Word vrijwilliger Doneer

De boodschappenkaart van het Rode Kruis

In Nederland is het voor steeds meer mensen lastig om genoeg boodschappen te kunnen betalen. Het Rode Kruis helpt tijdelijk mensen die geen gewone hulp kunnen krijgen omdat ze net iets te veel verdienen of niet de juiste documenten hebben. Op deze pagina vind je meer informatie over de tijdelijke hulp met boodschappenkaarten van het Rode Kruis.

 

Neem contact op

450.000

mensen in Nederland zijn in voedselnood en ontvangen geen hulp

Voedselarmoede in Nederland. Boodschappenkaarten helpen hiertegen.

Voor wie de boodschappenkaart bedoeld is 

De boodschappenkaart is voor mensen in voedselnood die (nog) nergens anders terecht kunnen voor hulp. Iedereen die hiervoor in aanmerking komt, gedocumenteerd of ongedocumenteerd, kan zich aanmelden. Het Rode Kruis werkt samen met partnerorganisaties die in de wijk met veel mensen in contact staan.

Als de partnerorganisatie ziet dat je hulp nodig hebt, praten ze eerst met jou. Hierna vullen jullie samen een formulier in om je aan te melden. Deze informatie delen ze nooit met anderen. Ze vragen ook niet naar persoonlijke informatie zoals je inkomen, adres of bankgegevens.

Mevrouw krijgt voedselhulp van het Rode Kruis

Bedrag op de boodschappenkaart

Het wekelijkse bedrag op de boodschappenkaart is gebaseerd op de richtlijnen van het Nibud, voor 7 warme maaltijden voor 1 persoon. De grootte van je huishouden bepaalt het bedrag dat je wekelijks ontvangt: 

  • 1 persoon: € 21,50  
  • 2-3 personen: € 43
  • 4-5 personen: € 64,50
  • 6 personen: € 86  

* De verdeling hierboven is ons uitgangspunt. Per situatie bekijken we samen hoe we het beste kunnen helpen en welke middelen daarvoor nodig zijn. 

Neem contact op

Hoe helpen we?

Af en toe hulp

Als jij (en je gezin) niet wekelijks maar soms voedselhulp nodig hebt, dan kun je de af-en-toe boodschappenkaart ontvangen. Hiermee ontvang je een boodschappenkaart die je bij deelnemende supermarkt kan gebruiken. 

Als je alleen voor jezelf wekelijks hulp nodig hebt

Als jij (in je eentje) wekelijks voedselhulp nodig hebt, dan kun je de wekelijkse boodschappenkaart ontvangen. Hiermee ontvang je een betaalkaart die iedere week automatisch wordt opgeladen.  

Als je als gezin wekelijks hulp nodig hebt

Als jij en je gezin wekelijks voedselhulp nodig hebben, dan kun je de wekelijkse digitale boodschappenkaart ontvangen. Deze wekelijkse digitale boodschappenkaart ontvang je via Whatsapp en kun je gebruiken bij de Albert Heijn.

Veelgestelde vragen over voedselhulp in Nederland voor mensen die hulp nodig hebben

  • Waar is de boodschappenkaart voor bedoeld?

    De boodschappenkaart is bedoeld voor mensen die wat extra’s kunnen gebruiken bij het kopen van eten en drinken. Met een boodschappenkaart kunt u zelf kiezen wat voor eten u koopt. Het Rode Kruis heeft veel ervaring met het gebruik van boodschappenkaarten. We weten dat mensen dit geld goed gebruiken. We vertrouwen erop dat u dingen koopt die goed en gezond zijn voor u (en uw gezin). 

  • Hoe kom ik in contact met de helpdesk van het Rode Kruis?

    Heb je vragen over de boodschappenkaart? Bel, sms of Whatsapp Rode Kruis Boodschappenkaart Helpdesk +31 97010259797 (ma-vrij 9.00 – 17.00). Bereikbaar vanaf 2 april 2024.

  • Ik ben digitaal niet zo vaardig. Kan ik dan toch voedselhulp krijgen?

    Dat kan zeker. De organisatie met wie u in contact bent kan u hiermee helpen. 

  • Hoe lang kan ik de boodschappenkaart ontvangen?

    De organisatie met wie u in contact bent kijkt met u naar uw situatie en bepaalt met u hoe lang u voedselhulp nodig heeft. Het Rode Kruis is een noodhulporganisatie en helpt alleen tijdelijk.

  • Ik heb meer vragen

    Vind hier alle antwoorden op de vragen die jij hebt.

Mijn rol als partner 

Als lokale partner van het Rode Kruis ben je in contact met mensen die de hulp het hardste nodig hebben. Jij maakt een inschatting van de problemen van de hulpvrager en regelt vervolgens de aanmelding via het Rode Kruis online aanmeldformulier. Hieruit volgt welke boodschappenkaart het beste bij de hulpvrager past.

Als partnerorganisatie kies jij welke boodschappenkaart het beste past bij de situatie van de persoon of het gezin die je ondersteunt. Lees hieronder welke vormen van boodschappenkaarten er zijn.

210.000

boodschappenkaarten zijn in 2023 via partners uitgedeeld

Voedselarmoede in Nederland. Boodschappenkaarten helpen hiertegen.

Zo kan je helpen als partner

Af en toe hulp

Als alleenstaanden of gezinnen niet wekelijks maar soms voedselhulp nodig hebben, dan kan je kiezen voor de af-en-toe boodschappenkaart. Je deelt deze kaarten zelf fysiek uit aan de mensen die je hebt aangemeld. Deze boodschappenkaart kan gebruikt worden in elke deelnemende supermarkt.

Wekelijks hulp voor alleenstaanden

Als alleenstaanden wekelijks voedselhulp nodig hebben, dan kan je kiezen voor de wekelijkse boodschappenkaart. Als partner van het Rode Kruis ontvang jij eenmalig de betaalkaart per post en help je de hulpvrager deze betaalkaart te activeren als je deze uitgeeft. De boodschappenkaart kan gebruikt worden bij elke supermarkt of levensmiddelen winkel in Nederland. 

Wekelijkse hulp voor gezinnen

Als gezinnen wekelijks voedselhulp nodig hebben, dan kan je kiezen voor wekelijkse digitale boodschappenkaart. Deze wekelijkse digitale boodschappenkaart ontvangen mensen via Whatsapp op hun eigen mobiele telefoon en kan gebruikt worden bij deelnemende supermarkt in Nederland. 

Mensen echt verder helpen 

Als de situatie verandert bij de hulpvrager kun jij als partnerorganisatie de voedselhulp pauzeren, stoppen of verlengen. Rapporteren hoef je niet (meer) te doen. Naast deze rol blijf je natuurlijk, op jouw eigen manier, in contact met de hulpvrager en doe je waar je zo goed in bent: mensen verder helpen als dat nodig is. 

Veelgestelde vragen over voedselhulp in Nederland voor partners

  • Waarom start het Rode Kruis met een nieuwe werkwijze?

    De voedselhulp van het Rode Kruis is begonnen als noodhulp gedurende de coronacrisis. Deze hulp had een duidelijke aanleiding en een duidelijke doelgroep. Momenteel groeit het aantal mensen in voedselnood in Nederland en willen wij als Rode Kruis meer mensen helpen. De redenen waarom mensen nu in voedselnood raken zijn anders en complexer dan toen. Dat vraagt om een andere aanpak en het maken van keuzes. Als Rode Kruis verlenen we tijdelijke (nood)hulp aan de meest kwetsbare mensen. 

  • Voor wie is de voedselhulp van het Rode Kruis?

    De voedselhulp van het Rode Kruis is voor mensen in voedselnood die (nog) nergens anders terecht kunnen voor voedselhulp. Iedereen die hieraan voldoet, gedocumenteerd of ongedocumenteerd, kan zich aanmelden voor voedselhulp. Om deze mensen te kunnen bereiken werkt het Rode Kruis samen met partnerorganisaties die vaak lokaal, in de wijk, met veel verschillende doelgroepen in contact staan. De partnerorganisatie maakt een inschatting wie de voedselhulp het hardst nodig heeft en kan besluiten iemand wel of niet aan te melden voor de hulp.  

  • Moet er een nieuw samenwerkingscontract worden getekend tussen ons en het Rode Kruis voor de nieuwe werkwijze?

    Ja. Dit doen we om afspraken over onze werkwijze en verantwoordelijkheden (inclusief bescherming van data) vast te leggen. Nieuwe partners tekenen (alleen) het nieuwe samenwerkingscontract. 

  • Kost de nieuwe werkwijze de partnerorganisatie niet veel meer tijd?

    Met de nieuwe werkwijze veranderen we de focus. In plaats van achteraf veel tijd kwijt te zijn aan het rapporteren en het invullen van de vragenlijsten (vaak op schatting), vragen we nu vooraf iets meer tijd door een vragenlijst per persoon in te vullen. Hierna wordt de hulp automatisch opgestart en verzonden. Je hoeft tussentijds niet meer te rapporteren. Dat scheelt veel tijd. 

  • Ik heb meer vragen

    Vind hier alle antwoorden op de vragen die jij hebt.

contactonderzoek

Heb je vragen over de boodschappenkaart?

  • Heb je vragen over hoe de boodschappenkaart die je hebt ontvangen werkt? Bel, sms of WhatsApp Rode Kruis Boodschappenkaart Helpdesk +31 97010259797 (ma-vrij 9:00 – 17:00).
  • Heb je voedselhulp nodig? Bel 070-4455678. (ma-do 08:30 – 21:00 uur, vrij 08:30 -17:00 uur, za 08:30 – 14:00 uur)

Op de hoogte blijven van ons werk in binnen- en buitenland?

Meld je aan