Als je denkt aan de hulpverlening van het Rode Kruis, dan denk je wellicht aan medische hulp, aan reanimaties, het uitdelen van flessen water of het opzetten van vluchtelingenkampen. De noodhulp die mensen na een aardbeving, overstroming of in tijden van conflict zo hard nodig hebben. Levensreddende hulp. Maar net zoals andere sectoren, innoveert ook noodhulpverlening in rap tempo. Zo werken we met satellietdata en met slimme weertechnologie om de hulp efficiënter in te zetten, sneller ter plaatse te zijn en zelfs om mensenlevens voor een ramp al te redden. Hier zijn vijf voorbeelden van hoe het Rode Kruis innovatieve technologie gebruikt om mensen hulp te bieden:
1. Met satellietdata exact de schade in kaart brengen
Als er een aardbeving is geweest, willen we zo snel mogelijk in kaart brengen hoeveel mensen zijn getroffen, waar ze wonen en hoe ernstig de schade is. Dit doen we door middel van satellietbeelden. Dankzij deze slimme technologie kunnen we bij het Rode Kruis in een paar uur een efficiënte, levensreddende operatie opzetten.
Dat deden we bijvoorbeeld na orkaan Irma op Sint-Maarten, waar cartografen satellietfoto’s en dronebeelden verzamelden. Met behulp van deze beelden brachten ze precies in kaart welke drinkwatervoorzieningen nog werkten, welke wegen nog intact waren en hoeveel huizen er waren beschadigd. Zo wisten we snel hoe we hulp naar getroffen mensen konden sturen en wat er waar nodig was.
2. Met slimme weersvoorspellingen mensen op tijd evacueren
Extreem weer, zoals lange periodes van droogte, overstromingen of orkanen zien we dankzij weersvoorspellingen vaak aankomen. Je kan daar dus op anticiperen. Met behulp van data – zoals van het weer, stevigheid van huizen en bodemkwaliteit – kunnen we veel beter voorspellen wat de impact van een naderende ramp is. Mensen die in een huis wonen dat een cycloon niet zal overleven, worden op tijd geëvacueerd. En oogsten worden eerder binnengehaald, zodat die niet mislukken als er aankomende droogte dreigt. Zo anticiperen we slim op het veranderende klimaat, met veel meer weersextremen.
3. Ontwikkeling van interactieve kaarten zodat mensen de juiste hulp krijgen
We ontwikkelen dashboards om de geografische gebieden die het hardst geraakt zijn na een ramp in kaart te brengen. Deze dashboards bevatten een schat aan gegevens, waaronder historische informatie over eerdere rampen, de gevolgen van overstromingen of droogte, en zelfs details over de bereikbaarheid van ziekenhuizen. Ook analyseren we de kwetsbaarheid van verschillende regio’s, zoals gebieden met veel armoede. Door deze gegevens in interactieve kaarten direct beschikbaar te hebben na een ramp, kunnen we kostbare tijd besparen. Zo kunnen we snel en efficiënt medische hulp bieden, bijvoorbeeld in gebieden waarvan we weten dat mensen het ziekenhuis niet kunnen bereiken.
4. Met cashhulp de lokale economie stimuleren
Tuurlijk, net na een ramp hebben mensen voedselpakketten nodig. Maar op den duur streven we ernaar dat mensen zelf weer naar de winkel kunnen gaan. Dit faciliteert het Rode Kruis door middel van cashhulpverlening, waarbij mensen contant geld of een voucher krijgen. Daarmee zorg je voor autonomie. Getroffenen van een conflict of ramp kunnen zo zelf boodschappen doen of hun benzine betalen. Ook onze voedselhulp in Nederland geven we via boodschappenkaarten. Hier staat een bepaald bedrag op waarvan mensen boodschappen kunnen doen in de supermarkt
Deze vorm van hulp is ook nog eens goedkoper. Spullen naar een gebied brengen kost namelijk veel geld. Cashhulpverlening daarentegen kan op afstand worden georganiseerd. Daardoor gaat er meer geld van donateurs direct naar de getroffenen van een ramp. En bovendien stimuleert het de lokale economie.
5. Dankzij sociale media mensen beter helpen
Sociale media zijn een bron van informatie, waardoor het belangrijk is om te weten wat er zich online afspeelt. Daarom hebben we een speciale tool ontwikkeld om sociale media slim in te zetten na een ramp. In deze tool zien we precies wat getroffen mensen na een ramp zeggen over hun situatie. Zo begrijpen we sneller wat mensen nodig hebben en hoe ze communiceren met hulporganisaties.
Het Rode Kruis en digitale innovaties
Het Rode Kruis zoekt continu naar nieuwe manieren om mensen in nood nog beter te kunnen helpen. Daarbij maken we steeds vaker gebruik van data en digitale technieken om onze hulpverlening efficiënter en effectiever te maken. We hebben zelfs een speciale afdeling die zich hiermee bezighoudt: het data- & digitalteam 510.