Strompelende wandelaars, voeten vol met blaren en rijen bedjes met daarnaast kilometers tape. Het zal je waarschijnlijk niet zijn ontgaan: dit is het Rode Kruis op de Nijmeegse 4Daagse! Maar vergis je niet, het draait niet alleen om die blaren. Achter de schermen bereidt het Rode Kruis zich in zo’n week voor op een noodsituatie, zoals een aanslag of een overstroming. Want noodhulp, daar blinkt het Rode Kruis in uit.
Al 75 edities lang staat het Rode Kruis klaar tijdens het wandelevenement van het jaar. Honderden vrijwilligers helpen zoveel mogelijk wandelaars om de finish te halen. Maar ondertussen zijn al die vrijwilligers aan het trainen voor een ramp, zoals de overstroming in Limburg, de aanslag in een Utrechtse tram of de coronacrisis.
Artsen in een tent
Er zijn tientallen vrijwillige artsen en verpleegkundigen aanwezig op de 4Daagse. Zij helpen wandelaars die oververhit zijn en staan paraat om een reanimatie uit te voeren, mocht dat nodig zijn. De vrijwilligers zijn overal op voorbereid: van verstuikte enkels tot uitdroging, van bloedblaren tot een zonnesteek. Ze hebben zelfs een eigen buggy – een soort mini-ambulance – waarmee ze slachtoffers snel op kunnen halen. Tijdens de 4Daagse werken deze artsen en verpleegkundigen vanuit een tent, die een stuk minder uitgebreid is dan een ziekenhuis. Een hele goede oefening dus, want in een noodsituatie zijn de omstandigheden vaak ook niet ideaal.
Communiceren via de porto
Misschien wel het allerbelangrijkste in een crisissituatie? Communicatie. Het is heel belangrijk dat mensen weten waar je bent en wat je doet. En dat de ambulance snel ter plaatse is als een slachtoffer er slecht aan toe is. Tijdens de Nijmeegse 4Daagse runt het Rode Kruis dag en nacht een meldkamer, waar alle meldingen binnenkomen. ‘Over’ kennen we allemaal, maar de communicatie via de portofoon is echt anders dan ons dagelijks praatje bij de koffieautomaat. Het is belangrijk om snel en efficiënt met elkaar te communiceren. Zo zijn onze vrijwilligers zo snel mogelijk ter plaatse. En krijgen mensen dus snel de juiste hulp.
Anticiperen kan je – toch wel – leren
Stel, er is een overstroming en het Rode Kruis rukt uit met een noodhulpteam. Mensen kennen elkaar vaak niet (goed) en moeten tóch onder hoge druk met elkaar samenwerken. En natuurlijk, er is één gouden regel: het gaat nóóit zoals gepland. Wat is dan belangrijk? Duidelijke afstemming tussen teamleiders. Snel schakelen. Creatief zijn. Ook op de 4Daagse zijn er altijd verrassingen: een lange wachtrij bij de blarenpost, een niet geplande wegafsluiting, onderkoelde wandelaars door een lokale regenbui. Kortom: anticiperen kan je leren. Of, je kan het ten minste oefenen. En dat doet het Rode Kruis, op de 4Daagse.
De Nijmeegse 4Daagse is dus véél meer dan blaren prikken. Het evenement is een grote training, zodat onze vrijwilligers klaarstaan voor een noodsituatie. Om mensen zo snel mogelijk, zo goed mogelijk te helpen. Waar dan ook, wie dan ook, wanneer dan ook.