Word vrijwilliger Doneer

Coronacrisis: meld kwetsbaren aan bij Rode Kruis voor directe hulp

Geplaatst op 25 maart 2020

Het Rode Kruis roept mensen op om ouderen, chronisch zieken of andere kwetsbare mensen in thuisisolatie te melden. Deze kwetsbaren worden dan gekoppeld aan een vrijwilliger in de buurt, die een oogje in het zeil kan houden, contact kan onderhouden en bijvoorbeeld een boodschap kan doen tijdens deze coronacrisis.

De genoemde vrijwilligers zijn hulpverleners en burgerhulpverleners van het Rode Kruis Ready2Helpnetwerk. Na een melding komen zij in actie om te helpen of een luisterend oor te bieden. Mensen kunnen om hulp vragen via de Rode Kruis Hulplijn: 070-4455888.

Contact houden

De hulpverleners van het Rode Kruis inventariseren na een melding of en welke hulp er nodig is. Denk bijvoorbeeld aan het kopen en halen van boodschappen of medicijnen. Daarvoor worden zowel Rode Kruis-hulpverleners ingezet als burgerhulpverleners van het netwerk Rode Kruis Ready2Help. Indien gewenst spreken ze af om gedurende de crisisperiode met enige regelmaat contact te hebben.

In de gaten houden

“Als je tante in Assen woont en jij in Vlissingen, kunnen we ons goed voorstellen dat je het fijn vindt als iemand haar de komende tijd een klein beetje in de gaten houdt”, zegt Rode Kruis-directeur Marieke van Schaik. “Of als jij zelf ziek bent, maar je je toch ook zorgen maakt over die buurman met een lichamelijke beperking een paar huizen verderop. Als Rode Kruis helpen we in deze noodsituatie graag. We kunnen deze mensen laten merken dat ze er in deze nare situatie niet alleen voor staan.”

Anderhalve meter afstand

Bij de bezoekjes wordt nauwgezet rekening gehouden met de voorschriften van het RIVM. Hulpverleners gaan niet naar binnen en houden 1,5 meter afstand. Het Rode Kruis coördineert de hulpverlening via zijn regionale en lokale kantoren. Bij het Rode Kruis zijn 20.000 hulpverleners en ruim 70.000 Ready2Helpers aangesloten.

Hoe delen we ons leven in, wat voor invloed heeft de coronacrisis op je gezin en welke zorgen kunnen we wegnemen? Tijdens de eerste dagen van de coronacrisis werd de Rode Kruis Hulplijn duizenden keren gebeld. Wat zijn de meest voorkomende vragen en hoe kan het Rode Kruis mensen gerust stellen? In deze podcast praat Humberto Tan met Nederlanders die de hulp inriepen van het Rode Kruis.

Wil je meer weten over Corona?