Word vrijwilliger Doneer

Jij een mondkapje, zij polonaise: wat als je omgeving anders met corona omgaat dan jij?

Geplaatst op: 25 juni 2021

Ben jij al klaar voor een feestje? Veel mensen kunnen niet wachten om de slingers op te hangen nu een hoop coronaregels vervallen, maar dat geldt niet voor iedereen. Wat als je vrienden in polonaise richting het festivalterrein gaan, je familie drukke verjaardagen organiseert, en jij liever wat voorzichtiger blijft? We vroegen het Rode Kruis-psychologen Esmée Pluijmers en Madelon Bronner.

Man staat op een feestje met zijn rug naar de camera en kijkt naar een groepje mensen dat praat en een drankje drinkt.

Je zou denken dat het ergste sociale ongemak achter ons ligt. Waarom speelt juist nu die hoe-ga-jij-met-corona-om-discussie?

“Het wegvallen van de regels zorgt voor onduidelijkheid,” verklaart Madelon. “Voorheen gaven de regels duidelijke kaders. Je hield je aan die veiligheidsvoorschriften of niet. Maar nu veel regels wegvallen, is het aan onszelf om te bepalen wat we veilig vinden en waar we ons prettig bij voelen. Daardoor kunnen verschillen tussen mensen extra duidelijk naar voren komen.”

Bovendien verschilt de situatie per persoon, merken de psychologen op. De een is volledig gevaccineerd en de ander niet. Sommige mensen zijn extra voorzichtige vanwege een kwetsbare huisgenoot, terwijl anderen liever zo snel mogelijk op een festival staan.

Daarnaast speelt ons gevoel een rol, vertelt Madelon. “Je moet ook weer een beetje vertrouwen krijgen in of iets veilig is. Iedereen doet dat op zijn eigen manier en in zijn eigen tempo. De een durft gelijk grote stappen te nemen, de ander zet liever kleine pasjes.”

lachen-1030x503

Wat als je hier anders over denkt dan je vrienden of familie?

“Het is vooral belangrijk om elkaar de ruimte te geven,” vindt Esmée. “Probeer elkaar niet te veroordelen. Iedereen gaat er op zijn eigen manier mee om en heeft daarvoor zijn eigen redenen, en dat moet oké zijn.”

“Het helpt ook om het bespreekbaar te maken,” zegt Madelon. “Je kunt best zeggen: ‘Ik vind dit een lastige fase, en ik weet nog niet helemaal hoe ik hiermee om wil gaan. Je moet een eigen afweging maken, en daar kun je best open over praten.”

Mensen proosten met glazen met een zomers drankje.

Hoe geef je je grenzen aan?

“Het kan best lastig zijn om je grenzen aan te geven,” weet Esmée. “Zeker in een tijd waarin er zoveel verdeeldheid is over alles wat met COVID te maken heeft.” Omdat de coronamaatregelen vanaf 26 juni een stuk losser zijn, kun je zelfs van mening verschillen als je je allebei aan de regels houdt.

Hoe je dan je eigen grenzen aangeeft? Esmée geeft deze tips:

  1. Begin klein
    Vind je het spannend om je grenzen aan te geven? Doe dit dan eerst bij iemand die dicht bij je staat. Bijvoorbeeld een ouder of je beste vriend(in). Wees ook niet te streng voor jezelf als het niet meteen goed gaat: leren mag in kleine stapjes.
  2. Kies een rustig moment
    Bespreek je grenzen op een moment dat je rustig bent en er geen emotie bij voelt.
  3. Spreek vanuit jezelf
    Gebruik een ‘ik-boodschap’. Bijvoorbeeld: “Ik vind het niet prettig om onder zoveel mensen te zijn en ik wacht liever nog even.” Hiermee veroordeel je niemand, je geeft alleen aan wat je zelf voelt. Dit is jouw waarheid en dat hebben anderen te accepteren.
  4. Geef een toelichting als je dat wilt
    Eventueel kun je rustig uitleggen waarom je graag voorzichtig blijft. Misschien wil je niet naar een verjaardag gaan omdat je een ziek familielid hebt, omdat je nog even aan de drukte moet wennen of omdat je je gewoon niet prettig voelt bij een huiskamer vol visite. Alle redenen zijn goed.
  5. Stel eventueel een alternatief voor
    Wellicht zie je het niet zitten om naar die drukke verjaardag van je broer te gaan, maar drink je wel graag een-op-een een drankje met hem voor zijn verjaardag. Je kunt altijd een alternatief voorstellen.
  6. Respecteer elkaar
    Iedereen maakt zijn eigen beslissingen, dus het kan zijn dat een vriend of vriendin wél naar een feestje gaat. Respecteer dat en benadruk dat je alleen voor jezelf spreekt. Je bepaalt niet dat de ander niet naar een feestje mag, je geeft alleen aan dat jij zelf niet wilt gaan.
  7. Herhaal als dat nodig is
    Wees erop voorbereid dat je je grenzen meerdere keren moet aangeven. Dit kan vermoeiend zijn, maar anderzijds: hoe vaker je het oefent, hoe makkelijker het wordt.
Houten achtergrond met witte letters erop die 'nope' spellen

Meer over omgaan met de lockdownstop

Dat obers het momenteel drukker hebben dan coronaverpleegkundigen is natuurlijk fantastisch nieuws, maar het leven na de lockdown heeft ook uitdagingen. Wat als je nog helemaal geen zin hebt in verjaardagen en verplichtingen? Of merkt dat je steeds bang bent om iets te missen? Lees de tips van onze psychologen!

Wil je meer weten over mentale gezondheid?