Kelly tilt een grote zwarte krat uit de Rode Kruis-bus. Rijst, blikjes, brood: de krat is tot de rand gevuld met boodschappen voor deze week. Samen met haar collega Leo brengt ze de krat naar een van de vele voordeuren van een galerijflat in Arnhem, waar de bewoonster het pakket dankbaar in ontvangst neemt. Ze is een van de twaalf mensen die vandaag een boodschappenpakket van de voedselbank krijgen thuisbezorgd door vrijwilligers van het Rode Kruis. Kelly: “Mensen staan vaak al buiten voordat we aanbellen.”
Tijdens de coronacrisis is het voor veel mensen moeilijk om een maaltijd op tafel te zetten. Ze hebben bijvoorbeeld hun baan verloren of zijn op een andere manier in de financiële problemen geraakt.
De aanvragen voor hulp stromen dan ook binnen bij de voedselbanken. Omdat die het niet altijd alleen aankunnen, springen vrijwilligers van het Rode Kruis bij. Ze vullen de pakketten en brengen ze langs als mensen ze zelf niet kunnen ophalen, bijvoorbeeld vanwege een lichamelijke beperking.
Een van de duo’s die voor de voedselbanken in actie komen, zijn Leo en Kelly. In Arnhem gaan ze wekelijks op pad om de pakketten af te leveren bij mensen die hulp nodig hebben. In de grote Rode Kruis-bus staan kratten vol met boodschappen die ze bij de voordeur afleveren.
Zelf hulp van de voedselbank
Voor Kelly is het werk extra bijzonder, want zelf kreeg ze vroeger met haar ouders hulp van de voedselbank. “Mijn vader heeft vanaf mijn vijftiende allerlei medische ingrepen gehad. Hartoperaties, bijnieren, enzovoort. Daardoor hadden we enorm veel medische kosten en kwamen we in de schuldsanering. En zo kwamen we uiteindelijk ook bij de voedselbank terecht.”
Die stap was niet makkelijk. Veel mensen schamen zich om hulp in te moeten schakelen als ze hun boodschappen zelf niet meer kunnen betalen. “Je wilt het niet nodig hebben, je wilt het zelf kunnen redden en je schaamt je. Maar tegelijkertijd waren wij al blij dat instanties zoals de voedselbank bestonden.”
Samen met haar moeder ging ze regelmatig hun voedselpakket ophalen. Daar hoorde ze de verhalen van andere mensen die aanklopten voor hulp. “Het is vaak een opstapeling van problemen. Er kwam bijvoorbeeld een vrouw die zelf geen schulden had, maar de schuldeisers van haar ex-man achter haar aan had. Daardoor zat ze zelf financieel aan de grond.”
Ook nu merkt Kelly tijdens het rondbrengen van de pakketten dat veel mensen probleem op probleem te verwerken krijgen, waardoor ze het uiteindelijk niet meer redden. “Deze week hoorde ik bijvoorbeeld dat de zoon van een van de cliënten ook nog eens uit huis vertrokken was. Dan zit je al in de problemen, en dan komt er ook nog eens die eenzaamheid bij.”
Behoefte aan een praatje
Kelly en haar collega Leo proberen dan ook altijd een praatje te maken met de mensen bij wie ze de pakketten langsbrengen. Omdat het veelal dezelfde personen zijn, leren ze elkaar al een beetje kennen. “Ik merkte dat sommige mensen in het begin nog wel een beetje in hun schulp kropen, maar inmiddels maken ze bijna allemaal graag een praatje. Ik merk ook wel dat daar veel behoefte aan is. Veel mensen zitten alleen thuis en zien weinig mensen, zeker in coronatijd. Vaak gaat de voordeur al open voordat we aanbellen.”
Kelly is blij dat ze dit werk kan doen. Ze is al zeven jaar vrijwilliger bij het Rode Kruis, en helpt normaal op evenementen. Met het rondbrengen van de boodschappenpakketten heeft ze een nieuwe manier gevonden om anderen te helpen en ze heeft er ook nog eens plezier in. “Het is gezellig, dus ik vind het vooral heel leuk om te doen. Maar dat ik vroeger zelf ook met de voedselbank in aanraking ben gekomen en het cirkeltje hierdoor weer rond is, dat maakt het natuurlijk wel extra bijzonder.”
Hulp tijdens de coronacrisis
Het Rode Kruis voert tijdens de coronacrisis de grootste noodhulpactie uit sinds de Watersnoodramp. We helpen niet alleen de voedselbanken, we ondersteunen bijvoorbeeld ook de zorg en helpen de GGD’s bij het bron- en contactonderzoek. Lees meer over wat we doen en hoe jij kunt helpen.