Al tien jaar steken tienduizenden vrijwilligers hun handen uit de mouwen via Ready2Help, het burgerhulpnetwerk van het Rode Kruis. Wanneer de nood hoog is, staan zij klaar om te helpen. Of het nu gaat om assistentie bij teststraten en verpleeghuizen tijdens de coronacrisis, de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne, zoekacties of overstromingsoefeningen: de Ready2Helpers zijn er. Benieuwd hoe het is om deel uit te maken van dit netwerk? We spraken met Koen, Ben en Mirjam over hun ervaringen.
De drang om te helpen
Koen (32) meldde zich aan bij Ready2Help toen hij zich machteloos voelde door het conflict in Oekraïne. “Mijn handen jeukten om te helpen”, vertelt hij. Zijn eerste inzet, bij de opvang van vluchtelingen in de RAI in Amsterdam, was chaotisch maar waardevol. “Het contact met de mensen raakte me het meest. Ik hield van elk gezin dat ik hielp een kaartje bij. Het voelde symbolisch: elk nummer stond voor een persoonlijk verhaal.”
Onlangs werd Koen opgeroepen voor een oefening van het waterschap, waarin hij leerde wat te doen bij extreem hoge waterstanden in rivieren. “Via de app krijg je een melding wanneer er hulp in de buurt nodig is. Het is laagdrempelig en vrijblijvend, maar toch kun je echt iets betekenen wanneer het nodig is.”
Zoeken naar vermiste personen
Ready2Help wordt ook ingeschakeld door de politie bij zoekacties naar vermiste personen. Het gaat dan om situaties waarbij er geen grote kans is op een ongeval, misdrijf of zelfdoding. Ben (26) maakt deel uit van het zoekteam in Rotterdam. “Toen ik ’s nachts werd opgeroepen, twijfelde ik geen moment. Ik sprong meteen uit bed”, vertelt hij.
Ben en elf andere Ready2Helpers verzamelden samen met de politie in Hotel New York, waar de vermiste man verbleef. “Op dit moment kregen we meer informatie van de politie. Het bleek te gaan om een verwarde Amerikaanse man die al een aantal uur vermist was. We kregen ook een foto te zien”, vertelt Ben. “Vervolgens maakten we een plan om het zoekgebied uit te kammen. In tweetallen gingen we grondig iedere straat af.”
Drie uur lang zocht het team naar de man, zonder resultaat. Maar vlak voordat de zon opkwam en de zoekactie werd afgerond, merkte Ben plots iets op. “Ik zag een man die nogal verward oogde, praten met een RET-medewerker. Het bleek de vermiste man te zijn. Hij had waarschijnlijk de hele nacht rondgedwaald, op zoek naar zijn hotel en zijn vrouw. Het was een onbeschrijfelijk moment. Iedereen was opgelucht en blij. Dat moment vergeet ik nooit meer.”
Iets kunnen betekenen
Juist bij lokale noodsituaties worden Ready2Helpers opgeroepen. Mirjam (57) herinnert zich nog goed hoe het verkeer in Nieuwegein volledig vaststond toen de A2 afgelopen zomer drie weekenden dicht was. “Ik wist niet wat ik zag, overal stonden auto’s. Mensen hebben vijf uur lang vastgestaan”, vertelt ze.
Samen met twaalf andere Ready2Helpers werd Mirjam door de gemeente gevraagd om te helpen. Ze deelden water, appels en stroopwafels uit aan de mensen die urenlang in de file stonden. “Er werd zo dankbaar gereageerd. Veel mensen hadden geen water bij zich, of dat was allang op. Eén jongen heb ik drie keer bijgeschonken. Het was ook zo’n warme dag. Mensen kwamen naar ons toe, ook om even te praten. Het was heel fijn om op zo’n laagdrempelige manier toch iets voor een ander te kunnen betekenen.”
Voor echte aanpakkers, wanneer het uitkomt
“Wat me opvalt, is hoe gedreven Ready2Helpers zijn”, zegt Petra Koster, coördinator van Ready2Help. “Ze willen meteen aanpakken. Het is een flexibele groep mensen die écht een verschil wil maken.”
Ready2Help biedt een laagdrempelige manier om te helpen in noodsituaties. Je hebt geen specifieke training nodig en kunt meteen aan de slag. “De kracht van Ready2Help ligt in de verbondenheid, de wil om te helpen en de hands-on mentaliteit van de mensen”, voegt Petra toe.