstaligen in Nederland wonen. Deze groepen mensen kunnen soms maar moeilijk informatie over het coronavirus vinden, die zij begrijpen. Daarbij hebben zij niet altijd een netwerk Nederlandstaligen die hen kan informeren over de maatregelen rond COVID-19 en hebben zij soms slechte toegang tot medische zorg. Via WhatsApp kan je in het Spaans een berichtje sturen (naar 06-481 580 64) of in het Frans (06-481 580 53). De Hulplijnen zijn bereikbaar op maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur. Heb je geen WhatsApp? Dan kan je het nummer ook bellen en de voicemail inspreken. Een vrijwilliger leest of beluistert je bericht en stuurt je een bericht of belt je terug.

Zorgen over de pandemie en vaccineren

Naast deze Hulplijnen heeft het Rode Kruis sinds vorig jaar ook speciale WhatsApp-Hulplijnen in de talen: Arabisch en Tamazight – Turks – Chinees (Mandarijn/Kantonees) – Portugees – Pools. Sinds 1 januari 2021 zijn er meer dan bijna 6.000 berichten gestuurd naar de WhatsApp-Hulplijnen voor anderstaligen van het Rode Kruis. De vrijwilligers achter de WhatsApp-Hulplijnen merken de afgelopen maand dat de mensen zich steeds meer zorgen maken over de coronasituatie. Zij kregen bijvoorbeeld op de Portugese- en Chinese WhatsApp-Hulplijn vragen over een boosterprik voor mensen zonder BSN-nummer. Op de Chinese WhatsApp-Hulplijn merkten ze dat deze vraag ook bij veel mensen in de Chinese gemeenschap speelt en dat zij hierover graag informatie ontvangen, zodat zij dit weer kunnen doorgeven aan hun kennissen en familie. De Chinese hulpvragers geven aan zich zorgen te maken, omdat de epidemie nu weer erger lijkt te worden. Daarnaast nemen hulpvragers nog steeds contact met ons op over hulp bij vaccineren voor mensen zonder BSN-nummer en is het opvallend dat de Poolse mensen die contact met de Rode Kruis WhatsApp-Hulplijn opnemen over vaccineren, vrijwel allemaal vragen om het Janssen vaccin. De vrijwilligers van de Poolse WhatsApp-Hulplijn gaven aan dat veel Poolse mensen bang zijn voor het vaccin en met name het mRNA vaccin zoals Moderna of Pfizer. Om deze redenen vinden ze het Janssen-vaccin veiliger. Daarnaast willen ze graag zo snel mogelijk gevaccineerd worden dus geven ze voorkeur aan een vaccinatie met één prik.

Luisterend oor

Op de Rode Kruis Hulplijn (070 – 44 55 888) zijn dit jaar meer dan 8.000 calls binnengekomen en sinds de openstelling van het nummer in maart 2020 zijn er meer dan 35.000 calls binnengekomen. Vragen die hierop binnenkomen gaan vaak over de onduidelijkheid van de coronamaatregelen, over boodschappen doen, over quarantaine, maar ook bieden onze vrijwilligers graag een luisterend oor voor mensen die het zwaar hebben in deze coronatijd. De Hulplijn van het Rode Kruis is bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 17:00 uur.

Op de hoogte blijven over het Rode Kruis?

Volg ons via Twitter of meld je aan voor de perslijst. Vragen over dit bericht?

Neem contact op met een woordvoerder

Meest recente berichten

Tenten Rode Kruis niet meer nodig voor opvang asielzoekers

20 juni 2022

Op maandag 20 juni in de ochtend is het Rode Kruis begonnen met het afbreken van de tenten op het aanmeldcentrum in Ter Apel. Door de lancering van het crisisorganisatieteam zijn er voldoende opvangplaatsen elders beschikbaar gekomen. Het Rode Kruis is blij dat het kabinet de crisis zo serieus oppakt.

Lees meer