Het Rode Kruis opent een WhatsApp-hulplijn voor mensen die vanuit Oekraïne naar Nederland gevlucht zijn. Via deze WhatsApp-hulplijn worden mensen in het Oekraïens of Engels geholpen. Ook zet de hulporganisatie een Nederlandstalige telefonische ‘Informatielijn Oekraïne’ open. Die is voor mensen die in het Nederlands hulp willen vragen of juist hulp willen aanbieden. Het Rode Kruis helpt mensen die uit Oekraïne in Nederland aankomen ook op verschillende andere manieren.
Marieke van Schaik, algemeen directeur van het Rode Kruis: “De mensen die het geweld in Oekraïne zijn ontvlucht, hebben vaak een zware tijd achter de rug. Als Rode Kruis vinden we het belangrijk dat deze mensen in Nederland goed worden opgevangen en dat zij goede informatie krijgen over waar ze terecht kunnen voor hulp.”
WhatsApp-hulplijn Oekraïens en Engels
De mensen die Oekraïne ontvlucht zijn, hebben bij aankomst in Nederland vaak geen idee waar zij terecht kunnen voor hulp. Zij spreken de taal niet en kennen de weg niet. Via de WhatsApp-hulplijn kunnen mensen vragen stellen in het Oekraïens en Engels. Vrijwilligers beantwoorden die vragen in de taal waarin de vragen binnenkomen. Waar het Rode Kruis zelf niet kan helpen, worden mensen doorverwezen naar gespecialiseerde instanties. Voor vragen in het Oekraïens en Engels kunnen mensen terecht op +31 97 010 286 964.
Informatielijn Oekraïne voor Nederlandstaligen
Mensen die in het Nederlands hulp willen vragen of bieden, kunnen terecht bij de Nederlandstalige ‘Informatielijn Oekraïne’. Ze kunnen bijvoorbeeld contact opnemen met vragen over hoe ze tijdelijke huisvesting kunnen aanbieden.
De Informatielijn Oekraïne is op werkdagen tussen 9.00 en 21.00 uur bereikbaar via 070 4455888.
Humanitaire Servicepunten
In Amsterdam en Utrecht heeft het Rode Kruis samen met andere organisaties Humanitaire Servicepunten ingericht. Op deze plekken worden treinreizigers uit Oekraïne opgevangen. De huidige Humanitaire Servicepunten bevinden zich op de stations Utrecht Centraal en Amsterdam RAI. Vanuit deze plekken worden mensen naar hun logeeradres of noodopvang gebracht.
Particuliere opvang en andere hulpverlening
Het Rode Kruis, Leger des Heils en Vluchtelingenwerk Nederland stroomlijnen met Takecarebnb en NLvoorelkaar de particuliere opvang van mensen die Oekraïne zijn ontvlucht. Het Rode Kruis richt zich hierbij op de eerste opvang en doorverwijzing. Ook regelt de hulporganisatie vervoer. Daarnaast helpt het Rode Kruis om contact te herstellen tussen familieleden die elkaar uit het oog zijn verloren door de crisis.
Meer dan 5000 uur hulp
De ruim vierhonderd vrijwilligers en meer dan 270 Ready2Helpers van het Rode Kruis hebben al meer dan vijfduizend uur hulp verleend.
Op de hoogte blijven over het Rode Kruis?
Volg ons via X of meld je aan voor de perslijst. Vragen over dit bericht?
Neem contact op met een woordvoerder