Word vrijwilliger Doneer

Rode Kruis draagt werkzaamheden Humanitair Servicepunt Amsterdam over aan de gemeente

Geplaatst op 15 juli 2022

Het Rode Kruis draagt de werkzaamheden in het Humanitair Servicepunt (HSP) in Amsterdam over aan de gemeente. De gemeente Amsterdam heeft recent het beleid aangescherpt. Daardoor krijgen vluchtelingen uit Oekraïne die geen Oekraïens paspoort hebben, voortaan geen toegang meer tot het HSP. Het Rode Kruis vindt dat alle vluchtelingen eenzelfde welkom en humane opvang moeten krijgen, ongeacht hun paspoort.

In meerdere gesprekken met de gemeente de afgelopen dagen zijn we helaas niet samen tot een oplossing gekomen. Daarom ziet het Rode Kruis zich genoodzaakt om de hulpverlening op het HSP vanaf vandaag over te dragen.
Suzanne Segaar, districtsmanager van het Rode Kruis Amsterdam: “Het gaat tegen onze humanitaire grondbeginselen in om mensen op de vlucht eerst te vragen naar hun paspoort voordat je hen helpt. Mensen die een lange reis achter de rug hebben en bescherming zoeken in Nederland, worden nu ook teruggestuurd naar aanmeldcentrum Ter Apel. Terwijl de situatie in Ter Apel momenteel onhoudbaar is. Wij maken ons zorgen dat door het nieuwe beleid van de gemeente vele mensen, die vluchten voor hetzelfde conflict, niet worden geholpen en gedwongen op straat komen te staan.”
Het Rode Kruis gaat onderzoeken hoe het de groep die zonder hulp komt te zitten, verder kan blijven ondersteunen.

Ondersteuning Rode Kruis in Amsterdam
Het Rode Kruis ondersteunt sinds de komst van vluchtelingen uit Oekraïne op diverse opvanglocaties door het hele land. Ook verstrekt de hulporganisatie informatie via de speciale website Helpful Information (redcross.nl), Telegram, de telefonische Hulplijn en Informatielijn Oekraïne en via de WhatsApp-Hulplijn.
In Amsterdam werkt het Rode Kruis sinds april samen met de gemeente en de NS op het Humanitair Servicepunt om reizigers uit Oekraïne na hun lange reis te ontvangen. Mensen krijgen eten en drinken, kunnen vragen stellen en krijgen soms een korte medische check. Het Rode Kruis brengt ze vervolgens in contact met familie of kennissen en probeert ze in de buurt van hun netwerk onder te brengen in een opvanglocatie.

Op de hoogte blijven over het Rode Kruis?

Volg ons via Twitter of meld je aan voor de perslijst. Vragen over dit bericht?

Neem contact op met een woordvoerder

Meest recente berichten

inrichten noodopvang asielzoekers Rode Kruis

Rode Kruis roept overheid op om met spoed tweede aanmeldcentrum te openen voor asielzoekers

22 juli 2022

Het Rode Kruis helpt volop in de asielopvangcrisis, maar er is meer nodig. Het belangrijkste is dat de bestuurlijke impasse nu wordt doorbroken, zodat alle overheidslagen samenwerken aan structurele oplossingen. Zoals het met spoed openen van een tweede aanmeldcentrum en snel een betere overgang voor mensen in de crisisnoodopvang. Maar ook: betere informatievoorziening voor de mensen op het terrein bij Ter Apel die asiel willen aanvragen.

Lees meer