Rode Kruis biedt één maand noodhulp op Ter Apel, nog geen definitieve oplossing 
Mensen schuilen onder tenten van het Rode Kruis voor de regen in Ter Apel.

Rode Kruis biedt één maand noodhulp op Ter Apel, nog geen definitieve oplossing 

Het Rode Kruis biedt al één maand iedere dag noodhulp op het grasveld bij aanmeldcentrum Ter Apel. Dat is nodig, omdat niet iedereen die er aankomt direct naar binnen kan. Voor het tekort aan opvangplekken is nog altijd geen definitieve oplossing gevonden. Maar die is hard nodig.  

De hulporganisatie constateert dat er sinds donderdag geen mensen meer op een noodopvanglocatie hoefden te slapen, maar bij het aanmeldcentrum in Ter Apel naar binnen konden. De opvanglocatie in Westerbork is inmiddels dicht. Vanavond opent een tijdelijke opvangplek in Zwolle zijn deuren, mocht dit nodig zijn.  

Iedere dag onzekerheid  

Het blijft elke dag opnieuw de vraag of er voor iedereen een plekje is op het aanmeldcentrum. Tot die tijd staan mensen buiten. Voor hen verzorgt het Rode Kruis eten, drinken, een beschutte locatie en een luisterend oor. Hulpverleners hielpen daarnaast ook in de diverse nachtopvangcentra, met bedden en begeleiding.  

Harm Goossens, directeur van het Rode Kruis: “Een maand lang was er iedere dag die onzekerheid: ‘s avonds rond 11 uur moesten mensen de bus in, ze sliepen op de noodlocatie en de volgende ochtend gingen zij vroeg weer terug om zich te melden in Ter Apel.”   

Gemeenten: help mee

Een definitieve oplossing voor de situatie moet van de Rijksoverheid komen, vindt het Rode Kruis. Goossens: “Alleen door voldoende langdurige opvanglocaties te bieden, met een goed werkend systeem erachter, kan het verbeteren. Wij doen dan ook een beroep op de medemenselijkheid en solidariteit van gemeenten: help mee bij het vinden van die langdurige en geschikte plek.”  

“We gaan nu de tweede maand in. Het Rode Kruis zal er zijn zolang mensen onze hulp nodig hebben. Maar we blijven het zeggen: dit kan zo niet langer”, besluit de directeur van het Rode Kruis.