Hulporganisatie ziet mensen in diepere problemen
Na vijf jaar voedselhulp in Nederland ziet het Rode Kruis dat afbouwen nu nog onmogelijk is. Steeds meer mensen kloppen aan bij de organisatie. Ook verwijzen andere hulpverlenende instanties hulpvragers door naar het Rode Kruis, terwijl de noodhulporganisatie niet over voldoende geld beschikt om iedereen te helpen.
Harm Goossens, directeur van het Nederlandse Rode Kruis: “Als noodhulporganisatie zouden we het liefst stoppen, helemaal na vijf jaar. Maar dat kan gewoon niet. We willen wel twee keer zoveel mensen helpen, maar daar hebben we het geld niet voor.”
Wantrouwen tegen de overheid
De armoede lijkt zich in Nederland te verdiepen. De voortdurende inflatiestijging treft vooral mensen met lagere inkomens hard, samen met stijgende vaste lasten zoals energiekosten. Ook ziet het Rode Kruis dat mensen zich niet aanmelden voor toeslagen of hulp van de gemeente. Zij ervaren het als ontoegankelijk, ingewikkeld of wantrouwen de overheid.
“Tijdens corona hielpen we mensen die niet in aanmerking kwamen voor tijdelijke, reguliere hulp. Deze groep is veranderd. Nu zien we steeds meer EU-arbeidsmigranten die nergens terechtkunnen nadat ze hun baan hebben verloren. Of mensen die kampen met gigantische schulden, waardoor er geen geld over is voor eten. Ouders bellen ons in paniek, omdat er alleen nog een pak melk in de koelkast staat,” aldus Goossens.
Boodschappenkaarten
De noodhulporganisatie begon tijdens corona met het uitdelen van voedselpakketten, maar verving deze al snel door (digitale) boodschappenkaarten. Goossens: “Dankzij deze kaart kunnen mensen het zelf kiezen wat ze in de supermarkt kopen en rekening houden met eventuele allergieën. Ook krijgen zij een stukje waardigheid terug door zelf te beslissen waaraan ze het geld uitgeven.”
Via lokale partnerorganisaties van Rode Kruis, zoals wijkcentra en buurtinitiatieven, worden jaarlijks meer dan 211.000 boodschappenkaarten ter waarde van €21,50 uitgedeeld. Het Rode Kruis heeft tot nu toe in totaal meer dan 1 miljoen boodschappenkaarten uitgedeeld.
Ook ontvangen zeker 30.000 ouders twee keer per maand geld op een kaart voor hun kinderen, waarmee ze een lunch of extra maaltijd kunnen kopen, dankzij het programma Schoolmaaltijden.
Angst voor de toekomst
Afgelopen jaar namen meer dan 5.000 mensen contact op met de helpdesk van het Rode Kruis. Goossens: “Bij de helpdesk van het Rode Kruis bellen mensen met hartverscheurende verhalen. Zo belde een vrouw recentelijk huilend op en zei dat ze zelfmoord wilde plegen omdat ze geen uitweg meer zag. Ze moest een tijd wachten op een uitkering, waardoor ze al drie dagen niet had gegeten.”
“We zien de situatie voor mensen in voedselnood niet verbeteren. Sterker nog: we maken ons grote zorgen over de toekomst. De medemenselijkheid lijkt voor bepaalde groepen in Nederland te verdwijnen. Mensen met schulden of zonder verblijfspapieren worden van het kastje naar de muur gestuurd. Op verschillende plekken in Nederland wordt hulp voor deze groep mensen zelfs ingetrokken,” aldus Goossens.
Op de hoogte blijven over het Rode Kruis?
Volg ons via X of meld je aan voor de perslijst. Vragen over dit bericht?
Neem contact op met een woordvoerder