Het is hartverwarmend om te zien dat er zoveel mensen in actie komen om elkaar te helpen in de strijd tegen het coronavirus. Ook veel bedrijven komen met mooie initiatieven. Daar zijn we erg dankbaar voor. Dankzij hun steun aan het Rode Kruis kunnen wij nog meer mensen helpen in deze moeilijke tijd. Hieronder lichten we een aantal acties uit.
Wil je met jouw bedrijf in actie komen voor het Rode Kruis? We helpen je graag! Zo is er een handige toolkit met beeld- en videomateriaal om jouw actie te ondersteunen. Neem voor meer informatie contact op via bedrijvenvoorcorona@redcross.nl of kijk hier wat je zoal kunt doen.
Boodschappenkaarten van Albert Heijn
Het Rode Kruis geeft boodschappenkaarten aan mensen die niet rond kunnen komen in deze moeilijke periode. De boodschappenkaarten zijn geschonken door Albert Heijn. De verwachting is dat het Rode Kruis hiermee duizenden mensen kan helpen die nu het hoofd niet boven water kunnen houden. Op dit moment is het ook mogelijk om Air Miles te doneren aan het Rode Kruis. Deze worden tevens omgezet in boodschappenkaarten.
Fantastische bijdrage van The Coca-Cola Foundation
The Coca-Cola Foundation, de filantropische tak van The Coca-Cola Company, doneert maar liefst $400.000 (omgerekend €372.382) aan het Nederlandse Rode Kruis. Deze bijdrage wordt onder andere gebruikt voor de aanschaf van persoonlijke beschermingsmiddelen, brancards en medische tenten. Het resterende deel van de donatie wordt ingezet om de Rode Kruis Hulplijn te continueren. Naast deze financiële bijdrage heeft Coca-Cola ook water en andere dranken aan onze vrijwilligers gedoneerd.
Droog verloot designstoel voor het Rode Kruis
Droog heeft een speciale Rag Chair Kersteditie: je kunt je eigen kersttrui doneren, een lot kopen en kans maken op jouw eigen unieke Rag Chair! Deze Rag Chair bestaat uit 50 kilo kersttruien. De opbrengst gaat naar het Rode Kruis. De Rag Chair is een van de Dutch designklassiekers uit de jaren 90. De stoel is ontworpen door Tejo Remy en bestaat uit kilo’s gerecyclede kleding.
Mooie donatie van Het ConsultancyHuis
Het ConsultancyHuis heeft een mooie donatie gedaan aan het voedselprogramma van het Rode Kruis. De opbrengst wordt besteed aan boodschappenkaarten. Het Rode Kruis deelt deze kaarten uit aan mensen in Nederland die hard zijn getroffen door de coronacrisis en geen recht hebben op andere vormen van voedselhulp.
Gekoelde rolcontainer van VebaBox
VebaBox Cool Solutions heeft een mobiele rolcontainer geschonken aan het Rode Kruis. De gekoelde rolcontainer geeft de mogelijkheid om medicijnen en andere zorgartikelen op de juiste temperatuur te vervoeren en op te slaan. Rode Kruis-vrijwilligers worden zo maximaal ondersteund in hun werkzaamheden. Wanneer de coronacrisis voorbij is, zal de rolcontainer door het Rode Kruis worden gebruikt op evenementen.
ExxonMobil in actie voor het Rode Kruis
ExxonMobil heeft haar Nederlandse medewerkers opgeroepen om te doneren aan het Rode Kruis. Het bedrijf heeft zelf direct al een donatie van €15.000 gedaan en de medewerkers doneerden daarnaast nog een mooi bedrag van €5.125. Daarnaast doneert Esso maar liefst 50.000 liter diesel aan het Rode Kruis. Dat komt goed van pas, omdat Rode Kruis-vrijwilligers op diverse plekken in het land patiënten en hulpgoederen vervoeren.
Cadeaukaarten voor het goede doel
YourGift Cards doneerde de afgelopen maanden een deel van de opbrengst van alle verkochte YourGift Cadeaukaarten en de vouchers van Thuisbezorgd.nl aan het Rode Kruis. Daarmee werd het geven van cadeaukaarten nog leuker!
Accenture zet zich in voor het Rode Kruis
Medewerkers van Accenture zetten zich vrijwillig in om 510, het datateam van het Rode Kruis, te helpen bij het ontwikkelen en implementeren van digitale oplossingen om de coronahulpverlening van het Rode Kruis sneller en efficiënter in te zetten.
Prentenboekje over het coronavirus
Wat vertel je kinderen over het coronavirus? In het boek ‘Job en Juultje en de onzichtbare druppeltjes‘ wordt op een speelse manier uitgelegd wat het coronavirus is en hoe je er mee omgaat. Van elk verkocht boek gaat 60% van de opbrengst naar het Rode Kruis.
#bezorgdienst van Toyota
Toyota Nederland en hun dealernetwerk hebben zich ingezet om (medische) hulpmiddelen te verzamelen en te vervoeren. Daarvoor werd een speciale bezorgdienst opgezet. Bedrijven konden middelen doneren die door de bezorgdienst van Toyota werd opgehaald en afgeleverd bij het Rode Kruis.
Gelimiteerde uitgave van Correctbook voor het Rode Kruis
Correctbook produceert een gelimiteerde uitgave van 10.000 wisbare notitieboeken voor het Rode Kruis. Van elk verkochte Rode Kruis Correctbook gaat 8,26 euro naar de bestrijding van het coronavirus.
Directe donaties
Naast donaties gekoppeld aan de verkoop van de meest prachtige producten ontvangt het Rode Kruis ook directe financiële steun van bedrijven. PepsiCo Nederland is daar een goed voorbeeld van. Zij hebben een mooie donatie gedaan om zo een bijdrage te leveren aan onze hulpverlening rondom het coronavirus in Nederland.
Speciaal speldje van Heldenvleugel
Heldenvleugel heeft een Heldenvleugel-speldje ontwikkeld om alle helden in Nederland een hart onder de riem te steken. Dit zilveren speldje staat symbool voor dankbaarheid en morele steun. De opbrengst van de verkochte speldjes gaat naar het Rode Kruis.
Vomar doneert namens klanten € 54.954 aan het Rode Kruis
In 2020 zijn er bij Vomar diverse inzamelingsacties geweest voor het Rode Kruis om geld in te zamelen ten behoeve van nationale COVID-noodhulp. In totaal is er maar liefst € 54.954 opgehaald. Klanten konden 20 weken lang hun statiegeld doneren, waarmee een groot bedrag is opgehaald. Daarnaast is er een tulpen-actie geweest, waarbij er 1 euro per drie bossen door Vomar werd gedoneerd aan het Rode Kruis en kort daarna is er ook een soortgelijke actie met Campina zuivel geweest. Naast een geldbedrag is er door middel van een inzamelingsactie ook een groot aantal producten ingezameld voor voedselpakketten, die zijn verstrekt aan mensen die door de corona-crisis niet meer in hun basisbehoeften konden voorzien.
Video-oproep van Ronald Koeman en Gillette
In een Facebook- en Instagram video roept Ronald Koeman op om alle richtlijnen rond het coronavirus serieus te nemen. Gillette doneert 1 euro aan het Rode Kruis per share of like van het filmpje.
Waarderingsvlag van de Dokkumer Vlaggen Centrale
De Dokkumer Vlaggen Centrale heeft een vlag ontworpen uit waardering voor de mensen die onze samenleving draaiende houden in tijden van het coronavirus. Je kunt de vlag op hun website bestellen. De opbrengst van de verkochte vlaggen gaat naar het Rode Kruis.
Check introduceert tijdelijk een speciale Rode Kruis Check scooter
Elektrische deelscooter aanbieder Check heeft tijdelijk een speciale Rode Kruis Check scooter geïntroduceerd. De opbrengst van de ritten die op de Rode Kruis Check werden gemaakt, is aan de coronahulpverlening van het Rode Kruis gedoneerd.
Vondels ontwerpt een speciale ‘Hart voor de zorg’ kerstornament
Vondels ontwerpt en maakt kerstversiering. Om het werk van het Rode Kruis te steunen tijdens de coronacrisis hebben ze een speciale ‘Hart voor de zorg’ kerstornament in het assortiment opgenomen waarvan een deel van de opbrengst wordt gedoneerd aan het Rode Kruis.
The Chesterfield Brand doneert opbrengst van verkoop kerstballen
The Chesterfield Brand verkoopt dit jaar kerstballen waarbij de opbrengst wordt gedoneerd aan het Rode Kruis. De donatie wordt gedaan via de The Chesterfield Brand Foundation.
BKJN Events biedt via het Rode Kruis hulp aan mensen die in voedselnood zitten
Voor BKJN Events zijn het lastige tijden nu alles is afgelast. Maar dat weerhoudt hen er niet van om via het Rode Kruis hulp te bieden aan mensen die in voedselnood zitten. Bij de verkoop van vouchers voor events in te toekomst en merchandise wordt een donatie gedaan aan het Rode Kruis.
Ravensburger steunt het Rode Kruis met een prachtige donatie
Ravensburger heeft de hulpverlening van het Rode Kruis met een prachtige donatie gesteund. Zij leveren een bijdrage aan de nationale coronanoodhulpverlening, waarmee we onder andere psychosociale ondersteuning kunnen geven via de Rode Kruis Hulplijn en voor jongeren via coaching vanuit het bureau Blijf Overeind.
Kingspan en haar zakenrelaties doneren aan het voedselprogramma ‘Maaltijd voor een ander’
Kingspan wilde graag hulporganisaties zoals het Rode Kruis in de decembermaand steunen en gaf haar zakenrelaties de keuze. Dankzij hen hebben zij een donatie kunnen doen aan het voedselprogramma ‘Maaltijd voor een ander’ van het Rode Kruis.
The Square Mile steunt de coronahulpverlening van het Rode Kruis
The Square Mile levert zakelijke maatwerktaaltrainingen en wilde graag de coronahulpverlening van het Nederlandse Rode Kruis steunen tijdens hun jaarlijkse goede doelen actie. Dit deden zij door in november en december 2020 € 50,- per bevestigde training van 30 uur of meer te doneren.
Geef samen met Honig een maaltijd voor een ander
Steeds meer mensen in Nederland kloppen aan bij het Rode Kruis voor voedselhulp omdat ze hun boodschappen niet meer kunnen betalen. Mede dankzij de samenwerking met diverse merken kunnen we deze mensen in nood kaarten geven waarmee ze zelf boodschappen kunnen doen. In maart start Honig een sympathieke consumentencampagne. Bij aankoop van vijf maaltijdmixen bij diverse retailers ontvangt de consument een hartjesbord cadeau en doneert Honig via het Rode Kruis een maaltijd voor een ander. Honig is één van de grootste en meest bekende merken van Nederland en biedt een ruime keuze aan soepen, maaltijdmixen, pasta’s, en familiegerechten. Honig is een echte smaakmaker die klaar staat voor de mensen in Nederland.
Wil je met jouw bedrijf in actie komen?
Stuur een mail naar bedrijvenvoorcorona@redcross.nl