Voedselhulp in Nederland
Steeds meer mensen in Nederland hebben moeite om genoeg geld over te houden voor hun boodschappen. Hierdoor kan het voor mensen moeilijk zijn om elke dag genoeg en gezond te eten.
Het Rode Kruis biedt tijdelijke hulp aan mensen die niet genoeg eten kunnen kopen en geen toegang hebben tot reguliere voedselhulp, bijvoorbeeld door het ontbreken van geldige papieren of een vast woonadres. Met ons voedselprogramma willen we de acute nood verlichten en mensen de tijd en ruimte geven een langdurige oplossing te vinden.
Het Rode Kruis werkt samen met lokale organisaties, zoals buurtinitiatieven en stichtingen. We proberen we zoveel mogelijk mensen te helpen door middel van een tijdelijke boodschappenkaart. Ook verwijzen we mensen door naar langdurige hulp. Per situatie wordt gekeken of iemand in aanmerking komt voor tijdelijke hulp van het Rode Kruis of op een andere manier geholpen kan worden.
Neem contact op
450.000
mensen in Nederland zijn in voedselnood en ontvangen geen hulp
![Voedselarmoede in Nederland. Boodschappenkaarten helpen hiertegen.](https://www.rodekruis.nl/wp-content/uploads/2024/03/Voedselhulp-Rode-Kruis-voor-voedselarmoede.jpg)
Voor wie is de boodschappenkaart bedoeld?
De boodschappenkaart van het Rode Kruis is bedoeld voor mensen in voedselnood die (nog) geen andere hulp ontvangen van bijvoorbeeld de Voedselbank, het COA of de Opvang voor ontheemde Oekraïners.
Heb je hulp nodig en kom je nergens anders in aanmerking voor voedselhulp? Bel, sms of WhatsApp de Rode Kruis Boodschappenkaart Helpdesk +31 97010259797 (ma-vrij 9:00 – 17:00).
Het Rode Kruis biedt alleen tijdelijke hulp. De Voedselbank kan voor een langere periode ondersteunen.
Hoe meld ik mij aan bij de Voedselbank?
Bel de Voedselbank binnen jouw gemeente; zij helpen je verder. Lukt dat niet? Bel met het Landelijk Servicecentrum Voedselbanken Nederland, zij helpen je graag verder en leggen contact met een lokale voedselbank. Bel naar 088-543 4535 (ma-do 10:00 – 16:00, vrij 10:00 – 13:00) of stuur een mail naar welkom@voedselbankennederland.nl.
Lees hier meer overWat houdt een boodschappenkaart in?
Een boodschappenkaart** is een betaalmiddel dat gebruikt kan worden om eten en drinken mee te kopen voor jou en je huishouden. Wekelijks ontvang je minimaal 1 digitale of geprinte boodschappenkaart ter waarde van € 21,50. Dit wekelijkse bedrag is gebaseerd op het advies van het NIBUD (Nationaal instituut voor Budgetvoorlichting), en zou voldoende zijn voor zeven warme maaltijden voor één persoon. De grootte van je huishouden (incl. kinderen) bepaalt het bedrag dat je wekelijks ontvangt:
1 persoon: € 21,50
2-3 personen: € 43
4-5 personen: € 64,50
6 personen: € 86
* De verdeling hierboven wordt gebruikt als uitgangspunt. Per situatie wordt er samen gekeken hoe de hulpvrager het beste geholpen is en welke middelen daarvoor nodig zijn.
** Een boodschappenkaart kan op verschillende manieren worden aangeboden. Het kan een digitale of geprinte AH-boodschappenkaart zijn of een visa betaalkaart die in meerdere winkels te gebruiken is. We kijken per situatie welke optie het beste bij u past en houden daarbij rekening met de beschikbare voorraad. Lees hier meer.
Ondersteuning Ongedocumenteerde mensen
Zonder verblijfsvergunning kom je vaak niet in aanmerking voor hulp van de Voedselbank. Het kan lastig zijn om de weg te vinden naar de juiste hulp en juiste instanties. Daarom heeft het Rode Kruis een website ingericht met informatie over lokale hulp bij onderdak, gezondheidszorg, kleding, voedsel en juridische kwesties. Ben je ongedocumenteerd en heb je meer hulp nodig? Via de website kun je ook eenvoudig contact opnemen (in je eigen taal) met onze WhatsApp Hulplijn +31 97 010 286 964
Hoe helpen we?
Af en toe hulp
Als jij (en je gezin) niet wekelijks maar soms voedselhulp nodig hebt, dan kun je de af-en-toe boodschappenkaart ontvangen. Hiermee ontvang je een boodschappenkaart die je bij deelnemende supermarkt kan gebruiken.
Als je alleen voor jezelf wekelijks hulp nodig hebt
Als jij (in je eentje) wekelijks voedselhulp nodig hebt, dan kun je de wekelijkse boodschappenkaart ontvangen. Hiermee ontvang je een betaalkaart die iedere week automatisch wordt opgeladen.
Als je als gezin wekelijks hulp nodig hebt
Als jij en je gezin wekelijks voedselhulp nodig hebben, dan kun je de wekelijkse digitale boodschappenkaart ontvangen. Deze wekelijkse digitale boodschappenkaart ontvang je via Whatsapp en kun je gebruiken bij de Albert Heijn.
Veelgestelde vragen over voedselhulp in Nederland voor mensen die hulp nodig hebben
-
Waar is de boodschappenkaart voor bedoeld?
De boodschappenkaart is bedoeld voor mensen die wat extra’s kunnen gebruiken bij het kopen van eten en drinken. Met een boodschappenkaart kunt u zelf kiezen wat voor eten u koopt. Het Rode Kruis heeft veel ervaring met het gebruik van boodschappenkaarten. We weten dat mensen dit geld goed gebruiken. We vertrouwen erop dat u dingen koopt die goed en gezond zijn voor u (en uw gezin).
-
Hoe kom ik in contact met de helpdesk van het Rode Kruis?
Heb je vragen over de boodschappenkaart? Bel, sms of Whatsapp Rode Kruis Boodschappenkaart Helpdesk +31 97010259797 (ma-vrij 9.00 – 17.00). Bereikbaar vanaf 2 april 2024.
-
Ik ben digitaal niet zo vaardig. Kan ik dan toch voedselhulp krijgen?
Dat kan zeker. De organisatie met wie u in contact bent kan u hiermee helpen.
-
Hoe lang kan ik de boodschappenkaart ontvangen?
De organisatie met wie u in contact bent kijkt met u naar uw situatie en bepaalt met u hoe lang u voedselhulp nodig heeft. Het Rode Kruis is een noodhulporganisatie en helpt alleen tijdelijk.
-
Ik heb meer vragen
Vind hier alle antwoorden op de vragen die jij hebt.
Mijn rol als partner
Als lokale partner van het Rode Kruis ben je in contact met mensen die de hulp het hardste nodig hebben. Jij maakt een inschatting van de problemen van de hulpvrager en regelt vervolgens de aanmelding via het Rode Kruis online aanmeldformulier. Hieruit volgt welke boodschappenkaart het beste bij de hulpvrager past.
Als partnerorganisatie kies jij welke boodschappenkaart het beste past bij de situatie van de persoon of het gezin die je ondersteunt. Lees hieronder welke vormen van boodschappenkaarten er zijn.
210.000
boodschappenkaarten zijn in 2023 via partners uitgedeeld
![Voedselarmoede in Nederland. Boodschappenkaarten helpen hiertegen.](https://www.rodekruis.nl/wp-content/uploads/2024/03/Voedselhulp-Rode-Kruis-voor-voedselarmoede.jpg)
Zo kan je helpen als partner
Af en toe hulp
Als alleenstaanden of gezinnen niet wekelijks maar soms voedselhulp nodig hebben, dan kan je kiezen voor de af-en-toe boodschappenkaart. Je deelt deze kaarten zelf fysiek uit aan de mensen die je hebt aangemeld. Deze boodschappenkaart kan gebruikt worden in elke deelnemende supermarkt.
Wekelijks hulp voor alleenstaanden
Als alleenstaanden wekelijks voedselhulp nodig hebben, dan kan je kiezen voor de wekelijkse boodschappenkaart. Als partner van het Rode Kruis ontvang jij eenmalig de betaalkaart per post en help je de hulpvrager deze betaalkaart te activeren als je deze uitgeeft. De boodschappenkaart kan gebruikt worden bij elke supermarkt of levensmiddelen winkel in Nederland.
Wekelijkse hulp voor gezinnen
Als gezinnen wekelijks voedselhulp nodig hebben, dan kan je kiezen voor wekelijkse digitale boodschappenkaart. Deze wekelijkse digitale boodschappenkaart ontvangen mensen via Whatsapp op hun eigen mobiele telefoon en kan gebruikt worden bij deelnemende supermarkt in Nederland.
Mensen echt verder helpen
Als de situatie verandert bij de hulpvrager kun jij als partnerorganisatie de voedselhulp pauzeren, stoppen of verlengen. Rapporteren hoef je niet (meer) te doen. Naast deze rol blijf je natuurlijk, op jouw eigen manier, in contact met de hulpvrager en doe je waar je zo goed in bent: mensen verder helpen als dat nodig is.
Veelgestelde vragen over voedselhulp in Nederland voor partners
-
Waarom start het Rode Kruis met een nieuwe werkwijze?
De voedselhulp van het Rode Kruis is begonnen als noodhulp gedurende de coronacrisis. Deze hulp had een duidelijke aanleiding en een duidelijke doelgroep. Momenteel groeit het aantal mensen in voedselnood in Nederland en willen wij als Rode Kruis meer mensen helpen. De redenen waarom mensen nu in voedselnood raken zijn anders en complexer dan toen. Dat vraagt om een andere aanpak en het maken van keuzes. Als Rode Kruis verlenen we tijdelijke (nood)hulp aan de meest kwetsbare mensen.
-
Voor wie is de voedselhulp van het Rode Kruis?
De voedselhulp van het Rode Kruis is voor mensen in voedselnood die (nog) nergens anders terecht kunnen voor voedselhulp. Iedereen die hieraan voldoet, gedocumenteerd of ongedocumenteerd, kan zich aanmelden voor voedselhulp. Om deze mensen te kunnen bereiken werkt het Rode Kruis samen met partnerorganisaties die vaak lokaal, in de wijk, met veel verschillende doelgroepen in contact staan. De partnerorganisatie maakt een inschatting wie de voedselhulp het hardst nodig heeft en kan besluiten iemand wel of niet aan te melden voor de hulp.
-
Moet er een nieuw samenwerkingscontract worden getekend tussen ons en het Rode Kruis voor de nieuwe werkwijze?
Ja. Dit doen we om afspraken over onze werkwijze en verantwoordelijkheden (inclusief bescherming van data) vast te leggen. Nieuwe partners tekenen (alleen) het nieuwe samenwerkingscontract.
-
Kost de nieuwe werkwijze de partnerorganisatie niet veel meer tijd?
Met de nieuwe werkwijze veranderen we de focus. In plaats van achteraf veel tijd kwijt te zijn aan het rapporteren en het invullen van de vragenlijsten (vaak op schatting), vragen we nu vooraf iets meer tijd door een vragenlijst per persoon in te vullen. Hierna wordt de hulp automatisch opgestart en verzonden. Je hoeft tussentijds niet meer te rapporteren. Dat scheelt veel tijd.
-
Ik heb meer vragen
Vind hier alle antwoorden op de vragen die jij hebt.
Heb je vragen over de boodschappenkaart?
- Heb je vragen over Rode Kruis voedselhulp? Bel, sms of WhatsApp Rode Kruis Boodschappenkaart Helpdesk +31 97010259797 (ma-vrij 9:00 – 17:00).