Word vrijwilliger Doneer

Interview met nieuwe Rode Kruis-voorzitter Heleen Kersten

Geplaatst op 05 maart 2020

Buiten raast het verkeer door de motregen over de ringweg rond Amsterdam. Op de achtste verdieping van advocatenkantoor Stibbe, waar ze jurist en partner is, kijkt nieuwe Rode Kruis-voorzitter Heleen Kersten vanaf haar werkplek uit over de Zuidas. De eerst vraag komt van haar: “Zou je me alsjeblieft met ‘je’ willen aanspreken?”

Even later vertelt ze opgewekt de eindtoets van de online cursus over de geschiedenis, organisatiestructuur, taken en grondbeginselen van het Rode Kruis met ‘goud’ te hebben afgesloten. Een indrukwekkende prestatie, zo weet iedereen die ooit op deze, onder kersverse Rode Kruis-medewerkers beruchte e-learning, zat te zweten. “Heb jij ‘m ook gemaakt?”, vraagt ze nieuwsgierig.

Zullen we maar met het interview beginnen?

“Haha, dat is goed.”

Waarom wilde je voorzitter van het Rode Kruis worden?

“Omdat het Rode Kruis uniek is. Alle Rode Kruis- en Rode Halve Maan-verenigingen in al die 192 landen baseren hun werk op dezelfde grondbeginselen, terwijl die landen zó verschillend zijn. Dat maakt dat je een bijzondere positie en kracht hebt. Het geeft je toegang waar anderen geen toegang hebben, bijvoorbeeld tot Jemen, en recentelijk Noord-Korea. Wat ik eveneens heel belangrijk vind: het Rode Kruis gaat ook over verbinding tussen mensen, los van waar ze vandaan komen of wat hun achtergrond is. Daarom wil ik graag mijn tijd en energie aan het Rode Kruis besteden.”

Heb je naast je werk als advocaat en partner bij een groot kantoor en verschillende commissariaten nog tijd en energie over dan?

“Zeker. Mijn basis is hier, ik ben al dertig jaar advocaat, maar ik heb er altijd veel maatschappelijk relevante dingen naast gedaan omdat ik dat belangrijk vind. Komt bij dat mijn kinderen sinds kort alle vier het huis uit zijn en dat maakt dat ik een stuk flexibeler ben. Nu kan ik makkelijker ’s avonds dingen doen. Bovendien valt er ook wel eens een commissariaat af.”

Een van je speerpunten is: mensen met verschillende achtergronden bij het Rode Kruis betrekken. Waarom is dat belangrijk?

“Het past heel erg bij wat het Rode Kruis is en wil zijn. Er is maar één Rode Kruis in Nederland en dat is er voor iedereen. Het Rode Kruis wil hulp verlenen aan iedereen die hulp nodig heeft. Om te weten waar je moet zijn, om het vertrouwen van de maatschappij te krijgen en passende hulp te bieden is cruciaal dat zowel je vrijwilligers- als je medewerkersbestand een afspiegeling is van de maatschappij. Het liefst richten wij ons op alle aspecten van diversiteit, maar omdat we niet alles tegelijk kunnen doen, focussen we op culturele diversiteit. Dan gaat het om het bereiken van mensen met een niet-westerse achtergrond.”

Hoe doe je dat?

“Diversiteit staat natuurlijk al langer op de Rode Kruis-agenda, maar waar we als bestuur nu mee bezig zijn is focus aanbrengen en concrete plannen maken. Dat gaat om aandacht in het wervings- en selectiebeleid, stageplekken en -programma’s en het opbouwen van relaties in bijvoorbeeld de Marokkaanse gemeenschap. Heel praktisch, dus niet alleen praten. Belangrijk ook: je moet het continu aandacht geven. Want het is niet zomaar een projectje, je moet mensen bereiken en aan je verbinden.”

Je tweede speerpunt: de unieke rol van het Rode Kruis in Nederlandse samenleving krachtiger inzetten. Wat betekent dat?

“Het Rode Kruis moet blijven doen waar het voor staat, en wegblijven van dingen die anderen ook doen of waar anderen beter in zijn. Maar het is niet zo dat dingen helemaal anders moeten. Ik sta echt versteld van wat er allemaal gedaan wordt en van de aanwezige expertise, nog even los van de betrokkenheid die iedereen toont. Punt is: het Rode Kruis is een merk dat iedereen kent, maar er is zoveel meer dan wat mensen zich realiseren. We moeten zorgen dat we de activiteiten waarin het Rode Kruis zich onderscheidt optimaal uitvoeren, benutten en zichtbaar maken. Want als je zichtbaar bent, ben je ook vindbaar en toegankelijk.”

Hoe heb je jezelf, even afgezien van die e-learning, de afgelopen tijd ingeleefd en ingewerkt?

“Ik heb veel gelezen en gesprekken gevoerd met bestuursleden, met algemeen directeur Marieke van Schaik natuurlijk en met mijn voorganger Inge Brakman. Wat een heel leuke ervaring was: in december liep ik samen met een aantal leden van het managementteam een etappe mee tijdens 3FM Serious Request: The Lifeline. Onderweg praatte ik telkens met een andere manager; dan leer je elkaar anders kennen dan wanneer je aan een bureau een gesprek zit te voeren. Het was bovendien mooi om te zien dat de plaatsjes waar we doorheen kwamen waren uitgelopen en acties hadden bedacht. Binnenkort ga ik opnieuw het land in, dit keer om verschillende districten te bezoeken. Ik begin er echt een beetje in te komen.”

Wil je meer weten over Hulp in Nederland?