Word vrijwilliger Doneer

Voedselhulp in Nederland

Steeds meer mensen in Nederland hebben moeite om genoeg geld over te houden voor hun boodschappen. Hierdoor kan het voor mensen moeilijk zijn om elke dag genoeg en gezond te eten.

Daarom bieden we tijdelijke hulp aan mensen die niet genoeg eten kunnen kopen en geen toegang hebben tot reguliere voedselhulp, bijvoorbeeld door het ontbreken van geldige papieren of een vast woonadres. Met ons voedselprogramma willen we de acute nood verlichten en mensen de tijd en ruimte geven een langdurige oplossing te vinden.

Hiervoor werken we samen met lokale organisaties, zoals buurtinitiatieven en stichtingen. We proberen zoveel mogelijk mensen te helpen door middel van een tijdelijke boodschappenkaart. Waar mogelijk verwijzen we mensen door naar langdurige hulp. Per situatie wordt gekeken of iemand in aanmerking komt voor tijdelijke hulp van het Rode Kruis of op een andere manier geholpen kan worden.

Neem contact op

450.000

mensen in Nederland zijn in voedselnood en ontvangen geen hulp

Voedselarmoede in Nederland. Boodschappenkaarten helpen hiertegen.

Voor wie is de boodschappenkaart?

De boodschappenkaart van het Rode Kruis is bedoeld voor mensen in voedselnood die (nog) geen andere hulp ontvangen van bijvoorbeeld de Voedselbank, het COA of de Opvang voor ontheemde Oekraïners.

Kom jij nergens anders in aanmerking voor voedselhulp? Bel, sms of WhatsApp Rode Kruis Boodschappenkaart Helpdesk +31 97010259797 (ma-vrij 9:00 – 17:00)

Het Rode Kruis biedt alleen tijdelijke hulp. De Voedselbank kan voor een langere periode ondersteunen.

Hoe meld ik mij aan bij de Voedselbank?

Bel de Voedselbank binnen jouw gemeente; zij helpen je verder. Lukt dat niet? Bel met het Landelijk Servicecentrum Voedselbanken Nederland, zij helpen je graag verder en leggen contact met een lokale voedselbank. Bel naar 088-543 4535 (ma-do 10:00 – 16:00, vrij 10:00 – 13:00) of stuur een mail naar welkom@voedselbankennederland.nl.

Lees hier meer over
Mevrouw krijgt voedselhulp van het Rode Kruis

Wat houdt een boodschappenkaart in?

Een boodschappenkaart is een betaalmiddel dat gebruikt kan worden om eten en drinken mee te kopen voor jou en je huishouden. Wekelijks ontvang je minimaal 1 digitale of geprinte boodschappenkaart ter waarde van € 21,50. Dit wekelijkse bedrag is gebaseerd op het advies van het NIBUD (Nationaal instituut voor Budgetvoorlichting), en zou voldoende zijn voor zeven warme maaltijden voor één persoon. De grootte van je huishouden (incl. kinderen) bepaalt het bedrag dat je wekelijks ontvangt.

Een boodschappenkaart kan op verschillende manieren worden aangeboden. Het kan een digitale of geprinte AH-boodschappenkaart zijn of een visa betaalkaart die in meerdere winkels te gebruiken is. We kijken per situatie welke optie het beste bij je past en houden daarbij rekening met de beschikbare voorraad. Lees hier meer.

Boodschappenkaarten van het Rode Kruis voor voedselhulp

Ondersteuning Ongedocumenteerde mensen  

Zonder verblijfsvergunning kom je vaak niet in aanmerking voor hulp van de Voedselbank. Het kan lastig zijn om de weg te vinden naar de juiste hulp en juiste instanties. Daarom heeft het Rode Kruis een website ingericht met informatie over lokale hulp bij onderdak, gezondheidszorg, kleding, voedsel en juridische kwesties. Ben je ongedocumenteerd en heb je meer hulp nodig? Via de website kun je ook eenvoudig contact opnemen (in je eigen taal) met onze WhatsApp Hulplijn +31 97 010 286 964

Hoe helpen we?

Af en toe hulp

Als jij (en je gezin) niet wekelijks maar soms voedselhulp nodig hebt, dan kun je de af-en-toe boodschappenkaart ontvangen. Hiermee ontvang je een boodschappenkaart die je bij deelnemende supermarkt kan gebruiken. 

Als je alleen voor jezelf wekelijks hulp nodig hebt

Als jij (in je eentje) wekelijks voedselhulp nodig hebt, dan kun je de wekelijkse boodschappenkaart ontvangen. Hiermee ontvang je een betaalkaart die iedere week automatisch wordt opgeladen.  

Als je als gezin wekelijks hulp nodig hebt

Als jij en je gezin wekelijks voedselhulp nodig hebben, dan kun je de wekelijkse digitale boodschappenkaart ontvangen. Deze wekelijkse digitale boodschappenkaart ontvang je via Whatsapp en kun je gebruiken bij de Albert Heijn.

Veelgestelde vragen over voedselhulp in Nederland voor mensen die hulp nodig hebben

  • Wie komt er in aanmerking voor een boodschappenkaart?

    De boodschappenkaart van het Rode Kruis is bedoeld voor mensen die niet genoeg geld overhouden om dagelijks eten te kopen en (nog) geen hulp krijgen van andere instanties zoals van de Voedselbank, het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA), of leefgeld via de opvang voor Oekraïense vluchtelingen. Dit kan bijvoorbeeld komen door het ontbreken van geldige verblijfspapieren, een vast woonadres, of door medische redenen. Kom jij nergens anders in aanmerking voor voedselhulp? Bel, sms of WhatsApp Rode Kruis Boodschappenkaart Helpdesk +31 97010259797 (ma-vrij 9:00 – 17:00)

  • Hoe meld ik mij aan voor een boodschappenkaart van het Rode Kruis?

    Aanmelden voor een boodschappenkaart gaat via lokale partnerorganisaties van het Rode Kruis. Deze organisaties werken in de wijk en helpen mensen die voedselhulp nodig hebben. Het is mogelijk om je via een van deze lokale partnerorganisatie bij jou in de buurt aan te melden voor het voedselprogramma van het Rode Kruis. Bij het aanmelden wordt er gevraagd naar contactgegevens, het aantal personen in je huishouden en welke type ondersteuning voor jou van toepassing is. De gegevens in dit formulier worden niet met anderen gedeeld.

  • Hoe lang heb ik recht op een boodschappenkaart en wat houdt dit in?

    Het wekelijkse bedrag op je boodschappenkaart is bedoeld om wekelijks uit te geven aan eten en drinken voor jou en je gezin. De lokale partnerorganisatie van het Rode Kruis bij jou in de buurt kijkt samen met jou naar je hulpvraag en bepaalt hoeveel weken je een boodschappenkaart kan ontvangen van het Rode Kruis. Het Rode Kruis is een noodhulporganisatie en helpt daarom alleen bij tijdelijke voedselnood. Via de partnerorganisaties biedt het Rode Kruis maximaal zes maanden (26 weken) voedselhulp. Hiermee hoopt het Rode Kruis je verder te helpen naar een stabielere situatie of jou de tijd te geven een langdurige oplossing te vinden.

  • Op welke dag ontvang ik het wekelijkse bedrag op mijn boodschappenkaart?

    Elke dinsdag tussen 10.00 – 12.00 worden alle boodschappenkaarten opgewaardeerd. Dit betekent dat je nieuwe vouchers toegestuurd krijgt via Whatsapp of een nieuw bedrag op je visa betaalkaart opgewaardeerd wordt. Hiermee kun je eten en/of drinken kopen zoals groenten, fruit, brood, zuivelproducten en andere voedingsmiddelen. Het wekelijkse bedrag is gebaseerd op het advies van het NIBUD (Nationaal instituut voor Budgetvoorlichting), en zou voldoende zijn voor zeven warme maaltijden voor één persoon. De grootte van je huishouden (incl. kinderen) bepaalt het bedrag dat je wekelijks ontvangt:

    1 persoon: € 21,50 2-3 personen: € 43 4-5 personen: € 64,50 6 personen: € 86

    De verdeling hierboven wordt gebruikt als uitgangspunt. Per situatie wordt er samen gekeken hoe de hulpvrager het beste geholpen is en welke middelen daarvoor nodig zijn.

  • Heeft de hulp met boodschappenkaarten gevolgen voor mijn bijstandsuitkering?

    Het Rode Kruis doet er alles aan om te voorkomen dat de boodschappenkaart invloed heeft op jouw uitkering. Toch kan de gemeente de kaart als een gift beschouwen, wat gevolgen kan hebben voor je bijstandsuitkering. Als je bijstand ontvangt, vraag dan bij jouw gemeente na tot welk bedrag je giften mag ontvangen. Zo kun je controleren of je onder het maximum blijft. Het Rode Kruis deelt niet met anderen dat je voedselhulp ontvangt.

  • Ik heb meer vragen

    Vind hier alle antwoorden op de vragen die jij hebt

Rol partnerorganisatie in voedselprogramma

Als partnerorganisatie van het Rode Kruis ben je een plek waar mensen die de hulp het hardste nodig hebben terecht kunnen. Samen met de hulpvrager maak jij een inschatting van de situatie en regelt vervolgens de aanmelding via het online aanmeldformulier. Hieruit volgt welke boodschappenkaart het beste bij de hulpvrager past.

Voor een fysieke boodschappenkaart of een geprinte versie van de digitale boodschappenkaart kan de hulpvrager wekelijks bij jou als partnerorganisatie in de wijk terecht. Ook bij het activeren van de betaalpas of het controleren van de boodschappenkaart vragen we jouw hulp.

Als de situatie verandert bij de hulpvrager kun jij de voedselhulp pauzeren, stoppen, of in overleg met het Rode Kruis district verlengen. We hopen dat jij als partnerorganisatie ons kan helpen de mensen verder te helpen door op jouw manier in contact te staan met de hulpvragers en hen de weg te wijzen naar meer langdurige oplossingen en andere ondersteuning.

210.000

boodschappenkaarten zijn in 2023 via partners uitgedeeld

Voedselarmoede in Nederland. Boodschappenkaarten helpen hiertegen.

Zo kan je helpen als partner

Af en toe hulp

Als alleenstaanden of gezinnen niet wekelijks maar soms voedselhulp nodig hebben, dan kan je kiezen voor de af-en-toe boodschappenkaart. Je deelt deze kaarten zelf fysiek uit aan de mensen die je hebt aangemeld. Deze boodschappenkaart kan gebruikt worden in elke deelnemende supermarkt.

Wekelijks hulp voor alleenstaanden

Als alleenstaanden wekelijks voedselhulp nodig hebben, dan kan je kiezen voor de wekelijkse boodschappenkaart. Als partner van het Rode Kruis ontvang jij eenmalig de betaalkaart per post en help je de hulpvrager deze betaalkaart te activeren als je deze uitgeeft. De boodschappenkaart kan gebruikt worden bij elke supermarkt of levensmiddelen winkel in Nederland. 

Wekelijkse hulp voor gezinnen

Als gezinnen wekelijks voedselhulp nodig hebben, dan kan je kiezen voor wekelijkse digitale boodschappenkaart. Deze wekelijkse digitale boodschappenkaart ontvangen mensen via Whatsapp op hun eigen mobiele telefoon en kan gebruikt worden bij deelnemende supermarkt in Nederland. 

Werkt het Rode Kruis ook samen met de Voedselbank?

Ja, het doel van een goede samenwerking is dat we zoveel mogelijk mensen de juiste hulp kunnen bieden. De Voedselbank heeft een meer structurele en langdurige aanpak en helpt heel veel mensen met relatief weinig middelen. Het Rode Kruis helpt tijdelijk mensen die (nog) niet bij de Voedselbank terecht kunnen.

De voedselhulp van het Rode Kruis en de voedselhulp van de Voedselbank staan in principe los van elkaar. Maar het is belangrijk dat we onze hulp goed op elkaar afstemmen. Zo zorgen we ervoor dat de juiste hulp bij de juiste personen terecht komt. Het is belangrijk dat we

(door)verwijzen naar elkaar en naar andere partijen. Heb je vragen, opmerkingen of tips over samenwerken met lokale voedselbanken? Neem dan contact op met je contactpersoon van het lokale Rode Kruis District.

Veelgestelde vragen over voedselhulp in Nederland voor partners

  • Voor wie is de voedselhulp van het Rode Kruis?

    De Boodschappenkaart van het Rode Kruis is bedoeld voor mensen die niet genoeg geld overhouden om dagelijks eten te kopen en (nog) geen hulp krijgen van andere instanties zoals van de Voedselbank, het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA), of leefgeld via de opvang voor Oekraïense vluchtelingen. Dit kan bijvoorbeeld komen door het ontbreken van geldige verblijfspapieren, een vast woonadres, of door medische redenen.

    De partnerorganisatie maakt een inschatting wie de voedselhulp het hardst nodig heeft en kijkt of iemand in aanmerking komt voor de hulp. Deze inschatting is op basis van het aanmeldgesprek tussen de partnerorganisatie en de hulpvrager over de mate waarin de hulpvrager:

    • Zich zorgen maakt of er genoeg voedsel is voor henzelf of het gezin;
    • Er kleinere porties worden gegeten;
    • Door gebrek aan geld maaltijden worden overgeslagen;
    • Er niet genoeg gezonde voeding kan worden gekocht;
    • Zijzelf of het gezin (bijna) elke dag hetzelfde eet.
  • Hoe kan iemand zich aanmelden voor de voedselhulp van het Rode Kruis?

    Aanmelden voor een boodschappenkaart gaat via lokale partnerorganisaties van het Rode Kruis. Omdat we ons ervan bewust zijn dat mensen het spannend vinden om gegevens met ons te delen, vragen we zo min mogelijk persoonlijke informatie van hulpvragers. Er wordt daarom alleen gevraagd naar de persoonlijke naam en telefoonnummer, het aantal personen in het huishouden en welke ondersteuning de hulpvrager nodig heeft om de situatie te verlichten. Deze gegevens mogen alleen met het Rode Kruis gedeeld worden en nooit met anderen. Ook niet met de overheid. Daarnaast vragen we niet naar een persoonlijk adres en of identiteitsgegevens. Ook vragen we geen inzicht in financiële gegevens.

  • Wat als mensen geen informatie willen opgeven?

    Het Rode Kruis is er voor iedereen in nood. Als iemand geen informatie geen informatie wil geven, maar wel in nood is, neem dan contact op met je contactpersoon bij het Rode Kruis District om de situatie te bespreken.

    Je kunt de hulpvrager geruststellen door te vertellen dat het Rode Kruis de persoonsgegevens in een veilige omgeving bewaart en nooit met andere partijen deelt. Het mag niet van de overheid en het is ook tegen de internationale regels van het Rode Kruis. We gebruiken de gegevens alleen om de persoon voedselhulp te kunnen geven en te kunnen bereiken voor deze hulp. We hopen dat we zo gezamenlijk het vertrouwen kunnen creëren.

  • Wat kan ik doen als iemand geen smartphone/WhatsApp heeft, of niet kan lezen?

    Als de hulpvrager helemaal geen telefoonnummer heeft om de boodschappenkaart te ontvangen is het mogelijk om de persoon aan te melden voor een geprinte boodschappenkaart of de af-en-toe hulp van 6 fysieke boodschappenkaarten. Deze kan de hulpvrager dan bij de locatie van jouw stichting/organisatie ophalen tijdens een wekelijks contactmoment.

  • Hoeveel mensen kan ik helpen met voedselhulp van het Rode Kruis?

    Samen met de contactpersoon uit het Rode Kruis district wordt er gekeken naar de vraag in de wijk en de capaciteit van het Rode Kruis om te steunen. Afhankelijk van de donaties en subsidies die beschikbaar zijn wordt er een aantal uit te geven kaarten per week besproken die jij als partnerorganisatie aan hulpvragers kunt uitgeven.

    Het is belangrijk dat we niet meer kaarten uitgeven dan we hebben. We letten er samen op dat de maximale hoeveelheid niet wordt overschreden. Door middel van een registratiesysteem kunnen we samen bijhouden hoeveel mensen er actief staan geregistreerd. Het Rode Kruis houdt ook in de gaten hoeveel betalingen er wekelijks worden gedaan. De contactpersoon binnen het Rode Kruis neemt wanneer gewenst regelmatig contact met je op om dit met elkaar bespreken.

  • Ik heb meer vragen

    Vind hier alle antwoorden op de vragen die jij hebt.

contactonderzoek

Heb je vragen over de boodschappenkaart?

  • Heb je vragen over Rode Kruis voedselhulp? Bel, sms of WhatsApp Rode Kruis Boodschappenkaart Helpdesk +31 97010259797 (ma-vrij 9:00 – 17:00).

Op de hoogte blijven van ons werk in binnen- en buitenland?

Meld je aan