Het bestuur van het Nederlandse Rode Kruis
Het bestuur van het Nederlandse Rode Kruis is in handen van het verenigingsbestuur. Leden van het bestuur zetten in hoofdlijnen het beleid uit en nemen beslissingen op strategisch niveau. In het bestuur van het Nederlandse Rode Kruis zitten de volgende personen:
- Mevrouw H.H. (Heleen) Kersten, voorzitter
- De heer H. (Harm) Goossens, dagelijks bestuurder/algemeen directeur
- De heer M. (Mostafa) Hilali, toezichthoudend bestuurder, vice voorzitter
- De heer T.V.M. (Thomas) Heerkens, toezichthoudend bestuurder – aandachtsgebied financieel
- Mevrouw M.R. (Manon) Leijten, toezichthoudend bestuurder
- De heer R. (Raman) Madan MSc, toezichthoudend bestuurder
- Mevrouw H.P.J.M. (Rianne) Jans, toezichthoudend bestuurder
- De heer P. (Pepijn) de Reus, toezichthoudend bestuurder – aandachtsgebied jongeren
Verantwoording
De dagelijkse leiding van het Nederlandse Rode Kruis is in handen van de directie. De directie en de districtsbesturen leggen verantwoording af aan het verenigingsbestuur. Het verenigingsbestuur legt op zijn beurt weer verantwoording af aan de ledenraad.
Beloning bestuur
Het verenigingsbestuur van het Nederlandse Rode Kruis bestaat uit acht leden. Statutair bestaat het verenigingsbestuur uit negen leden, één positie is niet bezet. Voor alle functies binnen het bestuur bestaat een functieprofiel. Alle bestuursleden zijn vrijwillig en onbezoldigd verbonden aan het Rode Kruis en ontvangen alleen een vergoeding voor gemaakte kosten. In totaal werd in 2023 € 1.220 gedeclareerd door de toezichthoudend bestuursleden. Dit geld werd uitgegeven aan reis-, verblijfs- en representatiekosten. Meer informatie over dit onderwerp is te vinden in onze jaarverslagen.