Word vrijwilliger Doneer

Help wanneer het jou uitkomt, word Ready2Helper!

Zou jij je graag inzetten voor het Rode Kruis, maar heb je niet elke week tijd voor vrijwilligerswerk? Meld je aan voor Ready2Help, het burgerhulpnetwerk van het Rode Kruis! Je wordt dan opgeroepen wanneer we extra handen nodig hebben, en je kunt zelf aangeven of het uitkomt.

Wil je net als tienduizenden andere mensen op oproepbasis klaarstaan voor het Rode Kruis? Doe mee en meld je aan! Of bekijk eerst wat we in de afgelopen tien jaar hebben gedaan.

Heb je vaker een uurtje over om anderen te helpen? Kijk dan ook eens bij onze uitdagende vrijwilligersvacatures.

Meld je aan als Ready2Helper Bekijk de vrijwilligersvacatures

56.508

uur kwamen Ready2Helpers in actie in 2022

Rode Kruis service

Helpen bij de opvang van migranten

Migranten hebben vaak een moeilijke reis achter de rug en worden opgevangen op verschillende locaties in het land. Als Ready2Helper kun jij helpen om hun verblijf iets aangenamer te maken. Je helpt bijvoorbeeld bij het inrichten van noodopvanglocaties, het serveren van maaltijden, het sorteren van kleding en het uitdelen van speelgoed.

Ready2Helper deelt een boodschappenpakket uit in Rotterdam.

In actie bij voedselhulp

Steeds meer Nederlanders hebben niet of amper genoeg geld om eten te kopen. Het Rode Kruis helpt hen met boodschappenkaarten, ontbijttassen en schoolmaaltijden. Ready2Helpers helpen bij het uitdelen hiervan en ondersteunen ook de voedselbanken.

Op zoek naar vermiste personen

Als iemand vermist raakt, kan de politie soms extra hulp gebruiken bij het zoeken. De politie schakelt dan in steeds meer regio’s Ready2Help in. Om mee te zoeken moet je wel eerst een speciale training volgen. Als er in jouw regio trainingen zijn voor de zoekteams, dan krijg je automatisch een mail. Naar verwachting zijn er in 2025 in heel Nederland Zoekteams. Ready2Helpers worden niet ingezet bij een vermoeden van een misdrijf of overlijden.

Snel schakelen voor droge voeten

Water is in Nederland overal om ons heen en waterschappen zorgen dat we veilig met dat water leven. Als zij snel extra handen nodig hebben vanwege een noodsituatie, kunnen zij rekenen op Ready2Help. Hulpverleners worden ingezet bij hoog water om zandzakken te leggen of bewoners te informeren. Bij aanhoudende droogte kunnen zij ook ondersteunen bij de inspectie van de dijken.

Veelgestelde vragen Ready2Help

  • Wie kan zich aanmelden voor Ready2Help?

    Iedereen die in Nederland woont, 18 jaar of ouder is en een telefoonnummer en e-mailadres heeft, kan zich aanmelden voor Ready2Help. Je hoeft geen speciale opleiding te volgen of vaardigheden te bezitten, Ready2Help is bedoeld voor iedereen. Alleen voor het zoeken naar vermiste personen is een speciale training. Bij een oproep voor Ready2Help laten we altijd weten om wat voor soort hulpactie het gaat en wat je hiervoor moet kunnen. Voor het leggen van zandzakken heb je bijvoorbeeld wel een basisconditie nodig.

    Om je aan te melden moet je dus 18 jaar of ouder zijn. Dit heeft te maken met de verzekering die het Rode Kruis heeft afgesloten voor alle vrijwilligers en Ready2Helpers.

  • Hoe werkt Ready2Help?

    Als we Ready2Help in jouw omgeving gaan inzetten, kan je hierover gemaild of gebeld worden. In het oproepbericht staat informatie over de hulpactie, wat we gaan doen en wanneer je nodig bent. Je kunt het dan aangeven als je kan helpen. Hierna ontvang je meer informatie over de inzet. Tijdens een inzet worden Ready2Helpers begeleid door een coördinator ter plaatse. Na afloop ontvang je altijd een evaluatie over de inzet.

  • Hoe kan ik mijn gegevens aanpassen of mijzelf afmelden?

    Je kan je persoonlijke gegevens zelf aanpassen via je Ready2Help-profiel. Als je geen account hebt, dan kun je de wijzingen doorgeven door een mail te sturen naar Ready2Help@redcross.nl. Geef dan ter verificatie altijd je geboortedatum door.

    Wil je je afmelden als Ready2Helper? Ook dat kan via je eigen account. Als je geen account hebt aangemaakt, dan kun je je afmelding mailen naar Ready2Help@redcross.nl. Geef dan ter verificatie altijd je geboortedatum door.

  • Wat is het privacybeleid van het Rode Kruis?

    Je persoonlijke gegevens worden door ons zorgvuldig verwerkt en beveiligd. Hierbij houden wij ons aan de relevante wet- en regelgeving, zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Ready2Help is ook geregistreerd in ons register van verwerkingen van persoonsgegevens. Zie voor meer informatie ons privacyreglement.

  • Hoe word ik opgeroepen voor een hulpactie?

    In geval van een noodsituatie roepen we je telefonisch op. In geval van een hulpactie die minder urgent is of die we vooraf kunnen plannen, roepen we je meestal per mail op.

    We roepen altijd als eerste de mensen op die het dichtstbij wonen. Doorgaans word je dan ook ingezet bij jou in de buurt. In een aantal gevallen kan het zijn dat je wordt opgeroepen voor een hulpactie die wat verder weg is. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen in minder dichtbevolkte gebieden, bij een lage respons, als we meerdere hulpacties in de regio uitvoeren of als we heel veel Ready2Helpers nodig hebben.

  • Ik heb me opgegeven voor een hulpactiviteit, maar ben toch verhinderd. Hoe kan ik me afmelden?

    In de bevestigingsmail of sms lees je hoe je je kunt afmelden.

  • Ik heb me opgegeven voor een hulpactiviteit maar heb nog geen bevestiging ontvangen, hoe kan dat?

    In het geval van een telefonische oproep kan het zijn dat het team nog niet compleet is. De bevestiging wordt pas verstuurd als het team compleet is. In geval van een oproep per mail kan het zijn dat de bevestiging per abuis in het postvak ‘ongewenst’ of ‘spam’ terecht is gekomen, controleer daarom eerst deze map. Heb je echt geen bevestiging ontvangen? Neem dan contact op via Ready2Help@redcross.nl.

  • Hoe verloopt een telefonische oproep?

    In dit filmpje zie je hoe een telefonische oproep werkt.

  • Ik heb de telefonische oproep gemist, maar wil graag komen helpen. Wat kan ik doen?

    Indien het team nog niet compleet is en de alarmering niet is afgerond, kun je terugbellen naar het volgende nummer: 010-7132052. Voer als code je mobiele telefoonnummer in, gevolgd door een hekje. Je hoort dan of je hulp nog nodig is.

    Heb je bij de eerste telefonische oproep aangegeven dat je niet kan komen, maar heb je je bedacht? Dan kun je het beste bellen naar het contact center van het Rode Kruis via 070 – 44 55 678. Zij kunnen dan contact opnemen met de coördinator om na te vragen of je hulp nog nodig is.

  • Ik heb me aangemeld voor Ready2Help, maar ben nog nooit opgeroepen. Hoe kan dat?

    Ready2Help is een oproepnetwerk bedoeld voor noodsituaties in Nederland waar spontane hulp van burgers een aanvullende bijdrage kan leveren op de bestaande hulpverlening. We roepen je alleen op als we je daadwerkelijk nodig hebben. Een aantal keer per jaar ontvang je een nieuwsbrief met nieuws en activiteiten van Ready2Help. Wil je deze niet missen? Zorg dat je gegevens altijd up-to-date zijn in ons systeem.

  • Ben ik als Ready2Helper verzekerd tijdens een inzet?

    Ready2Helpers vallen tijdens een hulpactiviteit onder de verzekering van het Rode Kruis. Ready2Helpers worden alleen ingezet onder veilige omstandigheden en worden niet ingezet als zij mogelijk gevaar lopen of grote risico’s moeten nemen. Ready2Helpers worden niet in de acute fase van een ramp of calamiteit ingezet, maar in de fase ervoor of erna.

  • Hoe verloopt een hulpactiviteit van Ready2Help?

    In de bevestigingsmail of -sms lees je waar en wanneer je je kunt melden voor de hulpactie. Daarnaast vind je hierin eventuele bijzonderheden, zoals kledingadviezen bij een hulpactie buiten. Meld je bij aankomst direct bij de teamleider van het Rode Kruis of de contactpersoon die in de bevestiging vermeld staat. Na een korte uitleg of briefing kun je aan de slag. Doorgaans werk je in een team samen met andere Ready2Helpers en/of Rode Kruis-vrijwilligers.

    Na afloop van de hulpactie volgt een korte debriefing en je ontvangt van ons een digitale evaluatie. Voor vragen of opmerkingen kun je altijd mailen naar Ready2Help@redcross.nl.

  • Hoe kan ik me aanmelden voor het zoeken naar vermiste personen?

    Op dit moment zijn er Zoekteams in een beperkt aantal regio’s. Als er instructieavonden in jouw regio plaatsvinden, dan sturen we alle Ready2Helpers in de buurt een mail met uitleg en een uitnodiging. Meld je dus aan als Ready2Helper via de site en we houden je op de hoogte.

    Zodra je de training hebt gevolgd ben je lid van het Zoekteam Ready2Help. Je kunt dan oproepen ontvangen om in jouw omgeving mee te zoeken naar vermiste personen.

    Het is niet mogelijk om in een andere regio dan waar je woont een training te volgen of mee te zoeken. Je staat bij ons geregistreerd op je woonadres en op basis van deze informatie word je gealarmeerd bij een inzet. Zodra er een training beschikbaar is in jouw regio ontvang je een mail. Naar verwachting zijn er in 2025 in heel Nederland Zoekteams.

  • Ik heb de zoekteam-training gevolgd maar ga verhuizen. Kan ik mee blijven zoeken?

    Pas je adres aan in je Ready2Help-profiel. Mocht het je niet lukken, dan kun je de wijzingen doorgeven door een mail te sturen naar ready2help@redcross.nl. Geef daarbij altijd ter verificatie je geboortedatum ook door.

    Je blijft nog steeds geregistreerd als lid van het Zoekteam Ready2Help. Het kan zijn dat nog geen Zoekteam is in de regio waar je gaat wonen. Dat betekent dat je nog niet opgeroepen zal worden voor een inzet, het wachten is dan op het moment dat ook in die regio voldoende mensen zijn opgeleid voor een Zoekteam. Je hoeft je in elk geval niet op te geven voor een nieuwe training in deze regio, die heb je immers al gevolgd en dat is bij ons bekend. Als er in je nieuwe regio wel al Zoekteams zijn, dan word je automatisch aan het Zoekteam van die regio toegevoegd en kun je oproepen ontvangen voor je eigen woonomgeving. Naar verwachting zijn er in 2025 in heel Nederland Zoekteams.

  • Waar kan ik terecht voor vragen over samenwerkingsmogelijkheden met Ready2Help?

    We zijn altijd op zoek naar nieuwe samenwerkingsmogelijkheden. Neem hiervoor contact op met het Rode Kruis via Ready2Help@redcross.nl.

  • Wat is de Tools2Go-app?

    Het Rode Kruis heeft een app voor Ready2Helpers. Met deze app kun je zelf Ready2Help hulpacties zoeken, meldingen ontvangen wanneer jouw hulp hard nodig is, aangeven wat jouw interessegebieden zijn, jezelf aanmelden voor hulpacties en hulpacties importeren naar de agenda op je telefoon.

    Klik hier voor Android en hier voor Apple.

  • Hoe log ik voor het eerst in bij de Tools2Go-app?

    Nadat je de app hebt geïnstalleerd, klik je op ‘Inloggen als Ready2Helper’ en voer je het mailadres in waarmee je bij het Rode Kruis geregistreerd staat.
    Dit is het mailadres wat je opgegeven hebt bij aanmelding en waar je oproepmails en nieuwsbrieven op ontvangt.
    Let op: het is belangrijk dat je dit mailadres gebruikt, anders krijg je een foutmelding.

    Volgende stappen:
    • Je ontvangt per sms een zescijferige code waarmee jij kunt inloggen.
    • Na het accepteren van het privacy statement en de gebruikersvoorwaarden ben je ingelogd.
    • Je krijgt een korte uitleg van de app, de uitleg kun je later terugvinden onder ‘meer’ (3 puntjes onderin).

    Neem contact op met Ready2Help@redcross.nl indien het inloggen niet werkt.

  • Welke meldingen kun je in de Tools2Go-app aan- en uitzetten?

    Bij de eerste keer inloggen krijg je de vraag of je onderstaande meldingen aan- of uit wilt zetten, deze instellingen kun je later aanpassen in je profiel:

    • Statuswijzigingen waardoor je op de hoogte blijft van de status van jouw aanmelding en ingeplande dienst(en). Wij raden aan om deze meldingen te activeren.
    • Urgente hulpactiviteiten wanneer jouw hulp hard nodig is.
    • Nieuwe hulpactiviteiten op basis van een aantal interessegebieden en de maximale afstand tot jouw postcode.

  • Hoe meld je je aan voor hulpacties via de Tools2Go-app?

    Je kunt op de zoekpagina filteren op zoekterm, afstand, interessegebieden en datum of periode. Je kunt ook alle openstaande hulpacties bekijken door de filters open te laten. De opgegeven filters worden bewaard, zo hoef je deze dus niet elke keer in te stellen. Door te klikken op een activiteit kun je meer informatie over deze activiteit bekijken en zien welke diensten nog open staan.

    Je kunt je aanmelden voor een hulpactie door in het overzicht een activiteiten te selecteren en dan op een dienst te klikken en daar te klikken op ‘aanmelden’.
    Je kunt bij je aanmelding eventueel een bericht toevoegen voor de coördinator.

    Let op: je bent nu nog niet ingepland en wacht op goedkeuring van de coördinator. Je ontvangt een bevestiging indien je ingezet kunt worden, hierna is je aanmelding pas definitief.

    Het kan ook zijn dat er meer aanmeldingen binnenkomen dan het aantal beschikbare plekken en dat je op de wachtlijst wordt gezet, in dat geval ontvang je een melding indien je de meldingen van statuswijzigingen aan hebt staan.

  • Kan ik mijn reiskosten of andere onkosten declareren?

    We vergoeden geen reiskosten of andere onkosten voor Ready2Helpers. Bij een hulpactie waar Ready2Helpers worden opgeroepen proberen we dit zo dichtbij mogelijk te organiseren.

    In het geval van een grote of langdurige actie, of als de actie in dunbevolkt gebied plaatsvindt kan het voorkomen dat mensen van verder weg ook een oproep ontvangen van ons. Hierop zijn uitzonderingen per district mogelijk. Indien een Rode Kruis district ervoor kiest toch een reiskostenvergoeding te geven communiceren zij dit zelf naar de Ready2Helper toe.

  • Waar kan ik terecht als ik een vraag heb die hierboven niet beantwoord wordt?

    Is je vraag nog niet beantwoord of wil je meer informatie? Dan kun je een e-mail sturen naar Ready2Help@redcross.nl.

  • Wat gebeurt met alle hulpaanbiedingen die we ontvangen?

    Het is onze hoogste prioriteit om meteen de juiste ondersteuning te bieden aan mensen in (dreigende) nood. Om alle burgerhulp initiatieven te kunnen coördineren, werkt het Rode Kruis samen met andere (hulp)organisaties.

    Wanneer het Rode Kruis een aanbod binnenkrijgt, wordt gekeken of we een hulpvraag hebben gekregen waarbij deze aanbieding aansluit. Ook wordt gekeken wie de beste partij is om de activiteit uit te voeren. Op deze manier kunnen we de taken goed verdelen en zorgen dat de meest geschikte organisatie in actie komt.