Tenminste 6,5 miljoen mensen in Syrië en Turkije kregen het afgelopen half jaar hulp van het Rode Kruis. Die hulp is hard nodig, want aardbevingen richtten daar grote verwoestingen aan. Het Rode Kruis staat klaar voor de slachtoffers, met eten, medische zorg en mentale hulp.
Komende zondag is het precies een half jaar geleden dat het noodlot toesloeg. Meer dan 55.000 mensen kwamen om het leven, de bevingen raakten zeker 17 miljoen mensen. Het Rode Kruis kwam direct in actie met 216.000 vrijwilligers en medewerkers.
Schoon water, voedsel en mobiele hulp
Het Rode Kruis in Turkije richt zich vooral op voedselhulp. Zij deelden maar liefst 416 miljoen maaltijden uit. En de organisatie geeft financiële hulp, zodat mensen zelf kunnen kopen wat zij nodig hebben. Dat is effectiever en maakt hen minder afhankelijk. Daarmee bereikte het Rode Kruis ruim 600.000 mensen. In een aantal moeilijk bereikbare gebieden staan mobiele gezondheidsklinieken, hiermee hielpen Rode Kruis-hulpverleners 47.000 mensen.
In Syrië waren de leefomstandigheden ook voor de aardbeving veelal slecht. Economische crisis en de nasleep van een jarenlang conflict trekken hun sporen. Het Rode Kruis vervult daar een belangrijke rol op het gebied van medische noodhulp, op de ambulance en in klinieken. Hulpverleners rukten alleen al 5.000 keer uit voor medische noodgevallen en staan klaar voor andere medische hulp. Zo boden zij 2,6 miljoen keer gezondheidszorg. Ook op het gebied van schoon water en herstel van beschadigde watersystemen zet het Rode Kruis groot in. Hard nodig, want in de regio Aleppo raakten de watersystemen door de aardbeving verder beschadigd.
Psychosociale hulp van groot belang
Naast fysieke noden, zoals voedsel, medische hulp en onderdak, is de psychologische nood hoog. Het Rode Kruis richt zich daarom steeds meer op psychosociale ondersteuning. Dat gebeurt voor vluchtelingen in de asielopvang en op migratieroutes en dus ook voor mensen die geraakt zijn door een natuurramp, zoals de aardbeving in februari dit jaar.
Wanneer je iets ingrijpends meemaakt, is er vaak behoefte aan een luisterend oor. Door ‘mentale eerste hulp’ te bieden, zorg je ervoor dat de acute stress minder wordt. In de voorbije maanden vonden meer dan 700.000 mensen op deze manier ondersteuning van het Rode Kruis, onder wie veel kinderen. Hulpverleners kloppen regelmatig ook zelf aan voor steun, omdat zij evengoed kampen met de impact van de ramp, gecombineerd met wat zij meemaken in hun dagelijkse werk. Veruit de meeste hulpverleners komen namelijk zelf uit de getroffen gebieden.
Rode Kruis blijft hulp bieden
Noodhulp blijft de komende tijd nodig voor miljoenen mensen, want het duurt nog jaren voordat de getroffen regio’s hersteld zijn. Voor veel families betekent dit dat zij volgend jaar nog altijd in tijdelijke onderkomens leven. Zij hebben humanitaire ondersteuning nodig. Het Rode Kruis blijft voor alle getroffenen van de aardbeving klaarstaan, totdat zij in staat zijn hun levens zelfstandig op te pakken.
Op de hoogte blijven over het Rode Kruis?
Volg ons via X of meld je aan voor de perslijst. Vragen over dit bericht?
Neem contact op met een woordvoerder