Word vrijwilliger Doneer

Rode Kruis 2e plek van meest inspirerende organisaties

Geplaatst op: 4 november 2021

Het Rode Kruis is op de 2e plaats geëindigd op de lijst van meest inspirerende organisaties voor Nederlanders. Dat maakte strategisch adviesbureau Synergie bekend tijdens de uitreiking van de Inspirerende 40 op donderdagmiddag 4 november. De hulporganisatie scoort zo hoog vanwege de maatschappelijke bijdrage die door het publiek wordt herkend. Marquérite Patiwael, hoofd Marktontwikkeling & Fondsenwerving bij het Rode Kruis: “Wat een eer. Vooral ook voor onze vrijwilligers en de mensen voor wie we het allemaal doen. We zijn heel blij met deze erkenning.”

Dit is het elfde jaar dat het bureau dit onderzoek uitvoert onder ruim 3600 Nederlanders. Dit jaar zijn 107 organisaties beoordeeld. Voor het onderzoek worden organisaties gescoord op een viertal pijlers: visie, organisatie, product en relatie. Hoewel het niet de eerste keer is dat het Rode Kruis hoge ogen gooit in de Inspirerende 40, is dit wel de hoogste notering van de noodhulporganisatie.

‘Behulpzaam, verbindend, menswaardig’

Ariane Roos, partner bij Synergie: “Je ziet dat wat inspireert verandert met de tijdsgeest. Het staat in perspectief van wat mensen op dat moment belangrijk vinden. Zo inspireerden 11 jaar geleden vooral de grote bekende merken. In 2015 zagen we een omslag naar wat wij impactorganisaties noemen. Organisaties die impact maken op mens en planeet. Dit jaar zijn er aspecten aan de score bijgekomen zoals ‘werkt aan een betere wereld’ en ‘doordacht en betekenisvol’. Ook tellen sinds vorig jaar aspecten als ‘ behulpzaam’ en verbindend’ mee. Op die laatste scoort het Rode Kruis het hoogst van alle organisaties. Het Rode Kruis maakt menswaardigheid in elke situatie mogelijk.”

Over het onderzoek

De Inspirerende 40 is een jaarlijks terugkerend onderzoek dat de 40 organisaties die het meest inspirerend zijn voor Nederlanders in kaart brengt. Synergie startte dit onderzoek in 2011 om te begrijpen welke organisaties aandacht krijgen en groeien en wie bekend gaan worden. Daarvoor worden jaarlijks twee onderzoeken gedaan. Het eerste onderzoek brengt de eigenschappen in kaart van inspirerende organisaties. Het tweede onderzoek meet hoe groot de inspiratiewaarde is van verschillende organisaties onder een representatieve groep Nederlanders.

Op de hoogte blijven over het Rode Kruis?

Volg ons via Twitter of meld je aan voor de perslijst. Vragen over dit bericht?

Neem contact op met een woordvoerder

Meest recente berichten