Roxanne Pinckers (37) is Director Marketing & Communications bij Mastercard en wordt vaak een ‘powervrouw’ genoemd. Maar in plaats van haar kracht alleen voor eigen succes te gebruiken, richt ze zich ook op het helpen van anderen, zowel lokaal als wereldwijd. Dit jaar steunt ze met Mastercard het Red Ball-initiatief van het Rode Kruis. “Vrouwen kunnen zó veel, we moeten daar meer in geloven en elkaar steunen.”
Die boodschap kreeg Roxanne zelf al vanaf jonge leeftijd mee. “Mijn moeder was een ongelooflijk sterke vrouw, en mijn vader vond dat fantastisch. Ik ben opgevoed met het idee: ‘je kan alles bereiken wat je wil’. Daardoor heb ik altijd in mezelf geloofd en ben ik – naast ontzettend hard werken – gekomen waar ik nu ben.”
Van crisis tot carrière
Roxanne’s carrière begon in 2013, vlak na de economische crisis – een lastige tijd op de arbeidsmarkt. Ze kwam terecht in de alcoholsector, waar ze de kans kreeg om zich breed te ontwikkelen. “Ik heb toen echt álles gedaan: van sales tot marketing. Dat was een intense tijd, maar ik heb er enorm veel van geleerd. Wat ik leuk vond, wat me energie gaf, en vooral: waar ik goed in ben.”
Haar interesse in maatschappelijke innovatie bracht haar uiteindelijk in de wereld van betalingstechnologie bij Mastercard. Daar staat ze nu aan het roer van het marketing- en communicatieteam in Nederland.
Voor vrouwen, door vrouwen
Bij Mastercard krijgt Roxanne de ruimte om iets terug te doen voor de maatschappij. Iets waar ze maar al te graag gebruik van maakt. Niet iedereen heeft namelijk steun en zelfvertrouwen vanuit huis meegekregen. Zo geeft Roxanne sollicitatietrainingen aan Amsterdamse jongeren, waaronder veel meiden, die met veel tegenslagen te maken hebben.
“We bespreken vragen als: ‘wat wil je later worden?’ en ‘hoe bereid je je voor op een sollicitatie?’. Ik probeer hen de tools te geven die ze nodig hebben. Maar eerlijk is eerlijk, ik leer ook ontzettend veel van hen.”
Omarm je kracht
Veel vrouwen krijgen nog altijd te maken met vooroordelen, worden onderschat of hebben niet de kansen die ze verdienen, ziet Roxanne. “Vrouwen solliciteren vaak niet op een functie als ze denken dat ze niet voor honderd procent aan de eisen voldoen, terwijl mannen dat veel makkelijker doen.”
Het is tijd dat vrouwen stoppen met twijfelen aan zichzelf, vindt Roxanne. “We onderschatten onze kracht te vaak en kunnen veel meer dan we denken. We zijn niet alleen multitaskers, maar vaak ook doorzetters met veel empathie. Het enige wat we moeten doen, is onze eigen kracht omarmen.”
Extra hard getroffen
En dit geldt overal ter wereld. Ook internationaal zet Roxanne zich daarom in voor vrouwen. Dit jaar steunt ze, vanuit Mastercard, het Red Ball van het Rode Kruis: een benefietavond gewijd aan humanitaire hulp en noodhulp. Deze eerste editie is specifiek gericht op het thema ‘empowerment van vrouwen’. Vrouwen en meisjes worden wereldwijd onevenredig hard getroffen door conflicten, natuurrampen en sociale ongelijkheid. Door deze vrouwen te ondersteunen, kunnen ze hun gemeenschappen versterken en voor positieve, blijvende veranderingen zorgen.
Roxanne komt naar het Red Ball met het Women Leadershipteam van Mastercard en doneert daarnaast een tafel voor vrouwelijke vrijwilligers van het Rode Kruis. “Ik steun het Rode Kruis al een tijdje. Deze organisatie doet geweldig werk om mensen in nood over de hele wereld te helpen. Ik ben trots dat ik daar een steentje aan kan bijdragen. Het sluit perfect aan bij wat ik en Mastercard belangrijk vinden: vrouwen helpen sterker te staan.”
Bedrijven hebben een verantwoordelijkheid
Grote bedrijven moeten meer doen dan alleen winst maken, vindt Roxanne. “Je hebt je geld al verdiend vanuit de samenleving. Wat doe je om terug te geven?” Ook steeds meer consumenten vinden het belangrijk dat bedrijven hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen.
Maar dat zou niet de enige motivatie moeten zijn. “Bedrijven moeten zich inzetten vanuit intrinsieke motivatie, niet omdat het verwacht wordt. En als je je medewerkers daarbij betrekt, creëer je ook nog eens trots en betrokkenheid. Dit maakt je een werkgever waar moderne mensen graag blijven werken.”
Empowering women: Red Ball 2024
Op donderdag 14 november 2024 organiseert het Rode Kruis de eerste Nederlandse editie van het Red Ball in Amsterdam. Dit evenement staat volledig in het teken van het versterken van de positie van vrouwen, zowel lokaal als wereldwijd. Het doel? Aandacht vragen en fondsen werven voor projecten die bijdragen aan een betere levenskwaliteit, meer zelfvertrouwen en financiële onafhankelijkheid van vrouwen.
Wil jij je ook inzetten voor vrouwen wereldwijd? Of werk je ook bij een werkgever die dit belangrijk vindt? Reserveer dan een tafel voor het Red Ball en draag bij aan een betere toekomst voor miljoenen mensen wereldwijd.