Word vrijwilliger Doneer

Lief zijn voor jezelf: twee oefeningen voor een egoboost

Geplaatst op: 22 april 2021

Je collega kan beter presenteren dan jij, je beste vriendin is absurd creatief en je broer verdient de Nobelprijs voor de aardigheid. Van anderen zien we altijd hun positieve kanten, maar hoe zit het eigenlijk met jouw eigen mooie eigenschappen en talenten? In coronatijd brengen we extra veel tijd door met onszelf en dan is het wel zo prettig dat we die persoon in de spiegel leuk vinden. Twee oefeningen voor meer zelfwaardering van Rode Kruis-psycholoog Esmée!

1. Gooi je hengel uit

We hebben vaak een beeld van onze eigen sterke en zwakke punten. Maar hoe zien anderen jou eigenlijk? Misschien bewondert jouw zus stiekem wel je discipline, of geef je een vriend altijd een goed gevoel over zichzelf zonder dat je het weet.

Gooi daarom deze week je hengel uit en vis naar complimentjes. Vraag drie mensen om drie goede eigenschappen van je te noemen. Waarom ben jij zo’n mooi mens, wat is je talent of wat vindt de ander leuk aan jou?

Dat klinkt misschien ongemakkelijk, maar je zelfbeeld toetsen is een goede manier om aan jezelf te werken. Het helpt daarnaast als je iets terugdoet: noem ook eens drie dingen die je mooi vindt aan de ander. Inspiratie nodig? Niet alle goede eigenschappen liggen voor de hand! Je vindt hier voorbeelden van eigenschappen waar je niet zo snel aan zou denken.

Heb je de complimentjes verzameld? Denk dan eens na over de eigenschappen die mensen bij jou hebben genoemd en schrijf ze op. Ben je het ermee eens? Noemden mensen dezelfde eigenschappen? Zaten er onverwachte complimenten bij? Welke van die eigenschappen geeft jouw de meeste energie? En zou je die vaker kunnen inzetten? Wees je bewust van jouw positieve eigenschappen en probeer die de komende tijd vaker in te zetten.

2. Verleg de focus

Het is vaak makkelijk om te focussen op onze fouten. Toch heb je vast ook weleens iets goed gedaan. Je leeft nog, bijvoorbeeld, dus je bent in ieder geval al duizenden keren op een verantwoorde manier de straat overgestoken!

Vraag je deze week eens af wat je allemaal goed hebt gedaan in coronatijd. Dit kunnen grote of juist hele kleine dingen zijn. Misschien heb je wel veel gewandeld, of heb je onlangs een hele goede planning gemaakt voor je studie. Wellicht heb je die ene vriend geholpen bij een probleem of heb je een nieuwe hobby ontdekt. Of misschien heb je gewoon keihard doorgezet om een moeilijke situatie door te komen.

Schrijf eens op wat je het afgelopen jaar goed hebt gedaan. Wees er trots op dat je een tijd met zoveel veranderingen en beperkingen toch bent doorgekomen. Kijk ook eens op je lijstje of er dingen zijn die je vaker zou willen doen: heb je bijvoorbeeld een nieuwe hobby ontdekt die je energie geeft? Of heb je gemerkt dat je liever een-op-een met anderen afspreekt dan in een groepje?

Esmée: “Maak gebruik van de kennis die je het afgelopen jaar hebt opgedaan. Als je weet wat jou helpt om een moeilijke tijd door te komen, kun je dat gebruiken wanneer je in de toekomst obstakels tegenkomt!”

Tekst op muur: 'we like you too'

Meer tips

In coronatijd is zorgen voor jezelf extra belangrijk. Lees alle tips van onze psychologen en volg ons op Instagram!

Wil je meer weten over mentale gezondheid?