Word vrijwilliger Doneer

Blaren – beter voorkomen dan genezen

Geplaatst op: 12 juli 2018

Misschien ben je aan het trainen voor de Vierdaagse, misschien maak je dagelijks lange wandelingen met je hond. De lol gaat er snel af als je blaren op je voeten krijgt. Heb je daar ervaring mee? Dan hebben we zeven handige tips voor je om de kans op blaren te verkleinen. Veel plezier met wandelen!

  1. Draag goed zittende schoenen die ook ruimte aan je voeten bieden als ze warm en opgezwollen zijn, maar waarin je voeten niet schuiven. Ga je nieuwe schoenen kopen? Doe dat nadat je al flink wat gewandeld hebt zodat ze warm zijn en wat opgezet.
  2. Loop je schoenen goed in. Onervaren voeten krijgen sneller blaren dan voeten die aan wandelen gewend zijn.
  3. Breng je voeten in goede conditie door ze vanaf een maand van tevoren dagelijks in te smeren met een zalf die de huid versterkt en verzorgt. Een goedkope manier is kampferspiritus, verkrijgbaar bij de drogist.
  4. Gebruik geen zeep om je voeten te wassen; hiervan wordt de huid weker.
  5. Zorg voor goede sokken: ze mogen niet te groot zijn en niet te klein, naadloos zijn en hiel- en teenbescherming bieden.
  6. Loop je een lange afstand? Vervang je sokken dan halverwege de dag door schone exemplaren. Een vochtige huid vergroot de kans op blaarvorming dus het is goed die zo droog mogelijk te houden.
  7. Strooi voordat je gaat lopen (en tijdens het wandelen ook een paar keer) een klein beetje talkpoeder in je schoenen, in je sokken en over je voeten. Talkpoeder neemt vocht op zodat je minder last hebt van zweetvoeten.

Toch blaren gekregen?

Hier staat wat je moet doen.

Meest recente berichten